Research Article
BibTex RIS Cite

Ticaret Meslek Lisesi öğrencilerinin işletmelerdeki beceri eğitimi uygulaması aracılığıyla iş bulma olanaklarının incelenmesi: Erzurum ilinde bir araştırma

Year 2016, , 554 - 566, 01.04.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279067

Abstract

İş piyasasında muhasebe bilimi ve muhasebecilik mesleği, sahip olduğu önemi ve taşıdığı değeri uzun yıllar olduğu gibi günümüzde de korumaya devam etmektedir. Muhasebenin bu değeri korumasında hiç şüphesiz muhasebecinin (Uzman kişinin) önemli bir rolü bulunmaktadır. Muhasebe meslek mensubunun üstlendiği rolün yerine getirilmesinde, ona bilgi ve becerisiyle destek sağlayan “ara eleman“ diye adlandırılan kişilerin payı büyüktür. İşte bu ara elemanların yetiştirilmesi Ticaret Meslek Liselerinin görev alanları içine girmektedir. Bu liselerde muhasebe eğitimi alan öğrenciler, Muhasebe meslek mensuplarına ara eleman görevini sağlayabilecekleri gibi kanunda belirtilen şartları yerine getirmeleri halinde bizzat muhasebeci olabilmektedirler.

Bu çalışmada, Ticaret Meslek Lisesi öğrencilerinin işletmelerdeki Beceri Eğitimi uygulaması aracılığıyla iş bulma olanakları incelenmeye çalışılmış ve Ticaret Meslek Liseleri hakkında genel bilgiler verilmiştir. Bu liselerdeki muhasebe eğitiminin aşamaları ve okutulan dersler analiz edilmiştir. Erzurum il genelinde muhasebe eğitimi alan ve son sınıfta Beceri Eğitimi uygulaması yapan öğrenciler üzerinde bir anket çalışması yürütülmüştür. Araştırma, 2010-2011 eğitim öğretim yılı birinci döneminde ve yüz yüze anket yöntemiyle toplam 235 öğrenciye yönelik uygulanmıştır. Anketten elde edilen veriler frekans analizine tabi tutulmuş, veriler yüzde yöntemiyle değerlendirilmiş ve elde edilen verilere göre yorumlamalar yapılmıştır.

References

  • Akgül, F. (2004). Modüler Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pelikan Yay.
  • Akyüz, Y.(2001). Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Yay.
  • Alkan, C., Doğan, H., Sezgin, İ. (2001). Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları. Ankara: Nobel Yay.
  • Altın, R. (t.y.). Mesleki Eğitim Sisteminde Yeni Eğilimler ve Modüler Sistem. Erişim: 08 Ağustos 2010, MEB Ağ Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr/megep/genel/kitap/meslekiegitimyeni.pdf
  • Arlı, M., Nazik, M.H. (2004). Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi Yay.
  • Arslan, K. (2007). Bitirme Projesi Yazım Kılavuzu. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Yay.
  • Ban, Ü., Kartal, C. ve Atay, M.S. (2009). Genel Muhasebe-Tekdüzen Muhasebe Sistemi ile Uyumlu. Ankara: Asil Yay.
  • Çam, F. (1994). Hizmetler Kesiminde Örgün Meslek Eğitimi. Ankara:TES-AR Yay.
  • Çetiner, E. (2009). Genel Muhasebe Teori ve Uygulama. Ankara: Gazi Kitabevi Yay.
  • Karslıoğlu, B. (2006). Ticaret Meslek Liselerinin Günümüzdeki Önemi. Erişim:25 Ağustos 2010, İzmir Ziraat Odası Ağ Sitesi: http://www.izto.org.tr/NR/rdonlyres/7475BDA1-95B7-4855-B351-9ADCE4362AFE/6662/ticaretlise_bkarsl%C4%B1oglu.pdf
  • Kaya, H. (2004). Mesleki Eğitimde İşletmelerin ve Eğitim Kurumlarının Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri, [Elektronik Sürüm]. İşveren Dergisi. 151
  • Sevilengül, O. (2000). Genel Muhasebe. Ankara: Gazi Kitabevi Yay.
  • Seyidoğlu, H. (1993). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem Yay.
  • Şahin, B. (2009). “Metodoloji”. Abdurrahman Tanrıöğen (Ed.). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss. 114-115). Ankara: Anı Yay.
  • Ulusay, A. (2004). Kalifiye İşgücünün Yetiştirilmesinde Eğitim Kurumu-İşletme İşbir-liği: Türkiye Uygulaması, [Elektronik Sürüm]. İşveren Dergisi. 151
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yay.
  • TÜSİAD. (1999). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapılandırılması. İstanbul: TÜSİAD.
  • Yıldız, İ.H. (2006). Muhasebe Mesleğinin Bugünü ve Geleceği. Erişim: 01 Temmuz 2010, Tümgazeteler Ağ Sitesi: http://www.tumgazeteler.com/?a=1467685
  • Meslek Öğretmenleri Ağ Sitesi. (t.y.). Erişim: 12 Ağustos 2010,
  • www.meleklermekani.com/okul-ve-gretmenler/94491-mesleki-egitim-ile-ilgili-kisa-bilgiler.html
  • Ticaret Meslek Liseliler Ağ Sitesi. (t.y.). Erişim: 02 Ağustos 2010, www.ticaretmeslekliseliler.com/ticmeslistarihi.htm
  • MEB Okul Adresleri Ağ Sitesi. (t.y.). Erişim: 22 Ağustos 2010,
  • http://okulweb.meb.gov.tr/37/01/168148/tarihce.html
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi Ağ Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr
  • Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü Ağ Sitesi: http://ttogm.meb.gov.tr
  • Aday Çırak, Çırak ve İşletmelerde Beceri Eğitimi Gören Öğrencilerin Sigorta İşlem-leri Hakkında Yönetmelik. (1987). T. C. Resmi Gazete, 19356, 20 Ocak 1987
  • Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği. (2005). T. C. Resmi Gazete, 25971, 19 Ocak 2005
  • Mesleki Eğitim Kanunu. (1986). T. C. Resmi Gazete, 19139, 19 Haziran 1986
  • Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği. (2002). T. C. Resmi Gazete, 24804, 03 Temmuz 2002

A study on job finding opportunities of vocational school students by training in business skills: Case of Erzurum

Year 2016, , 554 - 566, 01.04.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279067

Abstract

Accountancy scholarship and accountancy profession are going on preserving their importance and their value in present day as in long years. Undoubtedly, accountant (expert) has an important role in preserving that value. The group called “transition staff” supporting it with its knovledge and talent has a good proportion in carrying out the role of accountancy profession members. And educating that transition staff is one of the missions of Trade and Profession High Schools. The students educated in thase high schools can serve not only as tronsition staff but also as accountant in person in case they have the conditions given in law. In this paper, job finding oppurtunities of vocational school students  will be studied by training in business skills and there are general informations about vocational schools. Stages of accounting lectures and other lessons were analyzed in these schools. A survey study was conducted on students of general accounting and those who trained in business skills in province of Erzurum. The study was conducted face to face with 235 students in fall semester of 2010-2011. The datas gained from survey were analyzed by frequency analysis and evaluated percentage method. At the end there is a comment about datas.

References

  • Akgül, F. (2004). Modüler Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pelikan Yay.
  • Akyüz, Y.(2001). Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Alfa Yay.
  • Alkan, C., Doğan, H., Sezgin, İ. (2001). Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları. Ankara: Nobel Yay.
  • Altın, R. (t.y.). Mesleki Eğitim Sisteminde Yeni Eğilimler ve Modüler Sistem. Erişim: 08 Ağustos 2010, MEB Ağ Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr/megep/genel/kitap/meslekiegitimyeni.pdf
  • Arlı, M., Nazik, M.H. (2004). Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi Yay.
  • Arslan, K. (2007). Bitirme Projesi Yazım Kılavuzu. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Yay.
  • Ban, Ü., Kartal, C. ve Atay, M.S. (2009). Genel Muhasebe-Tekdüzen Muhasebe Sistemi ile Uyumlu. Ankara: Asil Yay.
  • Çam, F. (1994). Hizmetler Kesiminde Örgün Meslek Eğitimi. Ankara:TES-AR Yay.
  • Çetiner, E. (2009). Genel Muhasebe Teori ve Uygulama. Ankara: Gazi Kitabevi Yay.
  • Karslıoğlu, B. (2006). Ticaret Meslek Liselerinin Günümüzdeki Önemi. Erişim:25 Ağustos 2010, İzmir Ziraat Odası Ağ Sitesi: http://www.izto.org.tr/NR/rdonlyres/7475BDA1-95B7-4855-B351-9ADCE4362AFE/6662/ticaretlise_bkarsl%C4%B1oglu.pdf
  • Kaya, H. (2004). Mesleki Eğitimde İşletmelerin ve Eğitim Kurumlarının Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri, [Elektronik Sürüm]. İşveren Dergisi. 151
  • Sevilengül, O. (2000). Genel Muhasebe. Ankara: Gazi Kitabevi Yay.
  • Seyidoğlu, H. (1993). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem Yay.
  • Şahin, B. (2009). “Metodoloji”. Abdurrahman Tanrıöğen (Ed.). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss. 114-115). Ankara: Anı Yay.
  • Ulusay, A. (2004). Kalifiye İşgücünün Yetiştirilmesinde Eğitim Kurumu-İşletme İşbir-liği: Türkiye Uygulaması, [Elektronik Sürüm]. İşveren Dergisi. 151
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yay.
  • TÜSİAD. (1999). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapılandırılması. İstanbul: TÜSİAD.
  • Yıldız, İ.H. (2006). Muhasebe Mesleğinin Bugünü ve Geleceği. Erişim: 01 Temmuz 2010, Tümgazeteler Ağ Sitesi: http://www.tumgazeteler.com/?a=1467685
  • Meslek Öğretmenleri Ağ Sitesi. (t.y.). Erişim: 12 Ağustos 2010,
  • www.meleklermekani.com/okul-ve-gretmenler/94491-mesleki-egitim-ile-ilgili-kisa-bilgiler.html
  • Ticaret Meslek Liseliler Ağ Sitesi. (t.y.). Erişim: 02 Ağustos 2010, www.ticaretmeslekliseliler.com/ticmeslistarihi.htm
  • MEB Okul Adresleri Ağ Sitesi. (t.y.). Erişim: 22 Ağustos 2010,
  • http://okulweb.meb.gov.tr/37/01/168148/tarihce.html
  • Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi Ağ Sitesi: http://www.megep.meb.gov.tr
  • Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü Ağ Sitesi: http://ttogm.meb.gov.tr
  • Aday Çırak, Çırak ve İşletmelerde Beceri Eğitimi Gören Öğrencilerin Sigorta İşlem-leri Hakkında Yönetmelik. (1987). T. C. Resmi Gazete, 19356, 20 Ocak 1987
  • Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği. (2005). T. C. Resmi Gazete, 25971, 19 Ocak 2005
  • Mesleki Eğitim Kanunu. (1986). T. C. Resmi Gazete, 19139, 19 Haziran 1986
  • Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği. (2002). T. C. Resmi Gazete, 24804, 03 Temmuz 2002
There are 29 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Yunus Yılmaz

Publication Date April 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Yılmaz, Y. (2016). A study on job finding opportunities of vocational school students by training in business skills: Case of Erzurum. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 554-566. https://doi.org/10.24289/ijsser.279067
AMA Yılmaz Y. A study on job finding opportunities of vocational school students by training in business skills: Case of Erzurum. International Journal of Social Sciences and Education Research. February 2016;2(2):554-566. doi:10.24289/ijsser.279067
Chicago Yılmaz, Yunus. “A Study on Job Finding Opportunities of Vocational School Students by Training in Business Skills: Case of Erzurum”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2, no. 2 (February 2016): 554-66. https://doi.org/10.24289/ijsser.279067.
EndNote Yılmaz Y (February 1, 2016) A study on job finding opportunities of vocational school students by training in business skills: Case of Erzurum. International Journal of Social Sciences and Education Research 2 2 554–566.
IEEE Y. Yılmaz, “A study on job finding opportunities of vocational school students by training in business skills: Case of Erzurum”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 2, no. 2, pp. 554–566, 2016, doi: 10.24289/ijsser.279067.
ISNAD Yılmaz, Yunus. “A Study on Job Finding Opportunities of Vocational School Students by Training in Business Skills: Case of Erzurum”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2/2 (February 2016), 554-566. https://doi.org/10.24289/ijsser.279067.
JAMA Yılmaz Y. A study on job finding opportunities of vocational school students by training in business skills: Case of Erzurum. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2:554–566.
MLA Yılmaz, Yunus. “A Study on Job Finding Opportunities of Vocational School Students by Training in Business Skills: Case of Erzurum”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 2, no. 2, 2016, pp. 554-66, doi:10.24289/ijsser.279067.
Vancouver Yılmaz Y. A study on job finding opportunities of vocational school students by training in business skills: Case of Erzurum. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2(2):554-66.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.