Individuals can only contribute to their society and humanity to the extent that they can shape the future. In this case, it can only be achieved by incorporating a versatile science such as astronomy, the foundations of which were laid with the first human being, into the education-teaching processes. The effort of individuals to understand, discover and recognize the sky has been an important effort for centuries. In this case, it provided the birth of the science of astronomy. With astronomy education, individuals gain creativity and scientific thinking, the relationship between time and location, and the ability to make realistic and scientific decisions. In this context, the aim of the study is to theoretically reveal the place and necessity of astronomy in social studies courses and how astronomy education can be carried out. In addition, the study also revealed the relationship between social studies and astronomy, and as a result, it offered suggestions to social studies teachers and prospective teachers about what to do to teach these subjects.
Astronomy Education Social Studies Teaching Science Technology and Society Scientific Literacy.
Bireyler ancak geleceği şekillendirebildikleri ölçüde toplumlarına ve insanlığa katkı sağlayabilirler. Bu ise temelleri ilk insanla birlikte atılmış olan astronomi bilimi gibi çok yönlü bir bilimin eğitim-öğretim süreçlerine dâhil edilmesi ile olabilir. Bireylerin gökyüzünü anlama, keşfetme ve tanıma çabası asırlar boyu önemli bir uğraş olmuştur. Bu durumda astronomi biliminin doğmasını sağlamıştır. Astronomi eğitimiyle birlikte bireyler, yaratıcılık ve bilimsel düşünmeyi, zaman ve konum arasındaki ilişkiyi ve gerçekçi ve bilimsel temellere dayalı kararlar verebilmeyi kazanmaktadırlar. Bu bağlamda çalışmanın amacı sosyal bilgiler derslerinde astronominin yerini, gerekliliğini ve astronomi eğitiminin ne şekilde gerçekleştirilebileceğini kuramsal olarak ortaya koymaktır. Ayrıca çalışmada sosyal bilgiler ve astronomi konularının ilişkisi de ortaya konulmuş ve sosyal bilgiler öğretmenleri ve öğretmen adaylarına bu konuların öğretilmesi için neler yapması gerektiğiyle ilgili öneriler sunmuştur.
Astronomi Eğitimi Sosyal Bilgiler Öğretimi Bilim Teknoloji ve Toplum Bilimsel Okuryazarlık.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 5, 2023 |
Publication Date | August 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030