Arapçanın yabancı dil olarak öğretiminde odaklanılan temel amaç, öğrencilere dil becerilerini (okuma-anlama, yazma, konuşma ve dinleme) kazandırmak ve dil bilgisini öğretmektir. Bu doğrultuda, araştırma, B1-B2 seviyesindeki öğrencilere yönelik yabancı dil olarak Arapça öğretiminde kullanılan el-Arabiyye-beyne-yedeyk ders kitaplarını, temel dil becerileri ve içerikler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Ders kitapları, dil bilgisi açısından yeterli içerik sunmasına rağmen, diğer dil becerileri bakımından yetersiz kalmaktadır. Ayrıca, öğrenci etkinliklerinin çeşitliliği ve etkileşimi, dil öğreniminde kritik bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, öğrencilere dil pratiği yapma ve dil bilgisi kurallarını uygulama fırsatları sunulmalıdır.
Bu çalışmanın amacı, orta seviyede (B1-B2) Arapça öğretiminde yaygın olarak kullanılan "el-Arabiyye-beyne-yedeyk" adlı Arapça ders setinin öğretim kitaplarını analiz etmektir. Araştırma kapsamında, B1 ve B2 düzeylerine ait ders kitapları dört temel dil becerisi (dinleme, konuşma, okuma, yazma) ve ünite değerlendirme kriterleri açısından ayrıntılı olarak incelenmiştir. Ayrıca bu çalışma, ders kitaplarının öğrencilerin dil becerilerini geliştirmedeki rolünü, anlatım ve anlam becerilerini güçlendirme üzerindeki etkisini ve dil bilgisi kullanımındaki katkılarını değerlendirmeyi hedeflemektedir.
Yapılan incelemeler sonucunda, B1-B2 seviyesindeki Arapça ders kitaplarında temel dil becerilerinin dengeli bir şekilde ele alındığı ancak içeriklerin daha etkili ve zengin materyallerle desteklenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Kitapların, öğrencilerin dil öğrenme sürecinde motivasyonlarını artıracak ve temel dil becerilerini geliştirecek çeşitli etkinlikler içermesi gerekmektedir. Bu bağlamda, öğretim materyallerinin içerik çeşitliliği ve etkileşimi arttırarak öğrencilerin dil öğrenme sürecine katkı sağlaması önemli bir gerekliliktir.
Çalışmanın Arabiyye-beyne-yedeyk B1-B2 ders kitaplarının değerlendirilmesi yoluyla yürütüldüğü için etik kurul iznine tabi değildir. Çalışmanın tüm sürecinde Committee on Publication Ethics (COPE)' tarafından belirlenen kurallara uyulmuştur.
Bu makalede herhangi bir nakdî/ayni yardım alınmamıştır. Herhangi bir kişi ve/veya kurum ile ilgili desteği yoktur.
The main focus in teaching Arabic as a foreign language is to provide students with language skills (reading-comprehension, writing, speaking and listening) and to teach grammar. In this context, the research aims to examine the el-Arabiyye-beyne-yedeyk textbooks used in teaching Arabic as a foreign language to students at B1-B2 levels in terms of basic language skills and content. Although the textbooks provide sufficient content in terms of grammar, they are insufficient in terms of other language skills. In addition, the variety and interaction of student activities play a critical role in language learning. Therefore, students should be provided with opportunities to practice language and apply grammar rules. 
The aim of this study is to analyze the textbooks of the Arabic course set called "el-Arabiyye-beyne-yedeyk", which is widely used in teaching Arabic at the intermediate level (B1-B2). Within the scope of the research, the textbooks for B1 and B2 levels were examined in detail in terms of four basic language skills (listening, speaking, reading, writing) and unit evaluation criteria. In addition, this study aims to evaluate the role of textbooks in developing students' language skills, their effect on strengthening expression and meaning skills, and their contribution to the use of grammar. 
As a result of the examinations, it was concluded that basic language skills were addressed in a balanced manner in Arabic textbooks at B1-B2 levels, but the content should be supported with more effective and rich materials. The books should include various activities that will increase students' motivation in the language learning process and develop basic language skills. In this context, it is an important requirement that teaching materials contribute to students' language learning process by increasing content diversity and interaction.
| Primary Language | Turkish | 
|---|---|
| Subjects | Other Fields of Education (Other) | 
| Journal Section | Articles | 
| Authors | |
| Publication Date | April 18, 2025 | 
| Submission Date | October 23, 2024 | 
| Acceptance Date | March 29, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |