Research Article
BibTex RIS Cite

Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi

Year 2016, , 855 - 869, 01.07.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279029

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarını belirlenmesidir. Araştırmaya 2014-2015 öğretim yılı Isparta il merkezinde bulunan 3 ortaöğretim okulu 5 ve 6 sınıf ve yaş ortalamaları 11,5±1.29 olan toplam 250 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanmış olan Futbol, Basketbol, Voleybol, Yüzme, Masatenisi, Taekwondo spor branşlarına ait yarı yapılandırılmış metafor belirleme evrakları aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma, aynı katılımcı gruptan 2 defa veri toplanarak gerçekleştirilmiştir. I. uygulamada toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve II. uygulamada bu analize bağlı olarak geliştirilmiş Mutluluk, Kavga, Küfür, Faul, Şike, Can Simidi, Hakem, Kulvar, Kuşak, Dövüş, Tekme metaforları öğrencilerin seçimine sunulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde Microsoft Office Excel, SPSS 16 paket programı, Minitab16 programı, tek yönlü ki-kare testi, ki-kare homojenlik testi ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Bulgular yüzde ve frekans ile ki-kare testi grafikleri kullanılarak sunulmuştur. Şike metaforunun Futbol branşında beklenildiği oranda kullanıldığı, Masatenisi ve Taekwondo branşında ise hiç kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra Mutluluk metaforunun ise Futbol branşında beklenenin çok üstünde kullanıldığı Taekwondo branşında ise hiç kullanılmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak, öğrencilere sunulan metaforların branşlara göre anlamlı farklılık ilişkisi gösterdikleri tespit edilmiştir. Futbol branşında Şike metaforunun en çok kullanılmasına rağmen öğrencilerin en çok Mutluluk metaforunu da bu branşta kullandıkları, Voleybol branşında Basketbol branşından daha fazla Şike metaforunun kullanıldığı görülmüştür. Öğrencilerin bu algıları sporla ilgilenme düzeylerine bağlı olarak yorumlanmıştır.

References

  • Alkayış, (2012 Güz ) Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (sayı: 17), ( s.s.7-29 ) Ankara
  • Altun Ve Apaydın, ( 2013 ) Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi ( Cilt.19 ) “Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının Eğitim Kavramına İlişkin Metaforik Algıları” (sayı: 3), ( s.s.330 ) Pegem Akademi, Ankara
  • Arpa, ( 2014 )“Ortaöğretimdeki Erkek Sporcuların Karate ve Taekwondo Branşına Yönelme Nedenleri ve Beklentileri” ( s.s.8 ) İstanbul
  • Asama, ( 2013 ) “Özel Eğitim Kurumlarındaki Öğretmen ve Öğrencilerin Birbirlerine Yönelik Metaforik Algıları” ( s.s.460 ) Mersin
  • Soyak, H. (2006 ) Atatürk’ten Hatıralar, Yapı Kredi Yayınları, ( 3. Baskı ) (s.s. 64-65 ) İstanbul
  • Çelik ve Şahin, (2012 ) “ 2.Uluslararası Herkes için Spor ve Spor Turizmi Kongresi” (s.s. 468–469 ) Antalya
  • Erişim: (http://sporteology.com/top-10-popular-sports-world/) Erişim Tarihi: 07.04.2015
  • Erişim: (https://www.google.com.tr/) Erişim Tarihi: 07.04.2015
  • Kısa, ( 2013 ) “ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi” ( Sayı: 28). ( s.s.48 ) Konya
  • Kızar ve Ark. (2015) Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, ( Sayı: 3 ) ( s.s.212-222 )
  • Kotan ve Ark. ( 2009 ) Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi ( Cilt.3 ) Sayı1. “İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu Öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul ve Aile Faktörünün Etkisi” ( sayı: 1 ) ( s.s. 50 ) Niğde
  • Kuter ve Kuter, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi Cilt.3 Sayı.6 “Beden Eğitimi ve Spor Yoluyla Değerler Eğitimi” 2012. S.77-78
  • Kuyucu ve Ark. (2013 ) Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in EducationandTeaching ( Cilt:2 ) ( Sayı:2 ) Makale No:05 ISSN: 2146-9199
  • Saban. ( 2008 ) Educational Administration: Theory and Practice Summer ( Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi )( Sayı: 55), (ss: 459-496)
  • Semerci C.Ü. ( 2007 ) Sosyal Bilimler Dergisi ( Cilt: 31 ) ( No:2 ) ( s.s. 125-140 )
  • Yılmaz, ( 2009 ) “ Sporun Topluma Yaygınlaştırılmasında Medyanın Etkisi Taekwondo Örneği” ( s.s.48 ) Ankara

Determination of the metaphorical perception of the students, aged 11 to 13, studying about popular sports branches in Isparta

Year 2016, , 855 - 869, 01.07.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279029

Abstract

The aim of this study is to determine metaphorical sense about popular sports of students on the age group of 11-13 who studying in Isparta. 250 students have participated to the research who age average of 11,5±1.29 studying at 3 different schools in 5th and 6th classes. The data of the study collected by data tool which was prepared by the researcher as semi-structured documents identifying branches about Football, Basketball, Volleyball, Swimming, Table tennis, Taekwondo sports. Research was carried out from the same group of participants gathered twice data. First practice the collected data were analyzed by content analysis of second application depending on the improved happiness, foul, referee, lane, fight, chicanery, curse, life line, kick metaphorical groups presented to students choice. Microsoft Office Excel, SPSS 16, Minitab 16, one-way chi square, chi square homogeneity and content analysis tests used to analyze for collected data. Findings represented by using percentage, frequency and chi square graphics. Metaphor chicane has used by students in Football as expected but never used in table tennis and taekwondo. Although metaphor happiness has used in football as over the expected never used in taekwondo. As a result, significant difference found out among sports branches according to metaphors. Although metaphor chicane the most used in football, the metaphor happiness also most used in this branch.  It is observed that metaphor chicane has used in volleyball more than basketball. Metaphorical sense of students reviewed by depending on their perceptions of sport.

References

  • Alkayış, (2012 Güz ) Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (sayı: 17), ( s.s.7-29 ) Ankara
  • Altun Ve Apaydın, ( 2013 ) Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi ( Cilt.19 ) “Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının Eğitim Kavramına İlişkin Metaforik Algıları” (sayı: 3), ( s.s.330 ) Pegem Akademi, Ankara
  • Arpa, ( 2014 )“Ortaöğretimdeki Erkek Sporcuların Karate ve Taekwondo Branşına Yönelme Nedenleri ve Beklentileri” ( s.s.8 ) İstanbul
  • Asama, ( 2013 ) “Özel Eğitim Kurumlarındaki Öğretmen ve Öğrencilerin Birbirlerine Yönelik Metaforik Algıları” ( s.s.460 ) Mersin
  • Soyak, H. (2006 ) Atatürk’ten Hatıralar, Yapı Kredi Yayınları, ( 3. Baskı ) (s.s. 64-65 ) İstanbul
  • Çelik ve Şahin, (2012 ) “ 2.Uluslararası Herkes için Spor ve Spor Turizmi Kongresi” (s.s. 468–469 ) Antalya
  • Erişim: (http://sporteology.com/top-10-popular-sports-world/) Erişim Tarihi: 07.04.2015
  • Erişim: (https://www.google.com.tr/) Erişim Tarihi: 07.04.2015
  • Kısa, ( 2013 ) “ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi” ( Sayı: 28). ( s.s.48 ) Konya
  • Kızar ve Ark. (2015) Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, ( Sayı: 3 ) ( s.s.212-222 )
  • Kotan ve Ark. ( 2009 ) Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi ( Cilt.3 ) Sayı1. “İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu Öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul ve Aile Faktörünün Etkisi” ( sayı: 1 ) ( s.s. 50 ) Niğde
  • Kuter ve Kuter, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi Cilt.3 Sayı.6 “Beden Eğitimi ve Spor Yoluyla Değerler Eğitimi” 2012. S.77-78
  • Kuyucu ve Ark. (2013 ) Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in EducationandTeaching ( Cilt:2 ) ( Sayı:2 ) Makale No:05 ISSN: 2146-9199
  • Saban. ( 2008 ) Educational Administration: Theory and Practice Summer ( Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi )( Sayı: 55), (ss: 459-496)
  • Semerci C.Ü. ( 2007 ) Sosyal Bilimler Dergisi ( Cilt: 31 ) ( No:2 ) ( s.s. 125-140 )
  • Yılmaz, ( 2009 ) “ Sporun Topluma Yaygınlaştırılmasında Medyanın Etkisi Taekwondo Örneği” ( s.s.48 ) Ankara
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emine Dursun Karakaya This is me

Olcay Salici

Publication Date July 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Karakaya, E. D., & Salici, O. (2016). Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(3), 855-869. https://doi.org/10.24289/ijsser.279029
AMA Karakaya ED, Salici O. Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. April 2016;2(3):855-869. doi:10.24289/ijsser.279029
Chicago Karakaya, Emine Dursun, and Olcay Salici. “Isparta’da öğrenim gören 11-13 Yaş Gurubu öğrencilerin popüler Spor branşları hakkındaki Metaforik algılarının Belirlenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2, no. 3 (April 2016): 855-69. https://doi.org/10.24289/ijsser.279029.
EndNote Karakaya ED, Salici O (April 1, 2016) Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research 2 3 855–869.
IEEE E. D. Karakaya and O. Salici, “Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 2, no. 3, pp. 855–869, 2016, doi: 10.24289/ijsser.279029.
ISNAD Karakaya, Emine Dursun - Salici, Olcay. “Isparta’da öğrenim gören 11-13 Yaş Gurubu öğrencilerin popüler Spor branşları hakkındaki Metaforik algılarının Belirlenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2/3 (April 2016), 855-869. https://doi.org/10.24289/ijsser.279029.
JAMA Karakaya ED, Salici O. Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2:855–869.
MLA Karakaya, Emine Dursun and Olcay Salici. “Isparta’da öğrenim gören 11-13 Yaş Gurubu öğrencilerin popüler Spor branşları hakkındaki Metaforik algılarının Belirlenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 2, no. 3, 2016, pp. 855-69, doi:10.24289/ijsser.279029.
Vancouver Karakaya ED, Salici O. Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2(3):855-69.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.