Bu araştırma okul öncesi dönemde çocuğu bulunan ebeveynlerin, ebeveynlik rollerini, sosyo-kültürel olgulara karşı tutundukları tavır ve olması gereken durumlara karşı var olan algılarını eşler arasında karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni ile tasarlanmıştır. Araştırma çalışma grubunu Edirne ili Havsa ilçesindeki bir devlet anaokulunda (49-60 aylık) çocuğu bulunan 28 veli (14 anne, 14 baba) oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu (demografik bilgilerin, betimleyici ve tanımlayıcı soruların olduğu) aracılığıyla elde edilmiş verilerin kodlama ve katılımcıların ifadelerinden elde edilen temaların içerik analizi yöntemiyle yorumlanmasına dayanmaktadır. Araştırma bulgularına göre, okul öncesi dönemde kimin rolünün daha baskın olması gerektiği konusunda fikirlerini beyan eden anneler ile babalar arasında bir çelişki söz konusu olmuştur. Anneler bu süreçte her iki tarafın da eşit şartlarda katılmaları gerektiğini düşünürken babalar ise bunun aksine annenin katılımının daha yüksek olması gerektiğini vurgulamıştır. Sonuçlar olgusal boyutta kültürün (olan durumun), ebeveynler açısından algısal boyutun (olması gereken durumun) önüne geçerek çocuğun tüm bakımı ve okul öncesi dönemde eğitimsel sorumluluğunu annenin omuzlarına yüklediği gerçeğini gözler önüne sermiştir. Buna rağmen kültürel olgulardan farklı olarak ebeveynlerin okul öncesi eğitime katılımlarının anneler ve babaların bazıları açısından sadece annelerden ibaret olmaması gerektiği yönünde bir eğilim olduğunu ve bu eğilimin çeşitli politikalarla desteklenirse süreç içerisinde gerçekleşebilecek olan toplumsal bir algı değişikliği için bir hazırbulunuşluk teşkil ettiğini göstermektedir.
Anahtar Sözcükler: Okul öncesi dönem, ebeveyn rolleri, anne-babalık algısı
Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederim.
Trakya Üniversitesi
This study aims to comparatively examine the parental roles, attitudes towards socio-cultural phenomena, and perceptions of existing situations among parents with children in the preschool period. The research is designed using the phenomenological design of qualitative research methods. The study group consists of 28 parents (14 mothers, 14 fathers) with children aged 49-60 months attending a public preschool in the Havsa district of Edirne province. Data obtained through a semi-structured interview form created by the researchers (including demographic information, descriptive and defining questions) are interpreted through content analysis of coding and themes derived from participants' expressions. According to the research findings, there is a contradiction between mothers and fathers who express their opinions on whose role should be more dominant during the preschool period. While mothers believe that both sides should participate equally, fathers emphasize that the mother's participation should be higher to the contrary. The results reveal that, at the factual level, culture surpasses the perceptual dimension for parents, loading all childcare and preschool educational responsibilities on the mother's shoulders. However, contrary to cultural phenomena, there is a trend among some parents that parental involvement in preschool education should not be limited to mothers only, indicating a readiness for a potential societal perception change over time if supported by various policies.
Keywords: Preschool period, parental roles, parental perception, cultural phenomena
Preschool period parental roles parental perception cultural phenomena
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer) |
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |