SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÜNİVERSİTE KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI
Mustafa Yıldırım1*
ÖZET
Çalışmanın amacı sekizinci sınıf öğrencilerinin “üniversite’’ kavramına yönelik oluşturdukları algıları metaforik benzetmeler aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Çalışmaya 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Düzce ili Kaynaşlı ilçesinde öğrenim gören 28 erkek ve 28 kız olmak üzere toplam 56 öğrenci katılmıştır. Yapılan bu çalışma mevcut metaforların belirlenmesi ve analiz edilmesine yönelik betimsel bir çalışmadır. Çalışmada, verilerin toplanması, verilerin analizi ve yorumlanmasında nitel araştırma metodu kullanılmıştır. Üniversite kavramına yönelik öğrencilerin ne tür metafora sahip olduklarını ortaya çıkarmak için ‘‘Üniversite … gibidir çünkü …’’ tümcesini tamamlamaları istenmiştir. Olgu bilim deseni kullanılan çalışmada veriler betimsel ve içerik analiz yöntemleriyle açıklanmıştır. Yapılan çalışma sonucu elde edilen verilere göre toplam 56 öğrenci 53 geçerli metafor üretmiştir. Üretilen metaforlar birtakım analiz işlemine tabi tutularak benzeyen özelliklerine göre 6 grupta değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda sekizinci sınıf öğrencilerinin ‘‘üniversite’’ kavramını 16’sı ‘‘mekân’’ kavramıyla 13’ü ‘‘süreç’’ kavramıyla 11’i ‘‘doğa’’ kavramıyla 8’i ‘‘özgürlük’’ kavramıyla 7’si ‘‘gelecek’’ kavramıyla 1’i ‘‘yiyecek’’ kavramıyla ilişkilendirdikleri belirlenmiştir. Sonuç olarak sekizinci sınıf öğrencilerinin ‘‘üniversite’’ kavramına yönelik algılarını belirlemede ve açıklamada metaforların önemli bir araştırma aracı olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Metaforik Algı, Sekizinci Sınıf, Üniversite Algısı, Metafor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilsel Yapılar (Fonoloji, Morfoloji ve Sözdizimi dahil) |
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |