Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL YÖNETİCİLERİNİN DERS DENETİM SÜRECİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: II Issue: II, 59 - 79, 31.12.2021

Abstract

Eğitim alanının temel eğitim kurumları okullardır. Okullardaki düzenin ve işleyişin etkili ve verimli olabilmesinden okul idarecileri sorumludur. Milli Eğitim Bakanlığı, denetimin nasıl yapılacağıyla ilgili değerlendirme ölçütleri oluşturup öğretmenlerin ilk denetim görevini okul müdürlerine vermiştir. Denetim, ilgili kurumların işleyişine, aksayan yönlerinin düzeltilmesine ve devamlılığının sağlanmasına katkı sağlar.
İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde (MEB 2003) okul müdürlerinin denetim göreviyle ilgili maddeler yer almaktadır. 2508 sayılı Tebliğler Dergisinde “okul müdürünün görev yetki ve sorumluluğu” başlığı altında bu görevler tanımlanmıştır. Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’nin 78. Maddesinde de okul müdürünün denetim görevinden bahsetmektedir.
Bu araştırmada; ortaöğretim, ortaokul ve okul öncesi kurumlarında görevli okul müdürlerinin ders denetim sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, okul müdürlerinin ders denetimleriyle alakalı yönetici ve öğretmen görüşlerini tespit etmeye yönelik tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Düzce ili Cumayeri ilçesinde bulunan ortaöğretim, ortaokul ve ilkokul düzeyindeki okullarda görevli yönetici ve öğretmenler oluşturmaktadır.
Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen sekiz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, görüşme yapmayı kabul eden 10 yönetici ve öğretmen oluşturmaktadır.
Eğitim faaliyetlerinin denetlenmesi okulun işleyişi, aksayan yönleri ve devamlılığı gibi faktörlerin düzeltilmesine olanak sağlar. Yönetici okulda öğretim lideri olarak ifade edilmektedir. Okul müdürünün denetimde bulunması liderlik edeceği öğretmenlerin lidere kolay ulaşması, eğitim liderliğinden kolayca faydalanması anlamına gelmektedir.

Thanks

Sayın hocam Süleyman GÖKSOY beye desteklerinden dolayı teşekkür ederim.

References

  • Algün, A. (1998). İlköğretim Okulları 1. Kademe Öğretmenlerinin, Okul Müdürlerinin Denetleme Yeterliliklerine İlişkin Algı ve Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Altıntaş, R. (1992). İlköğretimin Teftişi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (8),. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7830/103034
  • Altun, D. D. S. A. ve Memişoğlu, Y. D. D. S. P. (2008). Performans Değerlendirmesine İlişkin Öğretmen, Yönetici ve Müfettiş Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53 (53) , 7-24. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10344/126712
  • Atkins, A. O. (1996). “Teachers’ Opinions of the Teacher Evaluation Process” www. eric.ed.gov ED027791. Aydın, M. (2011). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Bozak, A. , Yıldırım, C. ve Demirtaş, H. (2011). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi İçin Alternatif Bir Yöntem: Meslektaş Gözlemi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2) , 65-84. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/inuefd/issue/8699/108639
  • Büyükaslan, M. A. (2000). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin İlköğretim Denetmenlerinin Ders Denetimine İlişkin Algı ve Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Kocaeli.
  • Ekiz, D.(2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara.
  • Erdem A.R., Eroğlu M.G. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Ders Denetiminde Eğitim Müfettişlerin Öğretmene İlişkin Tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 31 (Ocak 2012/I), ss. 13-26
  • Erdem, A. R. (2006). Öğretimin Denetiminde Yeni Bakış Açısı: Sürekli Geliştirme Temeline Dayalı Öğretimin Denetimi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16) , 275-294.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, S. (1997). İlköğretim 2. Kademe Branş Öğretmenlerinin Teftiş-Rehberlik Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • MEB. (2000). 2508 Sayılı Tebliğler Dergisi: Okul Müdürünün Görev, Yetki ve Sorumluluğu. MEB: Ankara.
  • MEB. (2001). İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik Ve Teftiş Yönergesi, Tebliğler Dergisi, 2521.
  • MEB. (2003a). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 25212 Sayılı Resmi Gazete.
  • MEB. (2005). İlköğretimde Denetim ve Performans Değerlendirme Esasları. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB. (2009). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi: 2623, Resmi Gazete: 31.7.2009/ 27305.
  • MEB. (2011). Öğretmen Denetim Rehberi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Denetim Başkanlığı Yayını.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, T.C. Resmi Gazete 30182, 16/9/2017
  • Öncü, H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Matser Basım San. Ve Tic. Ltd. Şti.
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim Okullarında Öğretimin Denetimi ve Müdürlerin Öğretimin Denetimine İlişkin Görevleri. Eğitim Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (ss. 43-53). Ankara: I. Ulusal Eğitim Yönetimi Sempozyumu.
  • Özmen, F. ve Batmaz, C. (2004). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Denetimindeki Etkililikleri-Cinsiyet ve Yaş Değişkenine Göre Öğretmen Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Özmen, F. ve Batmaz, C. (2006). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Denetimindeki Etkililikleri: Hizmet Yılı ve Görev Türü Değişkenine Göre Öğretmen Görüşleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 102-120.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publication.
  • Taymaz, H. (1993). Teftiş, Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Taymaz, H. (2011), Eğitim Sisteminde Teftiş: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tekin, H. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (7. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Yeşil, D. ve Kış, A. (2015). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (1998). İlköğretim Okullarında Ders Teftişinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara
Year 2021, Volume: II Issue: II, 59 - 79, 31.12.2021

Abstract

References

  • Algün, A. (1998). İlköğretim Okulları 1. Kademe Öğretmenlerinin, Okul Müdürlerinin Denetleme Yeterliliklerine İlişkin Algı ve Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Altıntaş, R. (1992). İlköğretimin Teftişi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (8),. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7830/103034
  • Altun, D. D. S. A. ve Memişoğlu, Y. D. D. S. P. (2008). Performans Değerlendirmesine İlişkin Öğretmen, Yönetici ve Müfettiş Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53 (53) , 7-24. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10344/126712
  • Atkins, A. O. (1996). “Teachers’ Opinions of the Teacher Evaluation Process” www. eric.ed.gov ED027791. Aydın, M. (2011). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Bozak, A. , Yıldırım, C. ve Demirtaş, H. (2011). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi İçin Alternatif Bir Yöntem: Meslektaş Gözlemi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2) , 65-84. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/inuefd/issue/8699/108639
  • Büyükaslan, M. A. (2000). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin İlköğretim Denetmenlerinin Ders Denetimine İlişkin Algı ve Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Kocaeli.
  • Ekiz, D.(2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara.
  • Erdem A.R., Eroğlu M.G. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Ders Denetiminde Eğitim Müfettişlerin Öğretmene İlişkin Tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 31 (Ocak 2012/I), ss. 13-26
  • Erdem, A. R. (2006). Öğretimin Denetiminde Yeni Bakış Açısı: Sürekli Geliştirme Temeline Dayalı Öğretimin Denetimi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16) , 275-294.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, S. (1997). İlköğretim 2. Kademe Branş Öğretmenlerinin Teftiş-Rehberlik Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • MEB. (2000). 2508 Sayılı Tebliğler Dergisi: Okul Müdürünün Görev, Yetki ve Sorumluluğu. MEB: Ankara.
  • MEB. (2001). İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik Ve Teftiş Yönergesi, Tebliğler Dergisi, 2521.
  • MEB. (2003a). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 25212 Sayılı Resmi Gazete.
  • MEB. (2005). İlköğretimde Denetim ve Performans Değerlendirme Esasları. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB. (2009). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi: 2623, Resmi Gazete: 31.7.2009/ 27305.
  • MEB. (2011). Öğretmen Denetim Rehberi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Denetim Başkanlığı Yayını.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, T.C. Resmi Gazete 30182, 16/9/2017
  • Öncü, H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Matser Basım San. Ve Tic. Ltd. Şti.
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim Okullarında Öğretimin Denetimi ve Müdürlerin Öğretimin Denetimine İlişkin Görevleri. Eğitim Yönetimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (ss. 43-53). Ankara: I. Ulusal Eğitim Yönetimi Sempozyumu.
  • Özmen, F. ve Batmaz, C. (2004). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Denetimindeki Etkililikleri-Cinsiyet ve Yaş Değişkenine Göre Öğretmen Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Özmen, F. ve Batmaz, C. (2006). İlköğretim Okul Müdürlerinin Öğretmen Denetimindeki Etkililikleri: Hizmet Yılı ve Görev Türü Değişkenine Göre Öğretmen Görüşleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 102-120.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publication.
  • Taymaz, H. (1993). Teftiş, Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Taymaz, H. (2011), Eğitim Sisteminde Teftiş: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tekin, H. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (7. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Yeşil, D. ve Kış, A. (2015). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (1998). İlköğretim Okullarında Ders Teftişinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Yasamda Liderlik
Authors

İbrahim Göl 0000-0003-4559-1652

Publication Date December 31, 2021
Submission Date November 24, 2021
Acceptance Date December 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: II Issue: II

Cite

APA Göl, İ. (2021). OKUL YÖNETİCİLERİNİN DERS DENETİM SÜRECİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, II(II), 59-79.