Research Article
BibTex RIS Cite

Trends in Graduate Theses Made Using Quantitative Research Methods in Teaching Turkish as a Foreign Language

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 185 - 204, 30.12.2021

Abstract

In this research, it is aimed to determine the trends in the postgraduate theses prepared with quantitative methods in the field of teaching Turkish as a foreign language between the years 2011-2020 and to contribute to the field in this sense. In line with the stated purpose, "teaching Turkish, teaching Turkish to foreigners, teaching Turkish as a foreign language, teaching Turkish as a second language" in the "advanced search" and "detailed search" sections of the National Thesis Center of the Council of Higher Education at the point of reaching the data between 2011 and 2020 were searched with words and 578 postgraduate theses, which were open to access in the departments of Turkish Education, Teaching Turkish to Foreigners, and Turkish Language Teaching, were reached. The theses, which were prepared with the quantitative research method, were examined by the scanning method. The theses examined were coded into the thesis classification form prepared for the research and classified by the titles of the thesis name, publication year, thesis topic, research design, sample selection method, sample/study group size, data collection tools, data analysis method, target audience, and then The findings obtained by subjecting the content analysis were reached. In the study, the postgraduate theses prepared with quantitative methods were mostly at the "master's level", the theses were mostly made in "2019", at least in "2011", the subject of "affective characteristics in language learning" was discussed at most, and "scale" was used as the data collection tool. ” was preferred and it was seen that the most “screening” and “experimental” designs were used in the studies.

References

  • Baki, Y. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanındaki Araştırma Eğilimleri. International Journal of Language Academy, Volume 7/3 September 2019 p. 22/41.
  • Balcı, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Biçer, N. (2017) Türkçe Öğretimi Tarihi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Boyacı, S. ve Demirkol, S. (2018). Türkçe eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 512-531.
  • Büyükikiz, K. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (27. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelebi, C., Ergül, E., Usta, B., ve Mutlu. M. (2019). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması. Temel Eğitim Dergisi, 1(3), 39-52.
  • Demircan, Ö. (1988). Dünden Bugüne Türkiye’de Yabancı Dil. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demircan, Ö. (1990). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Ekin Eğitim Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ercan, A. N. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Üzerine Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından Analizi. 7. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı, 19-21 Haziran, Muğla.
  • Eyüp, B. (2020). Türkçe öğretmenleri ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri: Bir içerik analizi (2000-2019). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 536-558.
  • Maden, S., Önal, A. (2021). Yabancı Dı̇l Olarak Türkçe Öğretı̇mı̇ İle İlgı̇lı̇ Lı̇sansüstü Tezlerı̇n Araştırma Eğı̇lı̇mlerı̇. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2021, 7(1), 42- 56
  • McMillan, J., Schumacher, S. (1984). Research in Education. A Conceptual Introduction. Boston and Toronto: Little, Brown and Company.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F., G. (2019). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Şen, Ü. (Ed.). (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkben, T. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2464-2479.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanında Nicel Araştırma Yöntemleri Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tezlerdeki Eğilimler

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 185 - 204, 30.12.2021

Abstract

Bu araştırmada 2011-2020 yılları arasında yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında nicel yöntemlerle hazırlanmış olan lisansüstü tezlerdeki eğilimleri belirlemek ve bu anlamda alana katkı sağlamak amaçlanmıştır. Belirtilen amaç doğrultusunda 2011- 2020 yılları arasındaki verilere ulaşma noktasında Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nin “gelişmiş arama” ve “detaylı arama” kısımlarında “Türkçe öğretimi, yabancılara Türkçe öğretimi, Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, ikinci dil olarak Türkçe öğretimi” anahtar sözcükleriyle tarama yapılmış ve Türkçe Eğitimi, Yabancılara Türkçe Öğretimi, Türkçe Öğretmenliği ana bilim dallarında erişime açık olan 578 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Bu tezlerden nicel araştırma yöntemiyle hazırlanan tezler, tarama yöntemiyle incelenmiştir. İncelenen tezler, araştırma için hazırlanan ve tez adı, yayın yılı, tez konusu, araştırma deseni, örneklem seçim yöntemi, örneklem grubu büyüklüğü, veri toplama araçları, veri analiz yöntemi, hedef kitle başlıklarıyla tasnif edilmiş olan tez sınıflama formuna kodlanmış ve daha sonra içerik analizine tâbi tutularak elde edilen bulgulara ulaşılmıştır. Çalışmada nicel yöntemlerle hazırlanan lisansüstü tezlerin en fazla “yüksek lisans” düzeyinde olduğu, tezlerin en çok “2019”, en az “2011” yıllarında yapıldığı, en fazla “dil öğreniminde duyuşsal özellikler” konusunun ele alındığı, veri toplama aracı olarak en fazla “ölçek” tercih edildiği ve çalışmalarda en fazla “tarama” ve “deneysel” desenlerin kullanıldığı görülmüştür.

References

  • Baki, Y. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanındaki Araştırma Eğilimleri. International Journal of Language Academy, Volume 7/3 September 2019 p. 22/41.
  • Balcı, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Biçer, N. (2017) Türkçe Öğretimi Tarihi. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Boyacı, S. ve Demirkol, S. (2018). Türkçe eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 512-531.
  • Büyükikiz, K. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (27. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelebi, C., Ergül, E., Usta, B., ve Mutlu. M. (2019). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması. Temel Eğitim Dergisi, 1(3), 39-52.
  • Demircan, Ö. (1988). Dünden Bugüne Türkiye’de Yabancı Dil. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demircan, Ö. (1990). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Ekin Eğitim Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ercan, A. N. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Üzerine Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından Analizi. 7. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı, 19-21 Haziran, Muğla.
  • Eyüp, B. (2020). Türkçe öğretmenleri ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri: Bir içerik analizi (2000-2019). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 536-558.
  • Maden, S., Önal, A. (2021). Yabancı Dı̇l Olarak Türkçe Öğretı̇mı̇ İle İlgı̇lı̇ Lı̇sansüstü Tezlerı̇n Araştırma Eğı̇lı̇mlerı̇. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2021, 7(1), 42- 56
  • McMillan, J., Schumacher, S. (1984). Research in Education. A Conceptual Introduction. Boston and Toronto: Little, Brown and Company.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F., G. (2019). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Şen, Ü. (Ed.). (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkben, T. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2464-2479.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Talat Tarık Demir 0000-0003-2037-4088

Müzeyyen Peler 0000-0002-9108-4216

Ayşegül Güler Yıldız 0000-0002-7149-463X

Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Demir, T. T., Peler, M., & Güler Yıldız, A. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanında Nicel Araştırma Yöntemleri Kullanılarak Yapılan Lisansüstü Tezlerdeki Eğilimler. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(2), 185-204.

International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language | 2018 ISSN: