Review
BibTex RIS Cite

A literature review on consumption philosophy of mathematics education

Year 2017, , 1033 - 1040, 01.07.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.315820

Abstract

The purpose of this study is to conduct a
comprehensive literature review on philosophy of mathematics education. In line
with this purpose, papers about "The Philosophy of Mathematics
Education" have been collated benefit from the national and international
researches. Gathered literature is divided into five sub heading as industrial
trainers, technological pragmatists, old humanist, progressive educators,
public educators. This obtained information has been tried to be explained in a
descriptive way. According to the results of the study, it can be said that the
philosophy of mathematics education should be evaluated in the philosophy of
mathematics. Because one of the central issues in the philosophy of mathematics
education is to link between the philosophy of mathematics and mathematical applications.
The philosophy of some field can be considered as its aims or reason. The
difference in philosophy of mathematics is not the result, but the reason, of
the difference in philosophy of mathematics education. Therefore, it is first
necessary to talk about the philosophy of mathematics in order to talk about
the philosophy of mathematics education. A review of the literature has
indicated that there is a lack of studies about the philosophy of mathematics
education (in grades 9,10,11 and 12). The other gap lies in the fact that there
is no research in concern with the mathematical philosophy activities, as is
displayed after reviewing the literature. 

References

  • Baki, A. (2014). Matematik Tarihi ve Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • C.Merzbach, Uta; Boyer, Carl B. (1991). A History of Mathematics (3rd Ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Crilly, T. (2011). Matematik Kullanım Klavuzu. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Aylak Kitap Yayınları.
  • Einstein, A. (2013). Bilim ve Felsefe Yazıları. (N. Bozkurt, Çev.) Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Ercan, B. (2005). Etnomatematik. Matematik Dünyası, 106.
  • Ernest, P. (2004). The Philosophy of Mathematics Education. Taylor & Francis.
  • Ernest, P. (2004). What Is The Philosophy Of Mathematics Education. Philosophy of Mathematics Education Journal, 1-16.
  • Gaarder, J. (1994). Sofi'nin Dünyası. (G. Kutal, Çev.) İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Hersh, R. (1997). What is mathematics, really? New York: Oxford University Press.
  • Kuryel, B. (2009). Bir kültür olarak matematik. Toplumsal Tarih, 34-41.
  • Latterell, C. M. (2013). Matematik Savaşları. (A. Kolancı, Çev.) İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • M.E.B. (2016). Ortaöğretim Hazırlık Sınıfı Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: M.E.B Yayınevi.
  • McKeon, R. (1930). Causation and the Geometric Method in the Philosophy of Spinoza (I). The Philosophical Review, 178-189.
  • Öner, N. (1986). Klasik Mantık. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sertöz, S. (1998). Matematiğin Aydınlık Dünyası. Ankara: TÜBİTAK Yayınları.

Matematik eğitimi felsefesi üzerine bir literatür taraması

Year 2017, , 1033 - 1040, 01.07.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.315820

Abstract

Bu çalışmanın amacı, matematik eğitimi
felsefesi üzerine kapsamlı bir literatür taraması yapmaktır. Bu doğrultuda
“matematik eğitimi felsefesi” ne ilişkin ulusal ve uluslararası çalışmalar
karşılaştırmalı okumaya tabi tutulmuştur. Elde edilen bilgiler, sanayi odaklı
eğitimciler, teknoloji odaklı eğitimciler, eski hümanistler, ilerlemeci
eğitimciler ve halkçı eğitimciler olmak üzere beş alt başlıkta toplanmıştır. Bu
başlıklar altında toplanan bilgiler, açıklayıcı bir biçimde aktarılmaya
çalışılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre matematik eğitimi felsefesinin,
matematik felsefesi içinde değerlendirilmesi gerektiği söylenebilir. Çünkü
matematik eğitimi felsefesinin merkezi konulardan biri, matematik felsefesi ve
matematiksel uygulamaların arasında bağlantı kurmaktır. Herhangi bir alanın
felsefesi, o alanın amaçları ve gerekçeleri olarak ele alınabilir. Matematik
felsefelerindeki farklılık, matematik eğitimindeki farklılığın bir sonucu
değil, bir sebebidir. Bu nedenle matematik eğitimi felsefesinden söz edebilmek
için öncelikle matematik felsefesinden bahsetmek gerekmektedir. Yapılan
literatür taramasında ülkemizde ortaöğretim düzeyinde matematik felsefesi ile
ilgili çok az çalışmanın yapıldığı görülmektedir. Ayrıca matematik felsefesi
etkinlikleri ile uyumlu öğretimle ilgili bir bilimsel araştırmanın bulunmayışı,
yine yapılan literatür taraması sonunda ortaya çıkmıştır. 

References

  • Baki, A. (2014). Matematik Tarihi ve Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • C.Merzbach, Uta; Boyer, Carl B. (1991). A History of Mathematics (3rd Ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Crilly, T. (2011). Matematik Kullanım Klavuzu. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Aylak Kitap Yayınları.
  • Einstein, A. (2013). Bilim ve Felsefe Yazıları. (N. Bozkurt, Çev.) Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Ercan, B. (2005). Etnomatematik. Matematik Dünyası, 106.
  • Ernest, P. (2004). The Philosophy of Mathematics Education. Taylor & Francis.
  • Ernest, P. (2004). What Is The Philosophy Of Mathematics Education. Philosophy of Mathematics Education Journal, 1-16.
  • Gaarder, J. (1994). Sofi'nin Dünyası. (G. Kutal, Çev.) İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Hersh, R. (1997). What is mathematics, really? New York: Oxford University Press.
  • Kuryel, B. (2009). Bir kültür olarak matematik. Toplumsal Tarih, 34-41.
  • Latterell, C. M. (2013). Matematik Savaşları. (A. Kolancı, Çev.) İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • M.E.B. (2016). Ortaöğretim Hazırlık Sınıfı Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: M.E.B Yayınevi.
  • McKeon, R. (1930). Causation and the Geometric Method in the Philosophy of Spinoza (I). The Philosophical Review, 178-189.
  • Öner, N. (1986). Klasik Mantık. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sertöz, S. (1998). Matematiğin Aydınlık Dünyası. Ankara: TÜBİTAK Yayınları.
There are 15 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Kasım Koyuncu

Ahmet Şükrü Özdemir

Publication Date July 1, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Koyuncu, M. K., & Özdemir, A. Ş. (2017). A literature review on consumption philosophy of mathematics education. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 1033-1040. https://doi.org/10.24289/ijsser.315820
AMA Koyuncu MK, Özdemir AŞ. A literature review on consumption philosophy of mathematics education. International Journal of Social Sciences and Education Research. July 2017;3(3):1033-1040. doi:10.24289/ijsser.315820
Chicago Koyuncu, Mehmet Kasım, and Ahmet Şükrü Özdemir. “A Literature Review on Consumption Philosophy of Mathematics Education”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3, no. 3 (July 2017): 1033-40. https://doi.org/10.24289/ijsser.315820.
EndNote Koyuncu MK, Özdemir AŞ (July 1, 2017) A literature review on consumption philosophy of mathematics education. International Journal of Social Sciences and Education Research 3 3 1033–1040.
IEEE M. K. Koyuncu and A. Ş. Özdemir, “A literature review on consumption philosophy of mathematics education”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 3, no. 3, pp. 1033–1040, 2017, doi: 10.24289/ijsser.315820.
ISNAD Koyuncu, Mehmet Kasım - Özdemir, Ahmet Şükrü. “A Literature Review on Consumption Philosophy of Mathematics Education”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3/3 (July 2017), 1033-1040. https://doi.org/10.24289/ijsser.315820.
JAMA Koyuncu MK, Özdemir AŞ. A literature review on consumption philosophy of mathematics education. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3:1033–1040.
MLA Koyuncu, Mehmet Kasım and Ahmet Şükrü Özdemir. “A Literature Review on Consumption Philosophy of Mathematics Education”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 3, no. 3, 2017, pp. 1033-40, doi:10.24289/ijsser.315820.
Vancouver Koyuncu MK, Özdemir AŞ. A literature review on consumption philosophy of mathematics education. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(3):1033-40.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.