Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of the Textbook “Musahabât-ı Ahlâkiye ve Malûmât-ı Vataniye” written by Muallim Orhan Fuad for the 4th Grades of Primary Schools

Year 2021, , 55 - 68, 20.06.2021
https://doi.org/10.20860/ijoses.940825

Abstract

The aim of this study is to evaluate the textbook named “Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4”, which was written by Muallim Orhan FUAD in 1924 to be taught in the 4th grade of primary schools, from different perspectives. For this purpose, the book "Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4" was analyzed subject by subject. On the other hand, comments have been made on the issues from various angles. The study is of qualitative type and was carried out by document analysis method. In the study, first of all, the texts were translated into Turkish in accordance with the transcription features; The issues were resolved and various evaluations were made. As a result of the study, the book “Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4”; It can be said that it is generally suitable for the 1924 Primary School Curriculum, the texts are arranged from easy to difficult in terms of form and content, they have the quality to improve the skills of the target audience and reflect the characteristics of the society that the Republic built.

References

  • Althusser, L. (1994). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları, Çev, Yusuf Alp ve Mahmut Özışık, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Apple, M. W.(2006). Eğitim ve iktidar.Kalkedon Yayınları,İstanbul,
  • Çelik, H. (2008). Cumhuriyet dönemi vatandaşlık eğitiminde önemli adımlar. Erişim: http://www.fed.sakarya.edu.tr/arsiv/yayinlenmis_dergiler/2008_1/2008_1_25. pdf adresinden alınmıştır.
  • Gutek, G. (2006).Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar, Çev. Nesrin Kale, Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Hobsbawn, E. J. (1995). 1780’den günümüze milletler ve milliyetçilik. Çev. Osman Akınhay, Ayrıntı Yayınları,İstanbul. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1924). Maarif Vekâleti ilk tedrisat dairesi, İstanbul: Matbaa-ı Amire.
  • İnal, K. (1996).Eğitimde ideolojik boyut, Doruk Yayınları,Ankara.
  • Keskin, Y. (2002).Türkiye’de II. Meşrutiyetten günümüze kadar uygulanmış olan sosyal bilgiler öğretim programlarının analizi ve karşılaştırılması.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Muallim Orhan Fuad. (1924). Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4, Kanaat matbaası, İstanbul.
  • Muallim Orhan Fuad. (1924). Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 5, İkdam matbaası, İstanbul.
  • Parlak, İ. (2005). Kemalist İdeolojide Eğitim Erken Cumhuriyet Dönemi Tarih Ve Yurt Bilgisi Ders Kitapları Üzerine Bir İnceleme. Turhan Kitapevi, Ankara.
  • Sakaoğlu, N. (1999). İlkokul Kitaplarında Cumhuriyet, Yurt, Atatürk, Okul: 1923-1950. Cumhuriyet ve Çocuk, Yayına Haz. Bekir Onur, Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Şirin, S.F. (2013). İktidar ve çocuk. TurkishStudies 8 (8), 1275-1284.
  • Üstel, F. (2005).Makbul Vatandaşın Peşinde: II. Meşrutiyetten Bugüne Vatandaşlık Eğitimi,İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Muallim Orhan Fuad Tarafından İlk Mekteplerin 4. Sınıfları İçin Yazılan “Musâhabât-ı Ahlâkiye ve Malûmât-ı Vataniye” Adlı Ders Kitabının Değerlendirilmesi

Year 2021, , 55 - 68, 20.06.2021
https://doi.org/10.20860/ijoses.940825

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 1924 yılında Muallim Orhan FUAD tarafından ilk mekteplerin 4. sınıflarında okutulmak üzere yazılan “Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4” adlı ders kitabını farklı açılardan değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda “Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4” kitabı konu konu çözümlenmiştir. Diğer yandan konularla ilgili çeşitli açılardan yorumlar yapılmıştır. Çalışma, nitel türde olup doküman analizi yöntemiyle yürütülmüştür. Çalışmada öncelikle metinler, çeviri yazı özelliklerine uygun olarak Türkçeye aktarılmış; konular çözümlenmiş ve çeşitli değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda “Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4” kitabının; 1924 İlk Mektep Müfredat Programı’na genel anlamda uygun olduğu, metinlerin biçim ve içerik yönüyle kolaydan zora doğru sıralandığı, hedef kitlenin becerisini geliştirecek nitelikte olduğu ve Cumhuriyetin kurguladığı toplumun özelliklerini yansıttığı söylenebilir. 

References

  • Althusser, L. (1994). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları, Çev, Yusuf Alp ve Mahmut Özışık, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Apple, M. W.(2006). Eğitim ve iktidar.Kalkedon Yayınları,İstanbul,
  • Çelik, H. (2008). Cumhuriyet dönemi vatandaşlık eğitiminde önemli adımlar. Erişim: http://www.fed.sakarya.edu.tr/arsiv/yayinlenmis_dergiler/2008_1/2008_1_25. pdf adresinden alınmıştır.
  • Gutek, G. (2006).Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar, Çev. Nesrin Kale, Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Hobsbawn, E. J. (1995). 1780’den günümüze milletler ve milliyetçilik. Çev. Osman Akınhay, Ayrıntı Yayınları,İstanbul. İlk Mekteplerin Müfredat Programı (1924). Maarif Vekâleti ilk tedrisat dairesi, İstanbul: Matbaa-ı Amire.
  • İnal, K. (1996).Eğitimde ideolojik boyut, Doruk Yayınları,Ankara.
  • Keskin, Y. (2002).Türkiye’de II. Meşrutiyetten günümüze kadar uygulanmış olan sosyal bilgiler öğretim programlarının analizi ve karşılaştırılması.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Muallim Orhan Fuad. (1924). Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 4, Kanaat matbaası, İstanbul.
  • Muallim Orhan Fuad. (1924). Musahabat-ı Ahlakiye ve Malumat-ı Vataniye 5, İkdam matbaası, İstanbul.
  • Parlak, İ. (2005). Kemalist İdeolojide Eğitim Erken Cumhuriyet Dönemi Tarih Ve Yurt Bilgisi Ders Kitapları Üzerine Bir İnceleme. Turhan Kitapevi, Ankara.
  • Sakaoğlu, N. (1999). İlkokul Kitaplarında Cumhuriyet, Yurt, Atatürk, Okul: 1923-1950. Cumhuriyet ve Çocuk, Yayına Haz. Bekir Onur, Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Şirin, S.F. (2013). İktidar ve çocuk. TurkishStudies 8 (8), 1275-1284.
  • Üstel, F. (2005).Makbul Vatandaşın Peşinde: II. Meşrutiyetten Bugüne Vatandaşlık Eğitimi,İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammet Demirkaya This is me 0000-0002-5494-4264

Selim Selimoğlu 0000-0001-6109-7043

Ahmet Gazel 0000-0002-7211-6032

Publication Date June 20, 2021
Submission Date May 22, 2021
Acceptance Date June 19, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Demirkaya, M., Selimoğlu, S., & Gazel, A. (2021). Muallim Orhan Fuad Tarafından İlk Mekteplerin 4. Sınıfları İçin Yazılan “Musâhabât-ı Ahlâkiye ve Malûmât-ı Vataniye” Adlı Ders Kitabının Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi(15), 55-68. https://doi.org/10.20860/ijoses.940825

İndeksler / Indexes

İdealOnline, INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, 

tarafından dizinlenmekte, 


TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.


by.png


Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.