Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA DERSLERİNDE KULLANDIKLARI ÖĞRENME STRATEJİLERİ

Year 2019, , 1 - 13, 29.12.2019
https://doi.org/10.32570/ijofe.589705

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının coğrafya derslerinde
kullandıkları öğrenme stratejilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan genel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılı bahar
döneminde Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 1, 2, 3 ve 4. sınıfta okuyan
189 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri Toy (2007) tarafından
geliştirilen Aydın(2011) tarafından coğrafya dersine uyarlanan Öğrenme Stratejileri Ölçeği aracılığı
ile toplanmıştır. Elde edilen veriler aritmetik ortalama, t testi, tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) ve çoklu karşılaştırma testi (LSD) kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya
derslerinde en çok örgütleme stratejilerini en az ise planlama stratejilerini kullandıkları tespit
edilmiştir. Araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya dersinde
kullandıkları öğrenme stratejileri ile cinsiyet değişkeni arasında kadınlar lehine
anlamlı farklılık olduğu tespit edilirken, sınıf düzeyi değişkeni açısından ise
anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.Arsal, Z., Özen, R. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stratejileri ve öğrenme biçimi tercihlerinin incelenmesi. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 151-164.Ataseven, N. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.Aydın, F. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya derslerinde kullandıkları öğrenme stratejileri. Turkish Studies 6(2),199-212.Baykara, K. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 80-92.Büyüköztürk, Ş., Kılıç -Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.Çelikkaya, Ş. (2012). Almanca öğretmeni adaylarının sözcük öğreniminde kullandıkları öğrenme stratejileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 71-76.Çelikkaya, T. ve Kuş Z. (2010). Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanma durumları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29,321-336.Dembo, H. M. (2000). Motivation and Learning Strategies for College Success A Self- Management Approach. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Deniz, J. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının bilişötesi öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (14), 1-14.Dural, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.Erdem, A. R.(2005). Öğrenmede Etkili Yollar: Öğrenme Stratejileri ve Öğretimi. İlköğretim- Online,4(1),1-6Güven, M. (2008). Programda öğretme öğrenme süreci, (Ed. Bilal Duman), Öğretim İlke ve Yöntemleri (219-332). Ankara, Maya Akademi. Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23,127-134.Karadeniz, C. B. (2010). The Geography Learning Strategies of the Education Faculty Students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 69-80.Karadeniz, C. B. ve Bilgi, M. G.(2010).Coğrafya dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 30, Sayı 2 (2010) 511-532Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Kılıç, S.K., Öncü, E. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bilişötesi öğrenme stratejileri ve akademik öz-yeterlikleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(2), 13-22.Oğuz, A. (2000). Öğrenme stratejilerinin geliştirilmesinde öğretmenin rolü. Yasadıkça Eğitim, 66, 21-26.Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim Okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1 (1), 17-32.Özkal, N. ve Çetingöz, D. (2006). Akademik Başarı, Cinsiyet, Tutum ve Öğrenme Stratejilerinin Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,46,259-275Senemoğlu, N. (2012). Gelişim öğrenme ve öğretim(21. baskı). Ankara: Pegem Akademi.Sucuoğlu, H. (2006).Biyoloji dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi,327,36-41Şahin, H.ve Çakar, E. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik güdüleme düzeylerinin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 9 (3), 519-540Taşdemir, A., Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkileri. Uludağ üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX (1), 173-187Tay, B. (2005) Sosyal bilgiler ders kitaplarında öğrenme stratejileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 209- 225. Tay, B.(2004). Sosyal bilgiler dersinde anlamlandırma stratejisinin yeri ve önemi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2),1-12.Toy, Ö. (2007). Biyoloji dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ve başarı güdüsü arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.Ünal, K., Alkan, G.D., Özdemir, F.B., Çakır, Ö. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stil ve stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 56-76.Weinstein, C. E., Ridley, D. S., Dahl, T. ve Weber, E. S. (1989). Helping students develop strategies for effective learning. Educational Leadership, 46(4), 17 -19.Yeşilyurt, E. (2013). An analysis of teacher candidates’ usage level of metacognitive learning strategies: sample of a university in Turkey, Educational Research and Reviews, 8(6), 218-225.
Year 2019, , 1 - 13, 29.12.2019
https://doi.org/10.32570/ijofe.589705

Abstract

References

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.Arsal, Z., Özen, R. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stratejileri ve öğrenme biçimi tercihlerinin incelenmesi. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 151-164.Ataseven, N. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.Aydın, F. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya derslerinde kullandıkları öğrenme stratejileri. Turkish Studies 6(2),199-212.Baykara, K. (2011). Öğretmen adaylarının bilişötesi öğrenme stratejileri ile öğretmen yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 80-92.Büyüköztürk, Ş., Kılıç -Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.Çelikkaya, Ş. (2012). Almanca öğretmeni adaylarının sözcük öğreniminde kullandıkları öğrenme stratejileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 71-76.Çelikkaya, T. ve Kuş Z. (2010). Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanma durumları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29,321-336.Dembo, H. M. (2000). Motivation and Learning Strategies for College Success A Self- Management Approach. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Deniz, J. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının bilişötesi öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (14), 1-14.Dural, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.Erdem, A. R.(2005). Öğrenmede Etkili Yollar: Öğrenme Stratejileri ve Öğretimi. İlköğretim- Online,4(1),1-6Güven, M. (2008). Programda öğretme öğrenme süreci, (Ed. Bilal Duman), Öğretim İlke ve Yöntemleri (219-332). Ankara, Maya Akademi. Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23,127-134.Karadeniz, C. B. (2010). The Geography Learning Strategies of the Education Faculty Students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 69-80.Karadeniz, C. B. ve Bilgi, M. G.(2010).Coğrafya dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 30, Sayı 2 (2010) 511-532Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Kılıç, S.K., Öncü, E. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bilişötesi öğrenme stratejileri ve akademik öz-yeterlikleri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(2), 13-22.Oğuz, A. (2000). Öğrenme stratejilerinin geliştirilmesinde öğretmenin rolü. Yasadıkça Eğitim, 66, 21-26.Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim Okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1 (1), 17-32.Özkal, N. ve Çetingöz, D. (2006). Akademik Başarı, Cinsiyet, Tutum ve Öğrenme Stratejilerinin Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,46,259-275Senemoğlu, N. (2012). Gelişim öğrenme ve öğretim(21. baskı). Ankara: Pegem Akademi.Sucuoğlu, H. (2006).Biyoloji dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi,327,36-41Şahin, H.ve Çakar, E. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik güdüleme düzeylerinin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 9 (3), 519-540Taşdemir, A., Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkileri. Uludağ üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX (1), 173-187Tay, B. (2005) Sosyal bilgiler ders kitaplarında öğrenme stratejileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 209- 225. Tay, B.(2004). Sosyal bilgiler dersinde anlamlandırma stratejisinin yeri ve önemi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2),1-12.Toy, Ö. (2007). Biyoloji dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ve başarı güdüsü arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.Ünal, K., Alkan, G.D., Özdemir, F.B., Çakır, Ö. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stil ve stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 56-76.Weinstein, C. E., Ridley, D. S., Dahl, T. ve Weber, E. S. (1989). Helping students develop strategies for effective learning. Educational Leadership, 46(4), 17 -19.Yeşilyurt, E. (2013). An analysis of teacher candidates’ usage level of metacognitive learning strategies: sample of a university in Turkey, Educational Research and Reviews, 8(6), 218-225.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Tamer Kaya 0000-0001-5803-8755

Hakkı Yazıcı

Abdullah Gökdemir

Publication Date December 29, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Kaya, M. T., Yazıcı, H., & Gökdemir, A. (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA DERSLERİNDE KULLANDIKLARI ÖĞRENME STRATEJİLERİ. International Journal of Field Education, 5(2), 1-13. https://doi.org/10.32570/ijofe.589705