This study investigated the relationship between dual career competencies and e-learning attitudes among e-athletes who simultaneously pursue education and competitive gaming careers. The research examined a sample of 631 licensed e-athletes (392 male, 239 female) using the Dual Career Competency Scale for Athletes and the Attitude Towards E-learning in Sport Scale, along with demographic data collection. Using a quantitative, correlational survey design, the study analyzed relationships between key variables through descriptive statistics and correlation analyses. Results revealed no significant correlation between e-athletes' income levels and either their dual career competence perceptions or e-learning attitudes. However, the study found positive correlations between e-athletes' dual career competence perceptions and their attitudes toward e-learning. Additionally, age showed significant positive correlations with multiple dimensions of dual career competence, including career management, career planning, emotional awareness, social intelligence, and adaptation. This research contributes to the growing literature on e-sports athletes' career development and educational engagement in the digital age.
Bu araştırma ile e-sporcuların eğitim ve spor hayatlarını başarılı bir şekilde birlikte yürütebilmeleri için gerekli olan çift kariyer yetkinlikleri ile e-öğrenme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve literatüre katkı sağlaması amaçlanmaktadır. Araştırma grubunu 392 erkek, 239 kadın olmak üzere toplam 631 faal lisanslı e-sporcu oluşturmuştur. Araştırma kapsamında veriler Kişisel Bilgi Formu, Sporcular İçin Çift Kariyer Yetkinlik Ölçeği ve Sporda E-öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma, toplanan nicel veriler ışığında ilişkisel tarama yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen demografik değişkenlerin açıklanması için betimsel istatistik analizleri ve değişkenler arası ilişkilerin açıklanması amacıyla korelasyon analizi sonuçlarına yer verilmiştir. Sonuç olarak e-sporcuların gelir düzeyi değişkeni ile çift kariyer yetkinlik algıları ve e-öğrenmeye yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı bulgulanmış; e-sporcuların çift kariyer yetkinlik algıları ile e-öğrenmeye yönelik tutumları arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu bulgulanmış; e-sporcuların çift kariyer yönetimi, kariyer planlama, duygusal farkındalık ve sosyal zeka ve uyum alt boyutları ile yaşları arasında istatistiki açıdan pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulgulanmıştır.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Sports and Recreation, Sports Science and Exercise (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 17, 2025 |
| Publication Date | November 20, 2025 |
| Submission Date | February 10, 2025 |
| Acceptance Date | June 3, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
This journal is licensed under the Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı