For a country, reaching to developed civilizations level, development of its economy and socio-cultural structure, increasing quality of individual capital and services offered for citizens is directly proportional with the importance given to education. As the quality and sufficiency of the education service given in a country increases, the development of the country becomes faster in the same extent. In this study where the financing structure of high education which is the last steps of the education service, initially the theory was emphasized and then comparison of resources allocated to financing of the higher education were included among countries. In the last section, the reasons of existing differences among countries in the financing of higher education were focused. In this context, the aim of the study is to determine the relative rates in GDP and government budget of the resources allocated to the financing of higher in the various countries which are the members of OECD (the Organisation for Economic Co-operation and Development) and to examine the existing differences among countries.
Keywords: Higher Education, Financing of Higher Education, Higher Education Expenditures
Bir ülkenin muasır medeniyetler seviyesine ulaşması, ekonomisinin ve sosyo-kültürel yapısının gelişmesi, beşeri sermayesi ya da vatandaşlarına sunduğu hizmetlerin niteliğinin artması, eğitime verilen önemle doğru orantılıdır. Ülkede sunulan eğitim hizmeti ne kadar kaliteli ve yeterli ise ilgili ülkenin ilerlemesi de o derece hızlı olmaktadır. Eğitim hizmetinin son basamağı olan yükseköğretimin finansman yapısının ele alındığı bu çalışmada, öncelikle teori üzerinde durulmuştur. Çalışmanın devamında ise yükseköğretim finansmanına ayrılan kaynakların ülkeler arası karşılaştırılmasına yer verilmiştir. Sonuç olarak da incelenen ülkelerin yükseköğretim finansman sistemlerinde yer alan farklılıkların nedenleri değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, OECD (the Organisation for Economic Co-operation and Development) ’ ye üye olan çeşitli ülkelerde yükseköğretim finansmanına ayrılan kaynakların GSMH ve devlet bütçesi içerisindeki nispi oranlarının belirlenmesi ve bu doğrultuda ülkeler arasındaki mevcut farklılıkların incelenmesidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.