Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 41 - 52, 30.06.2025

Abstract

References

  • Akcan, G., & Uğras, S. D. (2021). Çevrimiçi terapiye güncel bir bakış. Erdoğan, E., & Akbulut, N. T. (Eds.). Pandemi sürecinde insan ve toplum. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Akgül, H., & Uslu, G. (2021). Psikolojik danışma sürecinde güç [Power in the psychological counselling process]. Trakya Journal of Education, 11(3), 1212-1226. https://doi.org/10.24315/tred.785599
  • Çelik İskenderoğlu, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarında demografik, kişisel ve çevresel değişkenlerin incelenmesi [Investigation of demographic, personal and environmental variables on the attitude of university students to receive psychological help] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi). Bayburt Üniversitesi.
  • Demirci, İ., Şar, A. H., & Manap, A. (2014). The validity and reliability of the Turkish version of the online counseling and face-to-face counseling attitudes scale. International Journal of Psychology and Educational Studies, 1(1), 15-22. http://doi.org/10.17220/ijpes.2014.01.002
  • Erdem, A., & Özdemir, M. (2020). Çevrimiçi ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin algıları keşfetmek: Nitel bir çalışma [Exploring perceptions of online and face-to-face counseling: A qualitative study]. Current Approaches in Psychiatry, 12(1), 331-363. https://doi.org/10.18863/pgy.793232
  • Erus, S. M., & Zeren, Ş. G. (2020). Danışan ve psikolojik danışmanın penceresinden terapötik Iişbirliği: Çevrimiçi, yüz yüze ve plasebo gruplarının karşılaştırılması. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 13(81), 139-152. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.40292m
  • Korkmaz, B., & Şen, G. (2018). Psikoterapistlerin çevrimiçi yürütülen psikoterapilere yönelik algılarına ilişkin bir tematik analiz çalışması. [A thematic analysis study on psychotherapists’ perceptions of online psychotherapies]. Journal of Clinical Psychology Research, 2(3), 140-152. https://doi.org/10.31828/kpd2602443829092018m000004
  • Lippke, S., Gao, L., Keller, F. M., Becker, P., & Dahmen, A. (2021). Adherence with online therapy vs face-to-face therapy and with online therapy vs care as usual: Secondary analysis of two randomized controlled trials. Journal of Medical Internet Research, 23(11), e31274. https://doi.org/10.2196/31274 Mercadal Rotger, J., & Cabré, V. (2022). Therapeutic alliance in online and face-to-face psychological treatment: Comparative study. JMIR Mental Health, 9(5), e36775. https://doi.org/10.2196/36775
  • Oral, B., & Çoban, A. (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özkan, M. (2023). Okulda yüz yüze yürütülen psikolojik danışma hizmeti ile uzaktan yürütülen psikolojik danışma hizmetinin ilişkisi: Çevrimiçi psikolojik danışma tutumlarının düzenleyici rolü [The relationship between face-to-face and remote psychological counseling services in school: The moderating role of online psychological counseling attitudes] (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Öztürk, F., Zümbül, D., & Akça, F. (2022). Online ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin tutum ile çevrimiçi mahremiyet kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bursa ili örneği [An investigation of the relationship between attitude towards online and face-to-face counseling and online privacy concern: Bursa city case]. İstanbul Ticaret University Journal of Social Sciences, 21(45), 1071-1095. doi: 10.46928/iticusbe.1072045
  • Pfund, G. N., Harriger, J., & Hill, P. L. (2021). Video chat usage and the Big Five in women during the COVID-19 pandemic. Personality and Individual Differences. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111234

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRİMİÇİ VE YÜZ YÜZE TERAPİYE DAİR TUTUMLARININ İNCELENMESİ (KKTC ÖRNEKLEMİ)

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 41 - 52, 30.06.2025

Abstract

Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte artan çevrimiçi terapide, terapötik müdahalelerin daha etkili ve verimli olabilmesi için bireylerin çeşitli demografik özelliklere göre tutumlarının incelenmesi gerekmektedir. Bu araştırma, çevrimiçi ve yüz yüze terapiye yönelik bireylerin tutumlarını çeşitli demografik değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve mesleki durum gibi faktörlerin terapiye yönelik tutumlar üzerindeki etkisi değerlendirilen temel değişkenler olmuştur. Veri toplama aracı olarak, Çevrimiçi Psikolojik Danışma ve Yüz Yüze Psikolojik Danışma Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçekte 10 adet çevrimiçi terapiye yönelik; 10 adet yüz yüze terapiye yönelik tutumları ölçen toplamda 20 adet madde bulunmaktadır. Araştırma kapsamında toplamda 500 üniversite mezununa ulaşılmıştır. Bu veriler çevrimiçi ortamda Kruskal- Wallis testi, Mann-Whitney U testi ve Pearson Korelasyon testi kullanılarak toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, bireylerin çevrimiçi ve yüz yüze terapiye yönelik tutumlarının cinsiyet, yaş ve mesleki durum gibi faktörlerden etkilendiğini, ancak eğitim düzeyinin belirleyici bir faktör olmadığını göstermektedir. İlgili alan yazın sonuçlarla beraber değerlendirilmiştir ve ileride çalışma yapacak diğer araştırmacılar için öneri sunulmuştur.

Ethical Statement

Yazarlar araştırmanın tüm aşamalarında etik kurallara uygun davrandıklarını, yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışmasının olmadığını beyan eder.

References

  • Akcan, G., & Uğras, S. D. (2021). Çevrimiçi terapiye güncel bir bakış. Erdoğan, E., & Akbulut, N. T. (Eds.). Pandemi sürecinde insan ve toplum. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Akgül, H., & Uslu, G. (2021). Psikolojik danışma sürecinde güç [Power in the psychological counselling process]. Trakya Journal of Education, 11(3), 1212-1226. https://doi.org/10.24315/tred.785599
  • Çelik İskenderoğlu, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarında demografik, kişisel ve çevresel değişkenlerin incelenmesi [Investigation of demographic, personal and environmental variables on the attitude of university students to receive psychological help] (Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi). Bayburt Üniversitesi.
  • Demirci, İ., Şar, A. H., & Manap, A. (2014). The validity and reliability of the Turkish version of the online counseling and face-to-face counseling attitudes scale. International Journal of Psychology and Educational Studies, 1(1), 15-22. http://doi.org/10.17220/ijpes.2014.01.002
  • Erdem, A., & Özdemir, M. (2020). Çevrimiçi ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin algıları keşfetmek: Nitel bir çalışma [Exploring perceptions of online and face-to-face counseling: A qualitative study]. Current Approaches in Psychiatry, 12(1), 331-363. https://doi.org/10.18863/pgy.793232
  • Erus, S. M., & Zeren, Ş. G. (2020). Danışan ve psikolojik danışmanın penceresinden terapötik Iişbirliği: Çevrimiçi, yüz yüze ve plasebo gruplarının karşılaştırılması. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 13(81), 139-152. http://dx.doi.org/10.29228/JASSS.40292m
  • Korkmaz, B., & Şen, G. (2018). Psikoterapistlerin çevrimiçi yürütülen psikoterapilere yönelik algılarına ilişkin bir tematik analiz çalışması. [A thematic analysis study on psychotherapists’ perceptions of online psychotherapies]. Journal of Clinical Psychology Research, 2(3), 140-152. https://doi.org/10.31828/kpd2602443829092018m000004
  • Lippke, S., Gao, L., Keller, F. M., Becker, P., & Dahmen, A. (2021). Adherence with online therapy vs face-to-face therapy and with online therapy vs care as usual: Secondary analysis of two randomized controlled trials. Journal of Medical Internet Research, 23(11), e31274. https://doi.org/10.2196/31274 Mercadal Rotger, J., & Cabré, V. (2022). Therapeutic alliance in online and face-to-face psychological treatment: Comparative study. JMIR Mental Health, 9(5), e36775. https://doi.org/10.2196/36775
  • Oral, B., & Çoban, A. (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özkan, M. (2023). Okulda yüz yüze yürütülen psikolojik danışma hizmeti ile uzaktan yürütülen psikolojik danışma hizmetinin ilişkisi: Çevrimiçi psikolojik danışma tutumlarının düzenleyici rolü [The relationship between face-to-face and remote psychological counseling services in school: The moderating role of online psychological counseling attitudes] (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Öztürk, F., Zümbül, D., & Akça, F. (2022). Online ve yüz yüze psikolojik danışmaya ilişkin tutum ile çevrimiçi mahremiyet kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bursa ili örneği [An investigation of the relationship between attitude towards online and face-to-face counseling and online privacy concern: Bursa city case]. İstanbul Ticaret University Journal of Social Sciences, 21(45), 1071-1095. doi: 10.46928/iticusbe.1072045
  • Pfund, G. N., Harriger, J., & Hill, P. L. (2021). Video chat usage and the Big Five in women during the COVID-19 pandemic. Personality and Individual Differences. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111234
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Çağla Kübra Kınal This is me 0009-0002-2715-8257

Melike Hançer This is me 0009-0006-0842-1645

Figen Yaman Lesinger 0000-0002-9556-4305

Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 6, 2025
Acceptance Date June 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Kınal, Ç. K., Hançer, M., & Yaman Lesinger, F. (2025). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRİMİÇİ VE YÜZ YÜZE TERAPİYE DAİR TUTUMLARININ İNCELENMESİ (KKTC ÖRNEKLEMİ). International Journal of Su-Ay Development Association (IJOSDA), 4(1), 41-52.

Creative Commons Licenses

mceclip0.png

All articles published in INTERNATIONAL JOURNAL OF SUAY DEVELOPMENT ASSOCIATION (IJOSDA) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.

mceclip1.png     mceclip2.png    mceclip3.png

Free counters!