Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Primary School Level Turkish Lesson Supplementary Source Books According to Program Outcomes

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 56 - 69, 26.10.2022
https://doi.org/10.53046/ijotem.1150477

Abstract

The aim of this study is to investigate the suitability of primary school level supplementary source books for Turkish Curriculum acquisitions. For this purpose, the study was designed as a document analysis. The study group consists of 54 supplementary resource books prepared for the 2nd, 3rd and 4th grades of primary school in the 2020-2021 academic year. The data were analyzed by descriptive analysis method according to the achievements of the curriculum. As a result, supplementary source books have important deficiencies in terms of covering the achievements of the Turkish Lesson Curriculum. In the supplementary resource books, the content does not show a balanced distribution among the program's achievements. In addition, the books include the achievements of the upper classes of the relevant class.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Altun, M., Arslan, Ç. ve Yazgan, Y. (2004). Lise matematik ders kitaplarının kullanım şekli ve sıklığı üzerine bir çalışma, Eğitim Fakültesi Dergisi XVII (2), 131-147.
  • Batmaz, O. (2022). Sınıf öğretmenlerinin gözünden hayat bilgisi ders kitapları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20 (2) , 342-367.
  • Batmaz, O., Cevahir Batmaz, M. ve Kılıç, A. (2021). Covid-19 salgın döneminde sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretimine yönelik görüşleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (3), 1665-1677.
  • Bozkurt, E., Ateş, B. (2021). İlkokul matematik dersinde kullanılan yardımcı kaynak kitaplara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 8 (2) , 109-128.
  • Ceran, D. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe ders kitaplarına ilişkin metaforları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (3) , 121-140.
  • Erbasan, Ö. ve Erbasan, Ü. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaştığı sorunlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 113-125.
  • Göçer, A. (2008). İlköğretim Türkçe ders kitaplarının ölçme ve değerlendirme açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (1) , 197-210.
  • Gökçek, T. ve Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2013). Ortaöğretimde matematik ders kitabı yerine alternatif kaynakların tercih edilme nedenleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) , 4 (1), 20-31.
  • Güneş, M. H. & Çelikler, D. (2010). Konu alanı ders kitabı inceleme dersine yönelik öğrenci görüşleri. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1 (5) , 81-90.
  • Güngör, H. ve Çavuş, H. (2015). İlkokul 4. sınıf matematik dersi “kesirler” konusunun öğretiminde öğretmenin yardımcı kitap kullanımının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2) , 251-271.
  • Haşıloğlu, M.A., Güler, H. ve Durmaz, E. (2020). Ortaokul sosyal bilgiler ve fen bilimleri öğretmenlerinin yardımcı kitap kullanma nedenleri ile ilgili görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 565-578.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6–8. sınıflarda matematik öğretiminde karşılaşılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • MEB (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Mete, F., Çiçek, S. ve Asar, A. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki dil bilgisi konuları: Yapılandırmacı yaklaşım öncesi ve sonrası. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10 (2), 363-384.
  • Özel, İ. ve Alnıaçık, Ü. (2017). Eğitim yayıncılığı sektöründe tutundurma faaliyetlerinin değerlendirilmesi: Öğretmenler üzerinde bir araştırma. International Review of Economics and Management, 5 (4) , 23-41
  • Özmantar, M., Dapgın, M. , Çırak Kurt, S. , İlgün, Ş . (2017). Mathematics teachers’ use of source books other than textbooks: reasons, results and implications. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (3), 741-758.
  • Sarıkaya, B. (2019). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki (5, 6, 7 ve 8. sınıf) etkinliklerin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (64), 563-580.
  • Sözer, M. A. (2019). 2023 vizyon belgesinde temel eğitim. SETA Perspektif, 227, 1-6.
  • Taş, H. ve Minaz, M. B. (2018). Derslerde yardımcı kaynak kullanılmasının öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. SETSCI Conference Indexing System, 3(4), 582-589.
  • Taşdemir, M., Taşdemir, F., Dağıstan, A., Dağdelen, S., Şahin, C., Kılıç. E. (2018). MEB 5. sınıf matematik ders kitabının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching, 7(2), 68-79.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler ders kitaplarında öğrenme stratejileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 209-225.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2018). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri kılavuz kitap seçim kriterlerinin belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 391-402.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Öğretmenin pusulası: genel öğretim ilkeleri. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 263-288.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Türkçe Dersi İlkokul Yardımcı Kaynak Kitaplarının Program Kazanımlarına Göre İncelenmesi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 56 - 69, 26.10.2022
https://doi.org/10.53046/ijotem.1150477

Abstract

Bu çalışmanın amacı ilkokul düzeyinde öğrenciler için hazırlanmış yardımcı kaynak kitapların Türkçe Dersi Öğretim Programı kazanımlarına uygunluğunu araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu oluşturan dokümanlar, 2020-2021 öğretim yıllında ilkokul 2, 3 ve 4. sınıflar için hazırlanan yardımcı kaynak kitaplardan oluşmaktadır. Bu amaçla dijital uygulaması veya PDF dosyası olup şifre gerektirmeyen yardımcı kaynak kitaplardan her sınıf düzeyinde on sekizer adet kitap çalışmaya dâhil edilmiştir. Veriler, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın ilgili sınıf düzeyindeki kazanımlarına göre betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Sonuç olarak, öğretmenler tarafından önerilen ve kullanılan yardımcı kaynak kitaplar, Türkçe Dersi Öğretim Programı kazanımlarını kapsaması bakımından önemli eksiklikler barındırmaktadır. Yardımcı kaynak kitaplarda içerik ve kazanımlar arasında dengeli bir dağılım bulunmamaktadır. Ayrıca yardımcı kaynak kitaplarda ilgili sınıfın üst sınıflarından kazanımlara yer verilmiştir.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Altun, M., Arslan, Ç. ve Yazgan, Y. (2004). Lise matematik ders kitaplarının kullanım şekli ve sıklığı üzerine bir çalışma, Eğitim Fakültesi Dergisi XVII (2), 131-147.
  • Batmaz, O. (2022). Sınıf öğretmenlerinin gözünden hayat bilgisi ders kitapları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20 (2) , 342-367.
  • Batmaz, O., Cevahir Batmaz, M. ve Kılıç, A. (2021). Covid-19 salgın döneminde sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretimine yönelik görüşleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (3), 1665-1677.
  • Bozkurt, E., Ateş, B. (2021). İlkokul matematik dersinde kullanılan yardımcı kaynak kitaplara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 8 (2) , 109-128.
  • Ceran, D. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe ders kitaplarına ilişkin metaforları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (3) , 121-140.
  • Erbasan, Ö. ve Erbasan, Ü. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaştığı sorunlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 113-125.
  • Göçer, A. (2008). İlköğretim Türkçe ders kitaplarının ölçme ve değerlendirme açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (1) , 197-210.
  • Gökçek, T. ve Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2013). Ortaöğretimde matematik ders kitabı yerine alternatif kaynakların tercih edilme nedenleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) , 4 (1), 20-31.
  • Güneş, M. H. & Çelikler, D. (2010). Konu alanı ders kitabı inceleme dersine yönelik öğrenci görüşleri. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1 (5) , 81-90.
  • Güngör, H. ve Çavuş, H. (2015). İlkokul 4. sınıf matematik dersi “kesirler” konusunun öğretiminde öğretmenin yardımcı kitap kullanımının öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2) , 251-271.
  • Haşıloğlu, M.A., Güler, H. ve Durmaz, E. (2020). Ortaokul sosyal bilgiler ve fen bilimleri öğretmenlerinin yardımcı kitap kullanma nedenleri ile ilgili görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 565-578.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6–8. sınıflarda matematik öğretiminde karşılaşılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • MEB (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Mete, F., Çiçek, S. ve Asar, A. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki dil bilgisi konuları: Yapılandırmacı yaklaşım öncesi ve sonrası. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10 (2), 363-384.
  • Özel, İ. ve Alnıaçık, Ü. (2017). Eğitim yayıncılığı sektöründe tutundurma faaliyetlerinin değerlendirilmesi: Öğretmenler üzerinde bir araştırma. International Review of Economics and Management, 5 (4) , 23-41
  • Özmantar, M., Dapgın, M. , Çırak Kurt, S. , İlgün, Ş . (2017). Mathematics teachers’ use of source books other than textbooks: reasons, results and implications. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (3), 741-758.
  • Sarıkaya, B. (2019). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki (5, 6, 7 ve 8. sınıf) etkinliklerin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (64), 563-580.
  • Sözer, M. A. (2019). 2023 vizyon belgesinde temel eğitim. SETA Perspektif, 227, 1-6.
  • Taş, H. ve Minaz, M. B. (2018). Derslerde yardımcı kaynak kullanılmasının öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. SETSCI Conference Indexing System, 3(4), 582-589.
  • Taşdemir, M., Taşdemir, F., Dağıstan, A., Dağdelen, S., Şahin, C., Kılıç. E. (2018). MEB 5. sınıf matematik ders kitabının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching, 7(2), 68-79.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler ders kitaplarında öğrenme stratejileri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 209-225.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2018). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri kılavuz kitap seçim kriterlerinin belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 391-402.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Öğretmenin pusulası: genel öğretim ilkeleri. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 263-288.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

İlhan Polat 0000-0002-7802-6337

Publication Date October 26, 2022
Acceptance Date October 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Polat, İ. (2022). Türkçe Dersi İlkokul Yardımcı Kaynak Kitaplarının Program Kazanımlarına Göre İncelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 5(2), 56-69. https://doi.org/10.53046/ijotem.1150477

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032