This article evaluates the method, which is a product of continuing efforts in language teaching and the quest for optimal instructional approaches, and the subsequent postmethod era that emerged in response to it. The analysis explores the democratizing impact of the postmethod paradigm within this context and handles its philosophical foundations, parameters, macrostrategies, and the evolving roles of teachers, learners, and teacher educators. By examining the interdependent cause-effect relationship between method and postmethod frameworks, the study highlights the limitations of the postmethod era. It investigates how democratization transforms this process to address its constraints. Through this lens, the article aims to reframe understanding of the postmethod revolution, proposing renewed perspectives on its future evolution by proposing “Glocal Language Teaching Approach”.
Bu makalede, geçmişten günümüze dek süregelen dil öğretme çabasının ürünü olan ve dil öğretiminin en iyi biçimde nasıl yapılacağı arayışı ile ortaya çıkan “yöntem” olgusu ve bu olguya tepki olarak ortaya çıkan “yöntem sonrası dönem” düşüncesi tartışılmaktadır. Bu bağlamda, yöntem sonrası düşüncesinin oluşturduğu demokratikleştirme etkisi değerlendirilmekte, yöntem sonrası eğitbilimin felsefesi, parametreleri, büyük ölçekli stratejileri ile öğretmen, öğrenci ve öğretmen eğiticilerinin rolleri ele alınmaktadır. Yöntem ve yöntem sonrası yapıların arasındaki, birbirine bağlı, neden-sonuç ilişkisi ele alındıktan sonra, yöntem sonrası dönemin sınırlılıkları vurgulanmaktadır. Demokratikleşmenin, bu süreci sınırlılıklarına çözüm sunacak biçimde nasıl dönüştürdüğü araştırılmaktadır. Bu bakış açısıyla makale, yöntem sonrası anlayışını yeniden çerçevelemeyi ve "Küresel-Yerel Dil Öğretimi Yaklaşımı"nı önererek yenilenmiş bakış açıları önermeyi amaçlamaktadır.
Yöntem Yöntem Sonrası Sönem Yöntem Sonrası Eğitbilim Küresel-Yerel Dil Öğretimi Yaklaşımı Demokratikleşme
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Applied Linguistics and Educational Linguistics, Linguistics (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2025 |
Submission Date | March 18, 2025 |
Acceptance Date | May 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |