With the rapid change in communication technologies, people's ways of interac-ting with each other have also started to change. Social media; It has become one of the most effective communication and interaction organs used by people to share photos, videos, music, experiences and ideas.
Instagram, one of the Social Media applications, is the fastest growing social network in the world in terms of number of users with 300 million users since 2010. There are Instagram mothers who have reached a certain number of fol-lowers in this social network.
The purpose of this study is to reveal the effect of Instagram mothers on female followers based on the followers' own evaluations. The sample group of the study consists of 59 women selected by simple random sampling method.
As a result of the evaluations, it is seen that users discover their instagram mot-hers largely via social media, although they feel very close and even perceive them as a friend or relative. The vast majority of women begin to follow their Instagram mothers during periods of significant change in their lives such as starting a relationship, engagement, marriage, pregnancy, birth. Another impor-tant result of the research is that Instagram mothers have aroused interest and desire to purchase products.
İletişim teknolojilerindeki hızlı değişmeyle birlikte insanların birbirleriyle etki-leşime girme yolları da değişmeye başlamıştır. Sosyal medya; fotoğraf, video, müzik, deneyim ve fikirleri paylaşmak için insanların kullandığı günümüzün en etkili iletişim ve etkileşim organlarından birisi haline gelmiştir.
Sosyal ̇medya uygulamalarından Instagram, 2010 yılından günümüze 300 mil-yon kullanıcı ile kullanıcı sayısı açısından dünyanın en hızlı büyüyen sosyal ağı-dır. Bu sosyal ağda belirli takipçi sayısına ulaşmış ve kendilerini annelik kimliği üzerinden bir yer edinmiş Instagram anneleri bulunmaktadırlar.
Bu çalışmanın amacı, instagram annelerinin kadın takipçilerinin üzerine etkisini takipçilerin kendi değerlendirmelerinden yola çıkarak ortaya çıkarmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu basit rastgele örnekleme metodu ile seçilmiş 59 kadın oluşturmaktadır.
Yapılan değerlendirmeler sonucunda, kullanıcıların instagram annelerini büyük oranda sosyal medya aracılığıyla keşfettikleri buna rağmen kendilerini çok yakın hissettikleri hatta bir arkadaş ya da akraba gibi algıladıkları görülmektedir. Ka-dınların büyük çoğunluğunun Instagram annelerini hayatlarının en önemli deği-şim dönemleri kabul edilebilecek ciddi bir ilişkiye başlama, söz/nişan, evlenme, hamilelik), doğum gibi dönemlerde takip etmeye başladıkları ve instagram anne-lerinin tanıtım yaptıkları ürünlere karşı ilgi ve satın alma arzusu uyandırdığı araştırmanın ortaya koyduğu diğer önemli sonuçlardandır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |