With the developing technology, individuals can access more information faster. This situation has revealed the necessity of using the information accessed by individuals, not as it is, but by going through some mental processes. Critical thinking is a skill that lies at the core of these mental processes. The information obtained by each individual should be questioned in terms of its accuracy and suitability for the desired purpose, and information should be obtained in this way. Critical thinking skill is a skill that can be developed together with Turkish teaching, which is both language teaching and skill teaching. While teaching Turkish as a mother tongue, foreign students learning Turkish in teaching Turkish as a foreign language should also gain critical thinking skills while improving their language skills. Like critical thinking skills, in teaching Turkish as a foreign language, students are expected to gain the basic values of Turkish culture. So much so that all the material and spiritual meanings of a nation are in basic values. The aim of the research is to develop visual reading activities for the development of critical thinking skills and value education of students learning Turkish as a foreign language. The research is in the scanning model and is a descriptive study. In line with the main purpose of the research, 6 different visual reading activities were developed in which the differences and similarities are given together, in order to develop both the basic values and critical thinking skills of advanced level (C1) students learning Turkish as a foreign language. As a result of the research, the following suggestions can be given: Studies on critical thinking and value education in teaching Turkish to foreigners can be increased and different activities can be developed for the development of critical thinking in teaching Turkish as a foreign language.
Teaching Turkish to Foreigners Critical Thinking Skills Value Education Visual Reading Activities
Gelişen teknoloji ile birlikte bireyler daha fazla bilgiye daha hızlı bir şekilde ulaşabilmektedir. Bu durum bireyler tarafından erişilen bilgilerin olduğu gibi değil bazı zihinsel süreçlerden geçirilerek kullanılması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Eleştirel düşünme de bu zihinsel süreçlerin temelinde yer alan bir beceridir. Her birey tarafından ulaşılan bilgi doğruluğu ve istenilen amaca uygunluğu yönleriyle sorgulanmalı, bu şekilde bilgi edinilmelidir. Eleştirel düşünme becerisi hem dil öğretimi hem de beceri öğretimi olan Türkçe öğretimiyle birlikte geliştirilebilecek bir beceri alanıdır. Ana dili olarak Türkçe öğretiminde olduğu gibi yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin dil becerileri geliştirilirken eleştirel düşünme becerisi de kazandırılmalıdır. Eleştirel düşünme becerisi gibi Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde öğrencilere Türk kültürünün sahip olduğu temel değerlerin de kazandırılması beklenmektedir. Öyle ki bir milletin sahip olduğu maddi ve manevi anlamların tamamı temel değerlerdedir. Araştırmanın amacı Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin eleştirel düşünme becerisi gelişimine ve değer eğitimine yönelik görsel okuma etkinliklerinin geliştirilmesidir. Yapılan araştırma tarama modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın temel amacı doğrultusunda Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen ileri düzey (C1) öğrencilerinin hem temel değerleri hem de eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi için farklılıkların ve benzerliklerin birlikte verildiği 6 farklı görsel okuma etkinliği geliştirilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda şu öneriler verilebilir: Yabancılara Türkçe öğretiminde eleştirel düşünme ve değer eğitimi konusunda çalışmalar arttırılabilir ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde eleştirel düşünmenin gelişimi için farklı etkinlikler geliştirilebilir.
yabancılara Türkçe Öğretimi Eleştirel düşünme becerisi Değer Eğitimi görsel okuma etkinlikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: