Öğrencilerin
neden yanlış yaptığı ve öğretmenlerin bu yanlışlarla nasıl baş ettiği soruları
dil öğretimi ve öğrenimi alanında sorulan temel ve önemli sorulardandır. Hem
anadil hem de yabancı dil öğrenenler için yanlışlar dil öğrenme sürecinin
kaçınılmaz bir gerçeğidir. Her öğrenci yanlış yapar ve her öğretmen bu
yanlışlara tepki göstermektedir. Konuya ilişkin bakış açısına bağlı olarak
bazıları hiçbir şey yapmayarak, bazıları çok şiddetli bir şekilde bazıları ise
sakin bir şekilde yanlışları düzelterek bilinçli veya farkında olmadan
tepkisini göstermektedir. Bir dili öğrenirken öğrenenin hangi zihinsel süreçte
olduğunu bilmek ya da anlamaya çalışmak gerekmektedir.
Yanlışlar ve
onlara verilen dönütler birçok açıdan önem arz etmektedir. Öğrenici açısından
bakıldığında öğrencinin dil öğrenirken nerelerde ne çeşit yanlışlar yaptığının
farkında olması dil öğrenme sürecine olumlu etkileri olabilmektedir. Öğretmen
açısından bakıldığında öğrenci tarafından yapılan yanlışlar öğretmene dersin
hedeflerine ne ölçüde ulaşıp ulaşılmadığını ve öğrencinin yanlış yaptığında
öğrenme sürecine dahil olduğunu ve bu yanlışları öğrenme aracı olarak
kullanabildiğini göstermektedir. Ayrıca dil öğrenme sürecinin kaçınılmaz bir
parçası olan yanlışlar sürece katkıları açısından dilbilim araştırmalarına ışık
tutmaktadır.
Bu çalışmada
yanlışların ana dil ediniminde ve yabancı dil edinimindeki yeri, yanlışların
tanımlanması, türleri ve kaynakları, yanlış analizi, öğretmenlerin yanlışlara
karşı tutumu, yanlışlara dönüt verme ve yanlışları düzeltme süreçleri ile
ilgili alan yazında yapılan çalışmalar ile yanlışlar nasıl düzeltilmeli
sorusuna cevap aranmaya çalışılmıştır.
Anadil öğrenirken yaptığımız yanlışlar ile
yabancı dil öğrenirken yaptıklarımızdan farklı olmakla birlikte alan yazında
üzerinde daha çok çalışmalar yapılmasına ihtiyaç duyulanın yabancı dil
öğrenirken yapılan yanlışlar olduğu görülmektedir. Yabancı dil öğrenirken
yapılan yanlışlar üzerinde farklı kuram ve uygulamalar olduğu bilinmekle
beraber, yanlışların düzeltilmesi ve yanlışlara nasıl dönüt sağlanması
gerektiği konuları günümüzde alan yazında tartışma konusu olarak ele
alınmaktadır.
Yabancı dil öğreniminde yanlışlar yanlışların önemi yanlışların düzeltimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: