Early childhood, between the ages of 0-6 (0-72 months), is a period during which a child's development is rapid, and they are ready to learn many things. This period has a significant impact on the child's later life and is also a critical time for instilling a love for nature and environmental awareness. Interacting with nature at an early age leads to positive outcomes, not only for the child's healthy development but also for fostering awareness, connection, and ecological responsibility towards nature. The purpose of this study is to determine how preschool children perceive nature. The sample of the research consists of 23 children attending preschool educational institutions. The data collected from the sample group were subjected to content analysis to reach the research findings. The data set in the study consists of nature drawings by children and semi-structured interview forms administered by teachers to children. Interview data and children's drawings were analyzed using content analysis, a quantitative data analysis method. In the second stage, codes were created from the open-ended responses to the children's questions and the drawings they made. These codes were then grouped and organized into themes based on their meanings. According to the findings obtained from the research, for children, nature is an environment separate from human life, distant, where animals and plants exist. They possess a more object-centered understanding of nature, focusing on basic relationships in nature. In this context, it is recommended to incorporate outdoor nature activities into the preschool curriculum and transform nature into a learning and living space for the child through these experiences.
Erken çocukluk (0-72 ay) döneminde çocuğun gelişimi hızlıdır ve bu dönemde çocuğun ileriki yaşamı için gerekli olan pek çok becerinin ve kazanımlarının temeli atılır. Bu dönem, çocukların doğa sevgisi ve doğa bilincinin kazandırılması açısından da önemli bir dönemdir. Erken yaşlarda doğa ile etkileşim; çocuğun sağlıklı gelişiminin yanı sıra doğaya karşı farkındalık, bağlılık ve ekolojik sorumluluğun gelişmesi açısından olumlu sonuçlara yol açmaktadır. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi çocuklarının doğayı nasıl algıladıklarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 23 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri setini çocuklar tarafından çizilen doğa resimleri ve öğretmen tarafından çocuklara uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formları oluşturmaktadır. Veri analizinin ilk aşamasında, görüşme verileri ve çocukların çizdikleri resimler, nicel veri analiz yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. İkinci aşamada çocukların açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar ve çizdikleri resimlerden kodlar oluşturulmuş ve kodlar anlamlarına göre gruplandırılarak temalar oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre çocuklar için doğa, hayvanların ve bitkilerin bulunduğu, insan yaşamının dışında, uzakta bir ortamdır. Doğadaki temel ilişkiler hakkında daha çok nesne odaklı bir doğa anlayışına sahiptirler. Bu bağlamda sınıf ve okul dışı doğa etkinliklerinin okul öncesi öğretim programının içeriğine dâhil edilmesi ve doğanın çocuk için bu deneyimler yoluyla bir öğrenme ve yaşam alanı haline dönüştürülmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Anthropology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 10, 2023 |
Publication Date | December 15, 2023 |
Submission Date | August 29, 2023 |
Acceptance Date | November 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.