In this study, it was aimed to determine the leadership styles exhibited by school principals and to reveal and describe the effect of principals' behaviors on classroom teachers' school happiness. The research also aims to identify the factors that affect the decision-making processes of school principals. The research was conducted in the phenomenological research pattern. The working group of the research is a sampling of typical situations determined by an easily accessible method. The study group was selected from school districts with different socio-economic and socio-cultural status. The goal here is to ensure maximum diversity in interviews. The data of the research were obtained through semi-structured interviews. The obtained data were analyzed by thematic content analysis technique. In the study, three main themes and 14 codes related to these themes were created. The sub-codes of “motivating”, “supporting”, “maintaining functioning”, “reminding”, “guaranteeing” were determined regarding the leadership characteristics observed by teachers in school principals. Effective elements in the decisions taken by school principals were determined as “social balance and parent expectation” depending on the “environment” code, “acting in accordance with the decisions and attitudes of administrators” depending on the “hierarchical structure” code, and “participating in decisions and management” depending on the “teacher guidance” code. The suggestions aimed at increasing the school happiness of teachers are collected under the codes of “problem-solving”, “managerial leadership”, “inclusiveness”, “visionary leadership” and “impartiality”. The obtained codes were supported by the statements of the participants and sampled. In the discussion section, interpretations were made in terms of the leadership styles of the managers. At the end of the study, suggestions related to the subject context were presented.
Leadership styles the effects of leadership styles classroom teachers school principals sustainable and laissez-faire leadership.
Bu çalışmada, okul müdürlerinin sergilediği liderlik tarzlarını belirlemek ve müdürlerin davranışlarının sınıf öğretmenlerinin okul mutluluklarına etkisini ortaya koymak, betimlemek amaçlanmıştır. Araştırma ayrıca okul müdürlerinin karar alma süreçlerini etkileyen unsurları belirlemeyi de hedeflemektedir. Araştırma, fenomonolojik araştırma deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, kolay ulaşılabilir yöntemle belirlenmiş tipik durum örneklemesidir. Türkiye’nin bir ilinde görev yapan ve 14 farklı okuldan belirlenen 14 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışma grubu, farklı sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel statüdeki okul bölgelerinden seçilmiştir. Buradaki amaç görüşmelerde maksimum çeşitliliği sağlamaktır. Araştırmanın verileri, yarı-yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler tematik içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmada üç ana tema ve bu temalara bağlı 14 kod oluşturulmuştur. Öğretmenlerin okul müdürlerinde gözlemledikleri liderlik özelliklerine ilişkin, “motive edicilik”, “destekleyicilik”, “işleyişi devam ettirme”, “hatırlatma”, “garanticilik” alt kodları belirlenmiştir. Okul müdürlerinin aldığı kararlarda etkili unsurlar ise “çevre” koduna bağlı olarak “sosyal denge ve veli beklentisi”,“hiyerarşik yapı” koduna bağlı olarak “yöneticilerin karar ve tutumlarına uygun davranma” ve “öğretmen yönlendirmesi” koduna bağlı olarak “karara ve yönetime katılma” şeklinde tespit edilmiştir. Öğretmenlerin okul mutluluğunu artırmaya yönelik öneriler ise “sorun çözebilen”, “yönetimsel liderlik”, “kapsayıcılık”, “vizyoner liderlik” ve “tarafsızlık” kodları altında toplanmaktadır. Elde edilen kodlar, katılımcıların ifadeleri ile desteklenerek, örneklendirilmiştir. Tartışma bölümünde, müdürlerin liderlik tarzları açısından yorumlamalar yapılmıştır. Çalışmanın sonunda konu bağlamına ilişkin öneriler sunulmuştur.
Liderlik stilleri liderlik stillerinin etkileri okul müdürleri sınıf öğretmenlerin okul mutluluğu sürdürümcü ve serbest bırakıcı liderlik.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |