Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Yaşayan Ve Devlet Okullarında Görevlendirilen Suriyeli Öğretmenlerin Okullarda Yaşadığı Sorunların İncelenmesi

Yıl 2023, , 21 - 28, 25.04.2023
https://doi.org/10.59062/ijpes.1233031

Öz

Bu çalışmada 2011 yılı sonrasında Türkiye’ye göç etmiş olan Suriyeli Öğretmenlerin görevlendirildikleri devlet okullarında yaşadığı sorunlar incelenmiştir. Çalışmanın amacı Suriyeli Öğretmenlerin görevlendirildikleri devlet okullarında özellikle iş hayatında yaşadığı sorunlar, avantajlar-dezavantajlar, Türk eğitim sistemine bakış açıları ve okullardaki kurum kültürüne etkileri incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma türündeki ilişkisel bir taramadır. Araştırmada uygulanan veri toplama aracı olarak 5’li likert tipi ölçek kullanılmıştır. Çalışmaya 2017/2018 eğitim öğretim yılında Devlet okullarında görevlendirilen 99 Suriyeli öğretmen katılmıştır; bunlardan 62’si kadın ve 37’si erkekten oluşmaktadır. Anket Mersin’in Yenişehir ilçesine bağlı devlet okullarında görevlendirilen Suriyeli gönüllü eğiticilere gönüllülük esasına dayalı olarak uygulanmıştır. Uygulamadan elde edilen veriler SPSS 25 istatistik programı ile analiz edilmiş ve Cronbach Alfa katsayısı olarak %92,5 değeri elde edilmiştir. Araştırmada betimsel istatistik tekniklerin yararlanılmıştır. Bu kapsamda t-testi, Anova testi, gibi analiz yöntemleri de uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda Uygulama sonucunda göçmen eğiticilerin yaşadıkları sorunların başında ‘’göçmen kimliğine sahip olma’’ gelmektedir. Yapılan betimsel istatistiklerde 36 madde ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda göçmenler umduklarını bulamadıklarını ve yerli çalışma arkadaşları ile aynı şartlarda çalışmalarına rağmen ayrımcılık yapıldığını belirtmişlerdir. Yapılan t-testi ve anova testleri sonucunda elde edilen bulgulara göre yaşanan sorunların cinsiyete ya da yaşa göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

....

Proje Numarası

....

Teşekkür

....

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Ağanoğlu, H. Y. (2001). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Balkanların makus talihi göç. (3.Baskı ). İstanbul: Kum Saati Yayınları.
  • Arıkan, İ., Şahin, Y., & Usta, M.E. (2018). Suriyeli eğitimcilerin gözünden geçici eğitim merkezlerinde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Mukaddime 9(1), 173-188.
  • Boyraz, Z. (2015). Türkiye'de göçmen sorununa örnek Suriyeli mülteciler. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(2), 35-58.
  • Emin, M.N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. Sayı 153, SETA. Retrieved from http://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyelicocuklarin-egitimi-pdf.pdf
  • Hattam, R., & Every, D. (2010). Teaching in fractured classrooms: Refugee education, public culture, community and ethics. Race Ethnicity and Education, 13(4), 409-424. DOI: 10.1080/13613324.2010.488918.
  • Justin McCarthy (1998). Müslüman ülkesinin başına gelenler, ölüm ve sürgün, (8. Bölüm). (ss. 367-374). İstanbul: İnkılap Kitapevi Yayıncılık.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (11. Basım). Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Bilim Kitap.
  • Kartari, A. (2006). Farklılıklarla yaşamak kültürlerarası iletişim. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46.
  • Kıratlı, T. (2011). Mülteci ve sığınmacıların toplumsal görünümü (Türkiye Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Kum, H., Menter, I., & Smyth, G. (2010). Changing the face of the Scottish teaching profession? The experiences of refugee teachers. Irish Educational Studies, 29(3), 321-338. http://dx.doi.org/10.1080/03323315.2010.498570.
  • Kuzu, İ. (2005). Psikolojik Açıdan Göç. 2005. Retrieved from https://birikimdergisi.com/guncel/46/psikolojik-acidan-goc.
  • MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, (2014). Yabancılara yönelik eğitim-öğretim hizmetleri genelgesi (2014/21). Retrieved from http://antalya.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/02015212_yabanc.pdf.
  • Matthews, J. (2008). Schooling and settlement: Refugee education in Australia. International Studies in Sociology of Education, 18(1), 31-45. DOI: 10.1080/09620210802195947.
  • Özdemir, M. İ., & Aloklah, W. A. (2022). Suriyeli Öğretmenler: Eğitimdeki rolleri ve karşılaştıkları sorunlar. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 7(1), 18-36.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç Dergisi, 3(1), 65-81.
  • Taylor, S., & Sidhu, R.K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education? International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56. DOI: 10.1080/13603110903560085.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), (2012). Ülkemize sığınan Suriye vatandaşlarının barındıkları çadırkentler hakkında inceleme raporu. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu.
Yıl 2023, , 21 - 28, 25.04.2023
https://doi.org/10.59062/ijpes.1233031

Öz

Proje Numarası

....

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Ağanoğlu, H. Y. (2001). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Balkanların makus talihi göç. (3.Baskı ). İstanbul: Kum Saati Yayınları.
  • Arıkan, İ., Şahin, Y., & Usta, M.E. (2018). Suriyeli eğitimcilerin gözünden geçici eğitim merkezlerinde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Mukaddime 9(1), 173-188.
  • Boyraz, Z. (2015). Türkiye'de göçmen sorununa örnek Suriyeli mülteciler. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(2), 35-58.
  • Emin, M.N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. Sayı 153, SETA. Retrieved from http://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyelicocuklarin-egitimi-pdf.pdf
  • Hattam, R., & Every, D. (2010). Teaching in fractured classrooms: Refugee education, public culture, community and ethics. Race Ethnicity and Education, 13(4), 409-424. DOI: 10.1080/13613324.2010.488918.
  • Justin McCarthy (1998). Müslüman ülkesinin başına gelenler, ölüm ve sürgün, (8. Bölüm). (ss. 367-374). İstanbul: İnkılap Kitapevi Yayıncılık.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (11. Basım). Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Bilim Kitap.
  • Kartari, A. (2006). Farklılıklarla yaşamak kültürlerarası iletişim. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46.
  • Kıratlı, T. (2011). Mülteci ve sığınmacıların toplumsal görünümü (Türkiye Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Kum, H., Menter, I., & Smyth, G. (2010). Changing the face of the Scottish teaching profession? The experiences of refugee teachers. Irish Educational Studies, 29(3), 321-338. http://dx.doi.org/10.1080/03323315.2010.498570.
  • Kuzu, İ. (2005). Psikolojik Açıdan Göç. 2005. Retrieved from https://birikimdergisi.com/guncel/46/psikolojik-acidan-goc.
  • MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, (2014). Yabancılara yönelik eğitim-öğretim hizmetleri genelgesi (2014/21). Retrieved from http://antalya.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/02015212_yabanc.pdf.
  • Matthews, J. (2008). Schooling and settlement: Refugee education in Australia. International Studies in Sociology of Education, 18(1), 31-45. DOI: 10.1080/09620210802195947.
  • Özdemir, M. İ., & Aloklah, W. A. (2022). Suriyeli Öğretmenler: Eğitimdeki rolleri ve karşılaştıkları sorunlar. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 7(1), 18-36.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç Dergisi, 3(1), 65-81.
  • Taylor, S., & Sidhu, R.K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education? International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56. DOI: 10.1080/13603110903560085.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), (2012). Ülkemize sığınan Suriye vatandaşlarının barındıkları çadırkentler hakkında inceleme raporu. TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilek Göl 0000-0002-9682-9213

Kamil Çelebiyılmaz 0000-0003-3049-6767

Proje Numarası ....
Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Göl, D., & Çelebiyılmaz, K. (2023). Türkiye’de Yaşayan Ve Devlet Okullarında Görevlendirilen Suriyeli Öğretmenlerin Okullarda Yaşadığı Sorunların İncelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 4(1), 21-28. https://doi.org/10.59062/ijpes.1233031

images?q=tbn%3AANd9GcSRmI3PyWhHEzu0GcR4VCZcs8WmlTRr8mPSkrLwlhJV7Y2pyBwd&usqp=CAUqMV-nsBH.png