Research Article
BibTex RIS Cite

RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 85 - 95, 01.09.2017

Abstract

The Turkish cuisine is one of the richest international cuisines and is
fast making a name for itself on the worldwide culinary platform as well as in
USA. The number of Turkish restaurants has grown rapidly in the USA over the
last two decades. These restaurants are eager to introduce Turkish foods and
Turkish culture.  but It is not easy for
them to compete or survive in American restaurant market. Global competition
affects the restaurants businesses as well as other organizations nowadays. The
desire of staying competitive procreated a branding phenomenon for the
restaurant establishments. Brand refers to how a corporation is perceived and
it is the generally accepted image of what a company stands for.  In the modern society brands not only
represent the company but also have a strong association with perceived
quality, consumers’ life style, social class, taste etc.  One of the crucial steps of the creation of
the brand is the determination of the name of the restaurants. Restaurant
enterprises try to create an effective image on the current and potential
customers by adding up various meanings to the preferred names.  In this study, Turkish restaurant names were
examined by the content analysis method. The restaurant enterprises in USA were
chosen as examples. Restaurant names in several websites that serves for the
USA customers were analyzed in the research and it was determined that the
names of the restaurants were mostly Turkish names and mostly “a famous Turkish
touristic city”, or “famous historical place” or “a Turkish food’s name”
oriented.  

References

  • Aksoy, T. (2011). Bir Markanın EnÖnemli İletişim Gücü İsmidir. www. temelaksoy.com/bir-markanin-en-onemli-iletisim-gucu-ismidir/
  • Aktaş, Ahmet. (2001). Ağırlama Hizmet İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi. Antalya: Eren Ofset.
  • Beşirli, H., (2010). “Yemek, Kültür ve Kimlik”. Milli Folklor, yıl:22. sayı:87., ss.159-169.
  • Birer, S., (1997). Tarihsel Gelişim Süreci İçerisinde Türk Mutfak Mimarisi, Araç ve Gereçlerin Değişimi ve Bugünkü Durumu. Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayın No:20. Ankara: Takav Matbaası: 57-64.
  • Cevizkaya, G. (2015). Tüketicilerin Etnik Restoran İşletmelerini Tercih Nedenleri: İstanbul’da Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik Anabilim Dalı.
  • Çiçek, H., Demirel, M., ve Onat, O.K.,(2010). İşletmelerin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma: Burdur İli Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Degisi, 15(2), 187 – 206.
  • Çifçii S. ve Cop, R. (2007). Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44 (512), 69 – 88.
  • Değirmenci, N. (2008), Marka Nedir?. www.pazarlamamakaleleri.com
  • Dereli, A. M.,(1989). Ticari Mutfak. Ders notları-1. Ankara: TURBAN Turizm A.Ş. Genel Müdürlüğü.Cilt:1, No:1, 9 – 21.
  • Erdem, B., Yağcı, P., Saygı, A. C., Kaya, Ç., ve Sümer, C. (2015). Otel İsimlerinin İçerik Aalizi Yöntemiyle İncelenmesi: Muğla ve Aydın’da Faaliyet Gösteren Üç, Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi,Ocak / Şubat /Mart -Nisan Kış İlkbahar Dönemi Cilt:2 Sayı:4, 51 -71
  • Erdem, B. ve Alimkulova, N. (2016). Girişimcilerin İşletme İsmi Seçiminde Odaklandığı Noktalar: Bişkek’te Faaliyet Gösteren Konaklama İşlemeleri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştıraları Dergisi, Nisan -2016,
  • Gvion, L., and Trostler, N. (2008). From spaghetti and meatballs through Hawaiian pizza to sushi: The changing nature of ethnicity in American restaurants. The Journal Of Popular Culture, 41, 6, 950-974.
  • Horng, J.-S., ve Tsai, C.-T. (2011). Exploring Marketing Strategies for Culinary Tourism in Hong Kong and Singapore. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(3), 277- 300.
  • Kozak, N. (2010). Turizm Pazarlaması. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Narine, T. and Badrie, N., (2007). Influential Factors Affecting Food Choices of Consumers When Eating Outside the Household in Trinidad, West Indies. Journal of Food Products Marketing, 13(1), 19-28.
  • Phillips, D. (2012). İsmin Marka Hali – Marka İsimlendirme Rehberi. Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. MediaCat Kitapları, İstanbul.
  • Scalon, N. 1992. “Restaurant Management” Van Nostrand Reinhold New York
  • Scarpato, R. (2002). Gastronomy Studies In Search of Hospitality. Journal of Hospitality and Tourism Management, 9(2), 1-12.
  • Steptoe, A., Pollard, T. M. ve Wardle, J. (1995). Development of a Measure of the Motives Underlying the Selection of Food: The Food Choice Questionnaire, Appetite, 25: 183-196.
  • Sürücüoğlu, M. S. ve Özçelik, A.Ö., (2005), Eski Türk Besinleri ve Yemekleri. Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar 2005. Cilt-12. Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayın No: 34. Ankara: Birlik Matbaacılık. 7-54.
  • Warde, A. ve Martens, L. (1998). Eating Out and the Commercialization of Mental Life, British Food Journal,100(3): 147–154.

RESTORAN MARKALAMASI: ABD’DE TÜRK RESTORANLARININ İSİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 85 - 95, 01.09.2017

Abstract

Türk mutfağı en zengin uluslararası mutfaklardan biridir ve dünya mutfağında
olduğu gibi ABD'de de hızlı bir şekilde kendine yer edinmiştir. Son yirmi yılda
ABD'de Türk lokantalarının sayısı hızla artış göstermiştir. Bu restoranlar,
Türk yemekleri ve Türk kültürünü tanıtmak için oldukça heveslilerdir. Ancak
Amerikan restoranı pazarında rekabet etmeleri veya hayatta kalmaları kolay
değildir. Küresel rekabet, günümüzde restoran işletmelerinin yanı sıra diğer
kuruluşları da etkilemektedir. Rekabet etme isteği restoran işletmelerinde
markalaşma olgusu yaratmıştır. Marka, bir şirketin algılanış biçimi ve bir
şirketin neyi temsil ettiğinin genel kabul gören görüntüsünü ifade eder. Modern
toplumda markalar sadece firmayı temsil etmekle kalmaz aynı zamanda algılanan
kalite, tüketicilerin yaşam tarzları, sosyal sınıfları, tatları vb. ile güçlü
bir ilişkiye sahiptir. Markanın yaratılmasının en önemli adımlarından biri de
markanın adının belirlenmesidir. Restoran işletmeleri, tercih edilen isimlerine
çeşitli anlamlar ekleyerek mevcut ve potansiyel müşterilere etkili bir görüntü
yaratmaya çalışmaktadırlar. Bu çalışmada, Türk restoranlarının isimleri içerik
analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmada ABD müşterileri için hizmet
veren çeşitli web sitelerindeki Türk restoran isimleri analiz edilmiştir Analiz
sonucunda bu restoranların isimlerinin çoğunlukla "ünlü bir turistik
şehir" veya "ünlü tarihi yer" veya "Türk Gıda adı
"odaklı olduğu saptanmıştır.

References

  • Aksoy, T. (2011). Bir Markanın EnÖnemli İletişim Gücü İsmidir. www. temelaksoy.com/bir-markanin-en-onemli-iletisim-gucu-ismidir/
  • Aktaş, Ahmet. (2001). Ağırlama Hizmet İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi. Antalya: Eren Ofset.
  • Beşirli, H., (2010). “Yemek, Kültür ve Kimlik”. Milli Folklor, yıl:22. sayı:87., ss.159-169.
  • Birer, S., (1997). Tarihsel Gelişim Süreci İçerisinde Türk Mutfak Mimarisi, Araç ve Gereçlerin Değişimi ve Bugünkü Durumu. Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayın No:20. Ankara: Takav Matbaası: 57-64.
  • Cevizkaya, G. (2015). Tüketicilerin Etnik Restoran İşletmelerini Tercih Nedenleri: İstanbul’da Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik Anabilim Dalı.
  • Çiçek, H., Demirel, M., ve Onat, O.K.,(2010). İşletmelerin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma: Burdur İli Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Degisi, 15(2), 187 – 206.
  • Çifçii S. ve Cop, R. (2007). Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44 (512), 69 – 88.
  • Değirmenci, N. (2008), Marka Nedir?. www.pazarlamamakaleleri.com
  • Dereli, A. M.,(1989). Ticari Mutfak. Ders notları-1. Ankara: TURBAN Turizm A.Ş. Genel Müdürlüğü.Cilt:1, No:1, 9 – 21.
  • Erdem, B., Yağcı, P., Saygı, A. C., Kaya, Ç., ve Sümer, C. (2015). Otel İsimlerinin İçerik Aalizi Yöntemiyle İncelenmesi: Muğla ve Aydın’da Faaliyet Gösteren Üç, Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi,Ocak / Şubat /Mart -Nisan Kış İlkbahar Dönemi Cilt:2 Sayı:4, 51 -71
  • Erdem, B. ve Alimkulova, N. (2016). Girişimcilerin İşletme İsmi Seçiminde Odaklandığı Noktalar: Bişkek’te Faaliyet Gösteren Konaklama İşlemeleri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştıraları Dergisi, Nisan -2016,
  • Gvion, L., and Trostler, N. (2008). From spaghetti and meatballs through Hawaiian pizza to sushi: The changing nature of ethnicity in American restaurants. The Journal Of Popular Culture, 41, 6, 950-974.
  • Horng, J.-S., ve Tsai, C.-T. (2011). Exploring Marketing Strategies for Culinary Tourism in Hong Kong and Singapore. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(3), 277- 300.
  • Kozak, N. (2010). Turizm Pazarlaması. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Narine, T. and Badrie, N., (2007). Influential Factors Affecting Food Choices of Consumers When Eating Outside the Household in Trinidad, West Indies. Journal of Food Products Marketing, 13(1), 19-28.
  • Phillips, D. (2012). İsmin Marka Hali – Marka İsimlendirme Rehberi. Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. MediaCat Kitapları, İstanbul.
  • Scalon, N. 1992. “Restaurant Management” Van Nostrand Reinhold New York
  • Scarpato, R. (2002). Gastronomy Studies In Search of Hospitality. Journal of Hospitality and Tourism Management, 9(2), 1-12.
  • Steptoe, A., Pollard, T. M. ve Wardle, J. (1995). Development of a Measure of the Motives Underlying the Selection of Food: The Food Choice Questionnaire, Appetite, 25: 183-196.
  • Sürücüoğlu, M. S. ve Özçelik, A.Ö., (2005), Eski Türk Besinleri ve Yemekleri. Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar 2005. Cilt-12. Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayın No: 34. Ankara: Birlik Matbaacılık. 7-54.
  • Warde, A. ve Martens, L. (1998). Eating Out and the Commercialization of Mental Life, British Food Journal,100(3): 147–154.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Meltem Canoğlu This is me

Erdinç Ballı

Publication Date September 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Canoğlu, M., & Ballı, E. (2017). RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA. International Journal of Social And Humanities Sciences, 1(1), 85-95.
AMA Canoğlu M, Ballı E. RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA. IJSHS. September 2017;1(1):85-95.
Chicago Canoğlu, Meltem, and Erdinç Ballı. “RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA”. International Journal of Social And Humanities Sciences 1, no. 1 (September 2017): 85-95.
EndNote Canoğlu M, Ballı E (September 1, 2017) RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA. International Journal of Social And Humanities Sciences 1 1 85–95.
IEEE M. Canoğlu and E. Ballı, “RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA”, IJSHS, vol. 1, no. 1, pp. 85–95, 2017.
ISNAD Canoğlu, Meltem - Ballı, Erdinç. “RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA”. International Journal of Social And Humanities Sciences 1/1 (September 2017), 85-95.
JAMA Canoğlu M, Ballı E. RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA. IJSHS. 2017;1:85–95.
MLA Canoğlu, Meltem and Erdinç Ballı. “RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA”. International Journal of Social And Humanities Sciences, vol. 1, no. 1, 2017, pp. 85-95.
Vancouver Canoğlu M, Ballı E. RESTAURANT BRANDING: A STUDY ON NAMES OF TURKISH RESTAURANTS IN THE USA. IJSHS. 2017;1(1):85-9.