Bu araştırmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretiminde edebî kitap ve sinema filmi kullanımının öğrencilerin anlama becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması modeli benimsenmiş ve araştırma, TÖMER’de öğrenim gören C1 düzeyindeki 24 öğrenci ile yürütülmüştür. Bütüncül çoklu durum deseni kapsamında dört farklı uygulama grubu oluşturulmuştur. Birinci grup Selvi Boylum Al Yazmalım filmini alt yazılı, ikinci grup alt yazısız izlemiş; üçüncü grup kitabın basılı hâlini okumuş, dördüncü grup ise sesli kitabını dinlemiştir. Film uygulaması 3 hafta, kitap uygulamaları ise 6 hafta sürmüştür. Her grup, ilgili materyali takip ettikten sonra dinlediğini/izlediğini ve okuduğunu anlama testlerini yanıtlamıştır. Uygulama sonunda tüm öğrencilere yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Veriler betimsel ve içerik analiz yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Sonuçlara göre alt yazısız film izleyen grubun dinlediğini/izlediğini anlama puanları, alt yazılı izleyen gruba göre daha yüksek çıkmıştır. Benzer şekilde, basılı kitap okuyan grubun dinlediğini ve okuduğunu anlama puanları sesli kitap dinleyen gruba kıyasla daha yüksektir. Genel olarak başarı sıralaması; alt yazısız film, alt yazılı film, basılı kitap ve sesli kitap şeklinde meydana gelmiştir. Araştırma, farklı uyaranların yabancılara Türkçe öğretiminde anlama becerilerini geliştirmede etkili olduğunu ortaya koymuştur.
Yabancılara Türkçe öğretimi anlama becerileri materyal Selvi Boylum Al Yazmalım uyaran çeşitliliği.
Bu araştırma için Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Araştırmaları Etik Kurulundan 30.09.2024 tarih ve 2024.09 toplantı no ile etik izin alınmıştır.
Yıldız Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
SYL-2024-6636
Bu çalışma, SYL-2024-6636 proje numarası ile Yıldız Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenmiştir. Desteklerinden dolayı Yıldız Teknik Üniversitesi BAP birimine teşekkür ederiz.
The aim of this study is to examine the effect of using literary books and cinema films on students' comprehension skills in teaching Turkish to foreigners. The case study model, one of the qualitative research designs, was adopted and the study was conducted with 24 C1 level students studying at TÖMER. Four different treatment groups were formed within the scope of holistic multiple case design. The first group watched the film Selvi Boylum Al Yazmalım with subtitles, the second group watched it without subtitles, the third group read the printed version of the book and the fourth group listened to the audiobook. The film application lasted 3 weeks and the book application lasted 6 weeks. Each group answered the listening/watching and reading comprehension tests after following the relevant material. At the end of the application, a semi-structured interview form was applied to all students. The data were analysed using descriptive and content analysis methods. According to the results, the listening/watching comprehension scores of the group watching films without subtitles were higher than the group watching films with subtitles. Similarly, the listening and reading comprehension scores of the group who read printed books were higher than the group who listened to audio books. In general, the order of success was as follows: film without subtitles, film with subtitles, printed book and audio book. The study revealed that different stimuli are effective in developing comprehension skills in teaching Turkish to foreigners.
Teaching Turkish to foreigners comprehension skills material Selvi Boylum Al Yazmalım stimulus diversity.
Ethical approval has been obtained from the Social and Humanities Research Ethics Committee of Yıldız Technical University with the date 30.09.2024 and meeting number 2024.09 for this research.
Yıldız Technical University Scientific Research Projects Unit
SYL-2024-6636
This study has been supported by the Scientific Research Projects Unit of Yıldız Technical University under the project number SYL-2024-6636. We thank the BAP unit of Yıldız Technical University for their support.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Project Number | SYL-2024-6636 |
| Early Pub Date | November 30, 2025 |
| Publication Date | December 4, 2025 |
| Submission Date | April 29, 2025 |
| Acceptance Date | November 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 3 |