The purpose of the
present study was to reveal which of the values’ effects were felt most by
adolescents in their lives and whether different variables caused changes in
their value preferences. Evaluating the relations between the adolescent’s
internet addiction levels and value tendencies formed another purpose of this
study. There has not been found any study carried out in Turkey dealing the
relation between the value tendencies of adolescents and internet addiction. It
has been thought that investigating which values are most influential on
adolescents and their relations with internet addiction will lend assistance to
the efforts to prevent internet addiction. A total of 276 high school students
including 134 (48,6%) females and 142 (51,4%) males studying at five different
high schools in Afyonkarahisar province took part in the study. The data were
collected using “Schwartz Value Inventory” and “Young’s Internet Addiction
Test-Short Form”. According to the findings obtained in the research in which
T-test, One way ANOVA and Pearson's Moments Multiplication Correlation
Technique were used in terms of gender, male students had a high opinion of the
values of “power, hedonism, and stimulation” while female students cared more
about the values of “universalism, conformity”. Value sequence of the sample
group was identified as “piety, benevolence, security, self-direction,
universalism, conformity, achievement, tradition, stimulation, power, and
hedonism.” In the research, positive and significant relationships were found
between internet addiction and values of “power, hedonism, and stimulation”;
but negative and significant relationships were detected among the values
“universalism, benevolence, tradition, conformity, and piety.”
Araştırmanın amacı ergenlerin
hayatlarında hangi değerlerin etkisini daha çok hissettiklerini, çeşitli
değişkenlerin değer tercihlerinde değişikliğe yol açıp açmadığını ortaya
koymaktır. Ergenlerin internet bağımlılığı düzeyleri ile değer yönelimleri arasındaki
ilişkileri incelemek araştırmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır. Ülkemizde
ergenlerin değer yönelimlerinin internet bağımlılığı ile ilişkisini ele alan
bir çalışmaya rastlanmamıştır. Hangi değerlerin ergenler üzerinde daha etkili
olduğunu ve bunların internet bağımlılığı ile ilişkisini incelenmesinin
internet bağımlılığını önleme çalışmalarına yardımcı olacağı düşünülmektedir.
Afyonkarahisar ilinde bulunan beş farklı lisede öğrenim görmekte olan 134’ü kız
(% 48,6), 142’si erkek (% 51,4) olmak üzere 276 lise öğrencisinin katıldığı
çalışmada veriler, “Schwartz Değerler Ölçeği “ ve “Young İnternet Bağımlılığı
Testi Kısa Formu” ile toplanmıştır.
T-testi, One way ANOVA, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon tekniğinin
kullanıldığı araştırmada elde edilen bulgulara göre cinsiyet açısından erkek
öğrenciler “güç, hazcılık ve uyarılım” değerlerini, kız öğrenciler ise
“evrensellik, uyma” değerlerini daha
fazla önemsemektedirler. Örneklem grubunun değer sıralaması “dindarlık,
iyilikseverlik, güvenlik, öz-yönelim, evrensellik, uyma, başarı, geleneksellik,
uyarılım, güç, hazcılık” şeklinde belirlenmiştir. Araştırmada internet
bağımlılığı ile “güç, hazcılık, uyarılım” değerleri arasında pozitif;
“evrensellik, iyilikseverlik, geleneksellik, uyma ve dindarlık” değerleri
arasında ise negatif yönlü anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Submission Date | October 26, 2018 |
Acceptance Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.