Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

eTwinning Proje Uygulamalarının Bilsem Öğretmenlerinin Mesleki Motivasyonuna Etkisinin İncelenmesi: Nevşehir İli Örneği

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 2, 15 - 28, 30.08.2025
https://doi.org/10.59062/ijpes.1693340

Öz

Bu araştırmada, Bilim Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) görev yapan öğretmenlerin, eTwinning Proje uygulamalarının mesleki motivasyonlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırma, nitel araştırma modellerinden biri olan durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiş olup, öğretmen seçimlerinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Nevşehir ilinde bulunan, Nevşehir Halil İncekara Bilim ve Sanat merkezi ile Ürgüp Bilim ve Sanat merkezinde görev yapan farklı branşlardan eTwinning platformunda projelerde aktif, Ulusal Kalite Etiketi veya Avrupa Kalite Etiketi ile ödüllendirilmiş 9 erkek, 6 kadın olmak üzere 15 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış, görüşme formundan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre, eTwinning projelerinin öğrenme aktivitelerinde, çok yönlü öğrenme ortamları sunduğu, kültürler arası etkileşime fırsat sağladığı, uygulamayı kullanmanın öğretmenlerin mesleki gelişimleri için yararlı olduğu ve mesleki motivasyonlarını olumlu yönde etkilediği görülmektedir. eTwinning platformu ile gerçekleştirilen etkinlikler, öğrencilere yaparak yaşayarak öğrenme fırsatı sunarak, öğretmenlerin sınıflarında öğrenme verimliliğine katkıda bulunmaktadır. Öğretmenlerin mesleki anlamda yeni çalışmalar üretebilmesi için teşvik edici ve motivasyonu artırıcı bir uygulama olarak görülmektedir. Sonuç olarak, öğretmenler; platformun daha fazla öğretmene ve öğrenciye ulaşabilmesi ve katılımın sağlanabilmesi için eTwinning projelerinin teşvik edici tanıtıcı programların ve örnek uygulamaların hazırlanmasını önermektedirler.

ABSTRACT

This study aims to examine the impact of eTwinning project implementations on the professional motivation of teachers working in Science and Art Centers (BİLSEM). The research was conducted using a case study design, one of the qualitative research models, and the participants were selected through criterion sampling, a purposive sampling method. The study group consists of 15 teachers (9 male, 6 female) from various disciplines who actively participated in eTwinning projects and were awarded National or European Quality Labels during the 2022–2023 academic year at Nevşehir Halil İncekara Science and Art Center and Ürgüp Science and Art Center in Nevşehir, Türkiye. Data were collected through a semi-structured interview form and analyzed using descriptive analysis. According to the findings, eTwinning projects provide multifaceted learning environments, offer opportunities for intercultural interaction, contribute to teachers’ professional development, and positively influence their professional motivation. The activities conducted through the eTwinning platform allow students to engage in experiential learning, thereby enhancing learning efficiency in the classroom. The platform is perceived as an encouraging and motivating tool that supports teachers in generating new professional initiatives. In conclusion, the teachers suggest that in order to increase the outreach and participation of more teachers and students, promotional programs and exemplary practices should be developed to further encourage engagement with eTwinning projects.

Kaynakça

  • Avcı F. (2021). Çevrimiçi bir öğrenme ortamı olarak eTwinning platformuna ilişkin öğretmenlerin görüş ve değerlendirmeleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10 (1), 1-22. https://doi.org/10.30703/cije.663472
  • Avrupa Komisyonu. (2005). eTwinning: Öğretmenler için gelişmiş eğitim platformu, https://ec.europa.eu adresinden alındı.
  • Aydoğan, A., & Akduman, G.G. (2017). Yasa ve yönetmelikler ışığında geçmişten günümüze özel yetenekli çocukların hakları, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(2), 1-11.
  • Başaran, M., Kaya, Z., Akbaş, N., & Yalçın, N. (2020). Proje tabanlı öğretim sürecinde e Twinning faaliyetinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yansıması, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(3), 373-392.
  • Bentley, T. (2000). İnsanları motive etme. (Çeviren. O. Yıldırım). İstanbul: Hayat Yayınları
  • Beşiktepe, G. (2024). Öğretmenlerin eTwinning projelerine yönelik görüşleri: katkılar, sorunlar, çözümler, Asya Studies, 8(27), 29-46. https://doi.org/10.31455/asya.1407164
  • Bozdağ, Ç. (2017). Almanya ve Türkiye’de okullarda teknoloji entegrasyonu. eTwinning örneği üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 42-64.
  • Crisan, G. I. (2013). The impact of teachers’ participation in eTwinning on their teaching and training. Acta Didactica Napocensia, 6(4), 19-28.
  • Çalışkan, S. H. (2019). Ortaokul zeka oyunları dersi öğretim programına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Hacettepe Üniversitesi.
  • eTwinning, (2023). http://etwinning.meb.gov.tr/etwnedir/. Erişim Tarihi: 13 Aralık 2023.
  • Fat, S. (2012). The impact study of eTwinning projects in Romania. In conference proceedings of, eLearning and software for education (eLSE) 8 (pp. 152–156), Bucharest: Carol I National Defence University Publishing House.
  • Gezgin, S., & Çabuk, M.G. (2021). eTwinning projelerinin uygulanması: Kurucu öğretmen perspektifleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 5(2), 380-398. https://doi.org/10.35346/aod.1004386
  • Gökhan, B. (2022). Branş öğretmenlerinin yenilikçi öğretmen özellikleri ve teknoloji entegrasyonunu gerçekleştirebilme yeterliliklerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çetin, İ.G., & Gündoğdu, K. (2022). eTwinning proje uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(81), 76-90. https://doi.org/10.17755/esosder.981142
  • Güzel, H., Özdöl, M.F. & Oral, İ. (2010). Öğretmen profillerinin öğrenci motivasyonuna etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 241-253.
  • Uslu Kaplan, N., & Alkan, M. F. (2023). eTwinning projelerinin mesleki yeterliklere katkısına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Erciyes Journal of Education, 7(2), 58-78. https://doi.org/10.32433/eje.1257787
  • Karataş, F.R., & Öztay, E.S. (2023). Öğretmen ve öğrencilerin eTwinning proje uygulamalarına ilişkin görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 105-120. https://doi.org/10.21733/ibad.1190441
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Keser, A. (2006). Çalışma yaşamında motivasyon. Alfa Aktüel Yayınları.
  • Komninou, I. (2010). New pedagogical theories in practice: multiple intelligences and eTwinning, Acedido em Fevereiro, 17. Erişim adresi: https://www.academia.edu/2270074/New_Pedagogical_Theories_in_Practice_Multiple_Intelligences_and_eTwinning?from=cover_pag
  • Küçüktaşçı, M. (2022). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin eTwinning projelerine ilişkin görüşleri. [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi], Pamukkale Üniversitesi.
  • Manbaki, D. (2023). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). 2019-2020 Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama ve yerleştirme kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_11/15173608_Tanılama_Kılavuzu__Yeğitek_Ekli_.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). BİLSEM Yönergesi. http://orgm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php? KNO=608 Erişim Tarihi: 07 Mart 2022.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özçakır, Ö. (2023). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin gözünden Avrupa Birliği e-öğrenme topluluğu eTwinning [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Özkan, D. (2009). Yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre bilim ve sanat merkezlerinin örgütsel etkinliği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çevirenler. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Seferoğlu, S.S. (2015). Okullarda teknoloji kullanımı ve uygulamalar: Gözlemler, sorunlar ve çözüm önerileri. Artı Eğitim, 123, 90-91.
  • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve sanat merkezi uygulamasının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Balıkesir Üniversitesi.
  • Sincar, M., & Aslan, B. (2011). Elementary teachers’ views about school administrators’ technology leadership roles. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(1), 571-595.
  • Stake, R.E. (1995). The art of case study research, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Stuart, T., & Beste, A. (2011). Farklı olduğumu biliyordum: üstün yeteneklileri anlayabilmek (3. Baskı). (Çeviren A. Gönenli). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Tortop, H.S. (2018). Üstün yetenekli olma etik ikilemler karşısındaki durumları: ÜYÜKEP programı örneği. Üstün Yeteneklilerin Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi , 5 (2), 112-122.
  • Torunoğlu, H., & Menderes, Ü. (2023). Bilim sanat merkezleri programlarına yönelik beklentilerin incelenmesi, Erciyes Akademi, 37(2), 731-754. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1293815
  • Trna, J. (2014). IBSE and gifted students. Science Education International, 25(1), 19-28.
  • Web,1. eTwinning Portalı,. eTwinning hakkında https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/about adresinden alındı.
  • Yazgan, F.B. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin etwinning projeleri hakkındaki görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi Eğitim Fakültesi, Dergisi, 27(1), 155-167.
  • Yin, R.K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yin, R.K. (2012). Applications of case study research (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yörük, T. (2013). Genel lise yöneticileri, öğretmenleri ve öğrencilerinin teknolojiye karşı tutumları ve eğitimde fatih projesinin kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Temel Eğitim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Vedat Aktepe 0000-0001-5259-9340

Aylin Akyüz 0009-0006-9196-6047

Leyla Aktepe 0000-0003-3568-4003

Canan Özdemir 0009-0006-4284-7543

Esma Gün 0009-0005-4571-4247

Fatih Mehmet Özdemir 0009-0008-1960-1697

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktepe, V., Akyüz, A., Aktepe, L., … Özdemir, C. (2025). eTwinning Proje Uygulamalarının Bilsem Öğretmenlerinin Mesleki Motivasyonuna Etkisinin İncelenmesi: Nevşehir İli Örneği. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 6(2), 15-28. https://doi.org/10.59062/ijpes.1693340

images?q=tbn%3AANd9GcSRmI3PyWhHEzu0GcR4VCZcs8WmlTRr8mPSkrLwlhJV7Y2pyBwd&usqp=CAUqMV-nsBH.png