Fen
Bilimleri dersi içeriği bakımından konularının soyut oluşu nedeniyle, fen
öğretiminin somut materyallerle desteklenmesi gereksinimini ortaya çıkarmıştır.
Özellikle “Işık ve Soğurulma” ünitesinde yer alan kavramlara ilişkin
öğrencilerin birçok yanılgılara sahip olmaları, ünite kavramlarının çoğunun
soyut olması, öğrenciler tarafından anlaşılması zor olan konuları barındırması
materyal kullanılmasını gerektirir. Bu doğrultuda araştırmada, yedinci sınıf
öğrencilerinin fen bilimleri dersinde “Işık ve Soğurulması” ünitesi kapsamında
geliştirilen ve uygulanan “Işık ve Renk” materyalinin kullanılmasına yönelik öğrenci
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da
bir devlet okulunda 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan 25
adet yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin materyalin
kullanılmasına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amacıyla, nitel araştırma
yaklaşımına uygun beş adet açık uçlu sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır.
Veri toplama aşaması, öğrencilere herhangi bir müdahalede bulunulmadan açık
uçlu sorular yardımıyla gönüllü öğrencilerin yazılı cevapları alınmıştır. Elde
edilen verilerin analizinde nitel araştırma tekniklerinden içerik analizi
kullanılmıştır. Kodlar oluşturularak frekans değerleri hesaplanmıştır. Her soru
ve yanıtları için tablolar oluşturulmuştur. Araştırmanın güvenirliliği sağlamak
için veriler bir alan uzmanı tarafından da incelenmiş ve güvenirlik kat sayısı güvenirlik
formülü kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin ışık
ünitesi kapsamında kullanılan materyalin öğrenme sürecinde olumlu fayda
sağladığına, öğrencilerin materyal tasarımı ve çalışma prensibi yönüyle
öğrencilerin ilgisini çekmiş olduğuna ve materyalin uygulanma sırasında zorluk
yaşanmadığına öğrencilerin görüşlerinden ulaşılmıştır. Öğrencilerin ders
işlenişi sırasında kullanılan materyalde eksik gördükleri yönleri ve bu
doğrultuda Işık konusuyla ilişkili materyal öneriler de alınmıştır. Analizler sonucunda,
alan yazın çalışmaları ile elde edilen bulgular, benzerlikler ve farklılıklar
yönünden tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |