Bir milletin
bekası, milleti oluşturan bireylerin vatanına verdiği değer, özveri, fedakarlık
dereceleri ile ilişkilendirilebilir. M.C. Kuntay’ın “Toprak eğer uğrunda ölen varsa
vatandır.” dizesinde ifade edildiği gibi
vatanı uğruna canını feda edebilecek bilince sahip nesil yetiştirmek açısından
öğretim programlarında yer alan vatanseverlik değeri ayrı bir öneme sahiptir.
Türk Milleti’nin vatanına olan sevgisi ve bağlılığı başta Çanakkale ve Kurtuluş
Savaşı olmak üzere tüm dünyaya pek çok olayda ispatlanmış bir gerçektir.
Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında cephede ve cephe gerisinde Türk kadınlarının
vatanseverlik, dayanışma ve mücadele ruhunun etkisinin çocuklara
hissettirilmesi, empati yoluyla kendinde vatanseverlik duygusunu yeniden
keşfederek geliştirebilmesi için sosyal bilgiler öğretiminde kadın
kahramanlarımızın yaşam öykülerinin öğretim materyali olarak kullanılması
gerekmektedir. Bu çalışmada sosyal bilgiler programında yer alan değerlerden
“Vatanseverlik” değerinin kazandırılması amacı ile derslerde kullanılabilecek,
kadın kahramanların yaşam öykülerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada, belli bir amaca dönük olarak kaynakları bulma, okuma, not alma ve
değerlendirme işlemlerini kapsayan bir araştırma yöntemi olan doküman
incelemesi kullanılmıştır. Kadın kahramanlara ait yaşam öykülerini tespit etmek
için konuyla ilgili kitap, makale vb. kaynaklar araştırmanın amacına uygun
olarak incelenmiş, yaşam öyküleri derste kullanılabilecek şekilde kısaltılarak
sunulmuştur.
Perpetuity of a nation can be associated with the degree of the value, devotion and sacrifice of the individuals to their countries who form the countries. As to be expressed with M.C Kuntay’s verse ‘’What makes the flag a real flag is the blood on it, if someone died for the country it is homeland.’’, the value of patriotism in the education program has a special importance to raise a generation who has conciousness to sacrifice itself for it’s country. The loyalty and the love of the Turkish people to their country are proved to World by many events, especially with Çanakkale and War of Independence. The stories of the female heroes must be used as teaching material in social studies education in order to be felt by children the effect of Turkish women’s soul of patriotism, solidarity and struggle to win the War of Independence in the front and back and also in order to improve the emotion of patriotism in self discovery via empathy. In this study, the aim is to identify the life stories of female heroes which can be used with the aim of bringing the value of ‘’patriotism’’ which is in the Social Studies Program. In this research, documents review was used which is a research method that includes finding the sources, reading, taking note and evoluation with a spesific target. In order to determine the life stories of female heroes, some sources like book, article etc which are related with this topic were surveyed and the life stories was presented in the way to use in courses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030