Research Article
BibTex RIS Cite

Suriyelilerin Türkçe Öğrenirken Yaşadıkları Dil Sorunları

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 73 - 92, 15.06.2019

Abstract

Yabancı
dil olarak Türkçe öğretiminde temel seviyeden itibaren üzerinde durulması
gereken en önemli konulardan biri de Türkçe deki ünlü-ünsüz harflerin doğru
olarak söylenebilmesi ve yazılabilmesidir. Türkçe deki harfin yanlış
söylenmesinden ya da yazılmasından doğabilecek anlam karmaşalarının giderilmesi
için bu önemli bir husustur.Bu çalışmanın 
amacı Suriyelilerin Türkçe öğrenirken hangi harflerde telaffuz ve yazım
sorunları yaşadıklarını tespit etmek ve çözüm önerilerinde
bulunmaktır.Araştırmada Avrupa Birliği projesi dahilinde eğitim verilen Erciyes
Geçici Eğitim Merkezi’nde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 70 Suriye uyruklu
öğrencinin Türkçe dil becerileri telaffuz ve yazım sorunları açısından
değerlendirilmiştir.Araştırmada A1 ve A2 seviyesindeki 70 Suriye uyruklu
öğrencinin sınav kağıtları ve etkinlik çalışmalarından yola çıkılarak
sözcüklere doğru anlamları kazandırmada etkili olan ünlü ve ünsüz harflerdeki
hatalar belirlenmiş,sonuçlardan hareket edilerek önerilerde
bulunulmuştur.Araştırmanın verileri Erciyes Geçici Eğitim Merkezi 2016-2018
eğitim-öğretim yılında A1 ve A2 seviyesindeki öğrencilere dönem sonlarında uygulanan
değerlendirme sınavlarındaki sınav kağıtlarından ve dönem içinde uygulanan
etkinlik çalışmalarından elde edilmiştir.Elde edilen veriler  harflerin telaffuz ve yazım sorunları ana
başlığı altında,ünlü harflerin telaffuz ve yazım sorunları ve ünsüz harflerin
telaffuz ve yazım sorunları,harflerin kelimedeki yerine göre telaffuz
sorunları,belirli harflerin yan yana gelme durumunda yaşanılan telaffuz
sorunları alt başlıkları altında sınıflandırılmış; öğrencilerin yazdıkları
cümleler ve etkinlikler hiçbir değişiklik yapılmadan
incelenmiştir.Araştırmanın  sonucunda
öğrencilerin daha çok ö-ü-e-i gibi ünlü harflerin telaffuz ve yazımlarında
zorlandıkları tespit edilmiştir.Bu duruma ek olarak b-p,v-f,ç-ş,g-c-j,ğ gibi ünsüz
harfleri de yazarken ve söylerken hatalar yaptıkları tespit edilmiştir.Ne tür
hatalar yaptıkları incelendiğinde harfleri birbirlerinin yerine  yanlış bir şekilde yazdıkları ya da telaffuz
ederken yine aynı şekilde karıştırdıkları tespit edilmiştir.Özellikle yapılan
dikte çalışmalarında duydukları harfleri farklı bir şekilde yazdıkları tespit
edilmiştir.Bu sonuç, öğrencilerin harflerin telaffuz ve yazımlarını tam olarak
nasıl yapacaklarını bilmedikleri ve karıştırdıkları şeklinde yorumlanabilir.

References

  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), TDK Yayınları., Ankara.
  • Kim, J. B. (2007). Phonetics, Erişim http://web.khu.ac.kr/jongbok/teaching/2006intro/phonetics.pdf
  • Fraser, H. ve Perth, H. F. (1999). ESL pronunciation teaching: Could it be more effective. Australian Language Matters, 7(4), 7-8.
  • Şenel, M. (1997). Contributions Of Phonetics To Language Teaching, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Coşkun, D. (2012) Sesler Üzerinde Çalışmalar, Erişim https://www.rehabilitasyon.com/makale/Sesler_Uzerinde_Ca-2_E3WmCm_92

The Language Problems That Syrian People Meet While Learning

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 73 - 92, 15.06.2019

Abstract

One of the
most important subjects that should be emphasized from the basic level in
teaching Turkish as a foreign language is to be able to pronounce and write the
vowels and consonants in Turkish. This is an important issue in order to
eliminate the complexities that may stem from the misunderstanding or
miswriting of the letter in Turkish. The aim of this study is to determine in
which letters the Syrians have problems about pronouncing and writing the
letters in Turkish and to find the solutions for those problems. In the study,
both pronouncation and writing problems on Turkish language skills of 70 Syrian
students who have learned Turkish as a second languge in Erciyes Temporary
Training Center have been evaluated within the scope of the European Union
project.In the study, mistakes have been found in the consonants and vowels  which have been effective in gaining the
correct meaning to the words based on the exam papers and activity studies of
70 Syrian students at A1 and A2 level; and some recommendations have been given
about those mistakes. The data of the study have been obtained from both the
exam papers in the evaluation exam applied at the end of the semester to the
students for A1 and A2 levels in the 2016-2018 academic year by Erciyes
Temporary Training Center and the activity studies applied within the semester.
The obtained data have been classified under the main title of the
pronunciation and writing problems of letters, pronunciation and spelling
problems of the vowels and consonants and pronouncing problems of letters in
the word; the sentences and activities that belong to the students have been
examined without any changes. At the end of the study, it has been determined
that the students have had difficulties while pronouncing and writing some
vowels such as ö-ü-e and i. Moreover, it has been determined that the students
have had some mistakes in both pronouncing and writing the consonants such as
b-p,v-f,ç-ş,g,c and j-ğ. When the mistakes have been examined it has been clear
that the students have written the letters in the wrong way and mixed the
letters in the same way. Especially in the dictation studies, it has been
evaluated that they have written the letters differently. This result can be
interpreted as the students do not know and confuse how to pronounce and write
the letters.

References

  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), TDK Yayınları., Ankara.
  • Kim, J. B. (2007). Phonetics, Erişim http://web.khu.ac.kr/jongbok/teaching/2006intro/phonetics.pdf
  • Fraser, H. ve Perth, H. F. (1999). ESL pronunciation teaching: Could it be more effective. Australian Language Matters, 7(4), 7-8.
  • Şenel, M. (1997). Contributions Of Phonetics To Language Teaching, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Coşkun, D. (2012) Sesler Üzerinde Çalışmalar, Erişim https://www.rehabilitasyon.com/makale/Sesler_Uzerinde_Ca-2_E3WmCm_92
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics, Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Elif Beydili Kaya This is me

Publication Date June 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Beydili Kaya, E. (2019). Suriyelilerin Türkçe Öğrenirken Yaşadıkları Dil Sorunları. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 73-92.

International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language | 2018 ISSN: