Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomiye Yönelik İlgilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2020, , 107 - 122, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.742027

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim fen bilgisi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının astronomiye yönelik ilgilerinin farklı değişkenler (cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı, mezun olunan lise türü, daha önce astronomi dersi alma durumu, daha önce bir bilim merkezine gitme durumu) açısından incelenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliğinde öğrenim gören 162 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ertaş Kılıç ve Keleş (2017) tarafından geliştirilen “Astronomiye Yönelik İlgi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS istatistiksel paket programı ile yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının astronomiye yönelik ilgilerinin, genel olarak olumlu ve yüksek düzeyde olduğu, cinsiyet, mezun olunan lise türü, akademik başarı, astronomi dersi alma durumuna göre değişmediği; sınıf düzeyi, bilim merkezlerine gitme durumuna göre ise anlamlı olarak değiştiği tespit edilmiştir.

References

  • Adams, J. P. & Slater, T. F. (2000). Astronomy in the national science education. Journal of Geoscience Education Standards, 48(1), 39-45.
  • Balbağ, M.Z., Erdem, A. (2017). Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Fizik Bölümü Öğrencilerinin Astronomiye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 2007-2018.
  • Bektaşlı, B. (2013). The effect of media on preservice science teachers’ attitudes toward astronomy and achievement in astronomy class. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(1), 139-146.
  • Bostan, A. (2008). Faklı yaş grubu öğrencilerin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Bozdoğan, A.E., (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Merkezlerini Fen Öğretimi Açısından Değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi Örneği. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-41.
  • Brunsell, E. & Marcks, J. (2005). Identifying a baseline for teachers’ astronomy content knowledge. The Astronomy Education Review, 2(3), 38-46.
  • Canbazoğlu, B. & S. Öner A. & F, Kozcu, Ç. N. & Yürük, N. (2012). Astronomi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (9), 116-127.
  • Demirci, F. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Astronomi Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnançları: Bir Karma Yöntem Araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ordu.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-dünya-ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Güneş, B., Ünsal Y., & Ergin, İ. (2001). Yüksek öğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. Gazi üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21( 3), 47- 60.
  • Güneş, G. (2010). Öğretmen Adaylarının Temel Astronomi Konularında Bilgi Seviyeleri İle Bilimin Doğası ve Astronomi Öz yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Harackiewicz, J. M.,& Hulleman, S. C. (2010). The importance of interest: the role of achievement goals and task values in promoting the development of interest. Social and Personality Psychology Compass, 4(1), 42-52.
  • Hidi, S., Renninger, K.A., Krapp, A. (2004). In D.Y. Dai & R.J. Sternberg (Eds.), Motivation, emotion and cognition: integrative perspectives on intellectual functioning and development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 89-115.
  • Kalkan, H. & Türk, C. (2017). Yükseköğretim Öğrencilerine Yönelik Astronomi Tutum Ölçeği Uyarlama Çalışması, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 69-96.
  • Kalkan, H. & Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in preservice training for elementary school teachers. The Astronomy Education Review, 1(6), 15-24.
  • Kaplan, G. & Tekinarslan, Ç. İ. (2013). A comparison of knowledge levels of students with and without intellectual disabilities about astronomy concepts. Elementary Education Online, 12(2), 614-627.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili temel kavramları anlama düzeyi ve astronomi dersinin eğitim için önemi. 3. Uluslararası Eğitimde Yeni Yaklaşımlar ve Etkileri Konferansı, 26-28 Nisan, Antalya.
  • Kılıç Ertaş, H. & Keleş, Ö. (2017). Astronomiye yönelik ilgi ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(1), 35-54.
  • Krapp, A., Hidi, S. & Renninger, K.A. (1992). Interest, Learning and Development. In K.A. Renninger, S. Hidi & A. Krapp (Hrsg.), TheRole of Interest in Learning and Development (pp. 3-26). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
  • Oğuz, S., Kurnaz, M. A., Karatekin, K., & İbret, B. Ü. (2012, 24-26 Mayıs). Temel astronomi konularına ilişkin sınıf öğretmen adaylarının algılarının belirlenmesi. XI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Rize.
  • Okulu, H. Z. & Ünver, A. O. (2011). Determination of the teacher candidates’ attitudes towards astronomy. Western Anatolia Journal of Educational Science, Special Issue, 107-112.
  • Özcan, H., & Yılmaz, Ş. (2018). Planetaryum Gezisi ile Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomi Kavramlarındaki Değişimin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 12(1), 392 - 418.
  • Pena, M. B. & Quilez, G. M. J. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. In L. Gouguenheim, D. McNally & J. R. Percy (Eds.), New trends in astronomy teaching (pp.2-6). Cambridge, US: Cambridge University Press.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci; SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Subramaniam, K., & Padalkar, S. (2009). Visualisation and reasoning in explaining the phases of the moon. International Journal of Science Education, 31(3), 395-417.
  • Taşcan, M. (2013). Fen bilgisi öğretmenlerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi -Malatya ili örneği. Yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Taşcan, M. & Ünal, İ. (2015), Astronomi Eğitiminin Önemi ve Türkiye’de Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (40), 25-37.
  • Topdemir, H.G. & Unat, Y. (2015). Bilim Tarihi. (8.Baskı). Ankara : Pegem Akademi.
  • Trumper, R. A. (2000).Universty student’ coceptions of basic astronomy cocpts. Physics Education, 35(1), 9- 15.
  • Tunca, Z. (2002). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. (10. Baskı). 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası: Ankara.
  • Vosniadou, S. (1991). Designing curricula for conceptual restructuring: Lessons from the study of knowledge acquisition in astronomy. Journal of Curriculum Studies, 23(3), 219-237.
  • Yener, D., Aksüt, P., Somuncu Demir, N., Aydın, F., Fidan, H., Subaşı, Ö., & Aygün, M. (2017). Öğretmen Adaylarının Astronomi Konusundaki Kavramlara Yönelik Bilişsel Yapılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 531-565.
  • Zeilik, M., Schau, C. & Mattern, N.(1998). Misconceptions and their change in universty- level astronomy courses.The Physics Teacher, 36(2), 104- 107.
Year 2020, , 107 - 122, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.742027

Abstract

References

  • Adams, J. P. & Slater, T. F. (2000). Astronomy in the national science education. Journal of Geoscience Education Standards, 48(1), 39-45.
  • Balbağ, M.Z., Erdem, A. (2017). Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Fizik Bölümü Öğrencilerinin Astronomiye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 2007-2018.
  • Bektaşlı, B. (2013). The effect of media on preservice science teachers’ attitudes toward astronomy and achievement in astronomy class. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 12(1), 139-146.
  • Bostan, A. (2008). Faklı yaş grubu öğrencilerin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Bozdoğan, A.E., (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Merkezlerini Fen Öğretimi Açısından Değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi Örneği. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-41.
  • Brunsell, E. & Marcks, J. (2005). Identifying a baseline for teachers’ astronomy content knowledge. The Astronomy Education Review, 2(3), 38-46.
  • Canbazoğlu, B. & S. Öner A. & F, Kozcu, Ç. N. & Yürük, N. (2012). Astronomi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, (9), 116-127.
  • Demirci, F. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Astronomi Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnançları: Bir Karma Yöntem Araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ordu.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-dünya-ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Güneş, B., Ünsal Y., & Ergin, İ. (2001). Yüksek öğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. Gazi üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21( 3), 47- 60.
  • Güneş, G. (2010). Öğretmen Adaylarının Temel Astronomi Konularında Bilgi Seviyeleri İle Bilimin Doğası ve Astronomi Öz yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Harackiewicz, J. M.,& Hulleman, S. C. (2010). The importance of interest: the role of achievement goals and task values in promoting the development of interest. Social and Personality Psychology Compass, 4(1), 42-52.
  • Hidi, S., Renninger, K.A., Krapp, A. (2004). In D.Y. Dai & R.J. Sternberg (Eds.), Motivation, emotion and cognition: integrative perspectives on intellectual functioning and development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 89-115.
  • Kalkan, H. & Türk, C. (2017). Yükseköğretim Öğrencilerine Yönelik Astronomi Tutum Ölçeği Uyarlama Çalışması, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 69-96.
  • Kalkan, H. & Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in preservice training for elementary school teachers. The Astronomy Education Review, 1(6), 15-24.
  • Kaplan, G. & Tekinarslan, Ç. İ. (2013). A comparison of knowledge levels of students with and without intellectual disabilities about astronomy concepts. Elementary Education Online, 12(2), 614-627.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili temel kavramları anlama düzeyi ve astronomi dersinin eğitim için önemi. 3. Uluslararası Eğitimde Yeni Yaklaşımlar ve Etkileri Konferansı, 26-28 Nisan, Antalya.
  • Kılıç Ertaş, H. & Keleş, Ö. (2017). Astronomiye yönelik ilgi ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(1), 35-54.
  • Krapp, A., Hidi, S. & Renninger, K.A. (1992). Interest, Learning and Development. In K.A. Renninger, S. Hidi & A. Krapp (Hrsg.), TheRole of Interest in Learning and Development (pp. 3-26). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
  • Oğuz, S., Kurnaz, M. A., Karatekin, K., & İbret, B. Ü. (2012, 24-26 Mayıs). Temel astronomi konularına ilişkin sınıf öğretmen adaylarının algılarının belirlenmesi. XI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Rize.
  • Okulu, H. Z. & Ünver, A. O. (2011). Determination of the teacher candidates’ attitudes towards astronomy. Western Anatolia Journal of Educational Science, Special Issue, 107-112.
  • Özcan, H., & Yılmaz, Ş. (2018). Planetaryum Gezisi ile Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomi Kavramlarındaki Değişimin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 12(1), 392 - 418.
  • Pena, M. B. & Quilez, G. M. J. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. In L. Gouguenheim, D. McNally & J. R. Percy (Eds.), New trends in astronomy teaching (pp.2-6). Cambridge, US: Cambridge University Press.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci; SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Subramaniam, K., & Padalkar, S. (2009). Visualisation and reasoning in explaining the phases of the moon. International Journal of Science Education, 31(3), 395-417.
  • Taşcan, M. (2013). Fen bilgisi öğretmenlerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi -Malatya ili örneği. Yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Taşcan, M. & Ünal, İ. (2015), Astronomi Eğitiminin Önemi ve Türkiye’de Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (40), 25-37.
  • Topdemir, H.G. & Unat, Y. (2015). Bilim Tarihi. (8.Baskı). Ankara : Pegem Akademi.
  • Trumper, R. A. (2000).Universty student’ coceptions of basic astronomy cocpts. Physics Education, 35(1), 9- 15.
  • Tunca, Z. (2002). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. (10. Baskı). 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası: Ankara.
  • Vosniadou, S. (1991). Designing curricula for conceptual restructuring: Lessons from the study of knowledge acquisition in astronomy. Journal of Curriculum Studies, 23(3), 219-237.
  • Yener, D., Aksüt, P., Somuncu Demir, N., Aydın, F., Fidan, H., Subaşı, Ö., & Aygün, M. (2017). Öğretmen Adaylarının Astronomi Konusundaki Kavramlara Yönelik Bilişsel Yapılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 531-565.
  • Zeilik, M., Schau, C. & Mattern, N.(1998). Misconceptions and their change in universty- level astronomy courses.The Physics Teacher, 36(2), 104- 107.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zafer Balbag

Beyza Koç This is me

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Balbag, Z., & Koç, B. (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronomiye Yönelik İlgilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Field Education, 6(1), 107-122. https://doi.org/10.32570/ijofe.742027