E-Sporcuların Yapay Zeka Teknolojilerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
Year 2023,
, 18 - 25, 25.12.2023
Ozan Karakuş
,
Mehmet Mustafa Yorulmazlar
,
Arif Çetin
,
Damla Özsoy
Abstract
Bu araştırmanın amacı e-sporcuların yapay zekaya yönelik tutumlarının çeşitli sosyo- demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Kolayda örnekleme yoluyla seçilen 206 e-sporcuya Kaya vd. (2022) tarafından uyarlanan “Yapay Zekaya Yönelik Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Veriler SPSS 29.0.1.0 (171)’ de analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için Mann Whitney- U ve Kruskall Wallis Testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, yaş değişkeninde anlamlı farklılık elde edilmezken, cinsiyet değişkenine göre sadece erkek e-sporcular lehine sonuçlar elde edilmiştir. Ayrıca egzersiz yaparken teknolojik cihaz kullanma sıklığı değişkeninde teknolojik cihazları daha yoğun kullananların yapay zekaya yönelik daha pozitif tutum sergilediği sonucu elde edilmiştir. Sonuç olarak, erkek katılımcıların yapay zekaya yönelik daha pozitif tutuma sahip oldukları söylenebilmektedir. Bu sonuçlar, teknoloji kullanımının ve yapay zeka algısının birbirleriyle ilişkili olduğunu göstermektedir. Egzersiz yaparken teknolojik cihazları sıkça kullanan bireylerin, teknolojiye daha aşina oldukları ve bu nedenle yapay zekaya yönelik daha olumlu bir tutum geliştirdikleri düşünülebilir. Bu bulgular, yapay zeka teknolojilerinin benimsenmesi ve kabul edilmesi süreçlerinde teknoloji kullanımının bir faktör olabileceğini göstermektedir.
References
- Argan, M., Özer, A., & Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye’deki siber sporcuların tutum ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-11.
- Atasoy, B., Efe, M., & Tutal, V. (2021). Towards the artificial intelligence management in sports. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 7(3), 100-113. DOI: 10.18826/useeabd.845994.
- Aydın, İ. H., & Değirmenci, C. H. (2018). Yapay Zekâ. İstanbul: Girdap Yayınları.
- Çağlayan, M. N., & Uygur, A. (2022). Endüstri 4.0 ve Bileşenlerinin E-Spor Üzerindeki Etkileri. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 5(2), 101-111.
- Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Kitabevi.
- Dumangöz, P. D. (2022). Covid-19 and youth sports: Psychological, developmental and economic impacts. Routledge Taylor & Francis Group. London.
- EGDF (European Games Developer Federation). (2016). How to enable digital growth in Europe? European Games Developer Federation. Helsinki.
- Jenny, S. E., Manning, R. D., Keiper, M. C., & Olrich, T. W. (2016). Vitual(ly) athletes: Where eports fit within the definition of ‘’Sport’’. Quest. http://dx.doi.org/10.1080/00336297.2016.1144517.
- Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Yayınevi.
- Kaya, F., Aydin, F., Schepman, A., Rodway, P., Yetişensoy, O., & Demir-Kaya, M. (2022). The roles of personality traits, al anxiety, and demographic factors in attitudes toward artificial intelligence. International Journal of Human–Computer Interaction, 1-18. https://doi.org/10.1080/10447318.2022.2151730.
- Kirriemuir, J. (2002). Video gaming, education and digital learning technologies. D-lib Magazine, 8(2), 1-12.
- Makridakis, S. (2017). The forthcoming Artificial Intelligence (AI) revolution: Its impact on society and firms. Futures, 90, 46-60.
- Olhede, S. C., & Wolfe, P. J. (2018). The growing ubiquity of algorithms in society: implications, impacts and innovations. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 376(2128), 20170364.
- Say, C. (2018). 50 Soruda Yapay Zeka. 7 Renk Basım Yayın ve Filmcilik Ltd. Şti, İstanbul.
- Schepman, A., & Rodway, P. (2020). Initial validation of the general attitudes towards Artificial Intelligence Scale. Computers in Human Behavior Reports (1), 100014. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2020.100014.
- TESFED (2023). http://tesfed.gov.tr/haberler/turkiye-de-espora-yapay-zeka-destegi. Date of Access: 1.09.2023.
- Mustafaoğlu, R. (2018). e-Spor, Spor ve Fiziksel Aktivite. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 84-96. DOI: 10.30769/usbd.457545.
- Newzoo. (2017). 2017 Global Games Market Report - Trends, Insights and Projections Toward 2020. Access Address: https://resources.newzoo.com/hubfs/Reports/Newzoo_Global_Games_Market_Report_2017_Light.pdf?t=1517584881031.
- Lozano, I., Molina, J., & Gijón, C. (2021). Perception of artificial intelligence in spain. Telematics and Informatics, 63, 101672. https://doi.org/10.1016/j.tele.2021.101672.
- Rosen, L., Whaling, K., Carrier, L., Cheever, N., & Rokkum, J. (2013). The media and technology usage and attitudes scale: an empirical investigation. Computers in Human Behavior, 29(6), 2501-2511. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.06.006.
- Yakar, D., Ongena, Y., Kwee, T., & Haan, M. (2022). Do people favor artificial intelligence.
Examining The Attitudes of E-Sports Players Towards Artificial Intelligence Techologies
Year 2023,
, 18 - 25, 25.12.2023
Ozan Karakuş
,
Mehmet Mustafa Yorulmazlar
,
Arif Çetin
,
Damla Özsoy
Abstract
This study aimed to examine the attitudes of e-sports participants toward artificial intelligence (AI) based on a variety of socio-demographic variables. A total of 206 e-sports participants selected through convenience sampling were administered the "Attitude Towards Artificial Intelligence Scale" adapted by Kaya et al. (2022). SPSS 29.0.1.0 (171) was used to analyse the data. For data analysis, the Whitney U and Kruskal Wallis tests were utilized. According to the results of the analysis, there was no significant difference in the age variable, whereas the gender variable produced results that favoured male e-sports participants. In addition, it was discovered that individuals who used technological devices during exercise more frequently had a more positive attitude towards AI. In conclusion, men participants have a more optimistic view of artificial intelligence than female participants. These results illustrate the connection between technology usage and perception of artificial intelligence. It can be hypothesized that individuals who frequently use technological devices during exercise are more conversant with technology and, as a result, have a more favourable attitude towards artificial intelligence. These results indicate that technology utilization influences the adoption and acceptance of AI technologies.
References
- Argan, M., Özer, A., & Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye’deki siber sporcuların tutum ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-11.
- Atasoy, B., Efe, M., & Tutal, V. (2021). Towards the artificial intelligence management in sports. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 7(3), 100-113. DOI: 10.18826/useeabd.845994.
- Aydın, İ. H., & Değirmenci, C. H. (2018). Yapay Zekâ. İstanbul: Girdap Yayınları.
- Çağlayan, M. N., & Uygur, A. (2022). Endüstri 4.0 ve Bileşenlerinin E-Spor Üzerindeki Etkileri. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 5(2), 101-111.
- Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Kitabevi.
- Dumangöz, P. D. (2022). Covid-19 and youth sports: Psychological, developmental and economic impacts. Routledge Taylor & Francis Group. London.
- EGDF (European Games Developer Federation). (2016). How to enable digital growth in Europe? European Games Developer Federation. Helsinki.
- Jenny, S. E., Manning, R. D., Keiper, M. C., & Olrich, T. W. (2016). Vitual(ly) athletes: Where eports fit within the definition of ‘’Sport’’. Quest. http://dx.doi.org/10.1080/00336297.2016.1144517.
- Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Yayınevi.
- Kaya, F., Aydin, F., Schepman, A., Rodway, P., Yetişensoy, O., & Demir-Kaya, M. (2022). The roles of personality traits, al anxiety, and demographic factors in attitudes toward artificial intelligence. International Journal of Human–Computer Interaction, 1-18. https://doi.org/10.1080/10447318.2022.2151730.
- Kirriemuir, J. (2002). Video gaming, education and digital learning technologies. D-lib Magazine, 8(2), 1-12.
- Makridakis, S. (2017). The forthcoming Artificial Intelligence (AI) revolution: Its impact on society and firms. Futures, 90, 46-60.
- Olhede, S. C., & Wolfe, P. J. (2018). The growing ubiquity of algorithms in society: implications, impacts and innovations. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 376(2128), 20170364.
- Say, C. (2018). 50 Soruda Yapay Zeka. 7 Renk Basım Yayın ve Filmcilik Ltd. Şti, İstanbul.
- Schepman, A., & Rodway, P. (2020). Initial validation of the general attitudes towards Artificial Intelligence Scale. Computers in Human Behavior Reports (1), 100014. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2020.100014.
- TESFED (2023). http://tesfed.gov.tr/haberler/turkiye-de-espora-yapay-zeka-destegi. Date of Access: 1.09.2023.
- Mustafaoğlu, R. (2018). e-Spor, Spor ve Fiziksel Aktivite. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 84-96. DOI: 10.30769/usbd.457545.
- Newzoo. (2017). 2017 Global Games Market Report - Trends, Insights and Projections Toward 2020. Access Address: https://resources.newzoo.com/hubfs/Reports/Newzoo_Global_Games_Market_Report_2017_Light.pdf?t=1517584881031.
- Lozano, I., Molina, J., & Gijón, C. (2021). Perception of artificial intelligence in spain. Telematics and Informatics, 63, 101672. https://doi.org/10.1016/j.tele.2021.101672.
- Rosen, L., Whaling, K., Carrier, L., Cheever, N., & Rokkum, J. (2013). The media and technology usage and attitudes scale: an empirical investigation. Computers in Human Behavior, 29(6), 2501-2511. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.06.006.
- Yakar, D., Ongena, Y., Kwee, T., & Haan, M. (2022). Do people favor artificial intelligence.