Bu çalışma ile hemşirelik
öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin algılarının metaforlar
aracılığıyla ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma
yöntemleri arasında yer alan “olgu bilim” deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini bir fakültedeki hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada
örneklem
seçimine gidilmeyip, 66 öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Öğrencilerden “İngilizce
………………. benzer. Çünkü ……………………………….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Metaforların analizinde “içerik analizi”den
yararlanılmıştır. Öğrencilerin %54.5’i İngilizce düzeyinin “başlangıç”
seviyesinde olduğunu belirtmiştir. Öğrenciler yabancı dil olarak İngilizce
kavramına ilişkin 54 farklı metafor üretmiştir. Öğrencilerin ürettiği metaforlar
“emek”, “keşif”, “karmaşık”, “zorunluluk”, “kolaylaştırıcı”, “gelişim” ve “sonsuzluk”
olmak üzere yedi kategoride toplanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin büyük
çoğunluğu İngilizcenin meslekleri için gerekli olduğunun
farkındadır. Ancak öğrenciler İngilizceyi zor ve karmaşık olarak
algılanmaktadır. Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil öğrenmeye yönelik motivasyonlarının
artırılması önerilmektedir
The
aim of this study is to reveal the perceptions of nursing students about
English as a foreign language through metaphors. The study conducted for this purpose is a phenomenology which is
designed based on the qualitative research paradigm. The population of the
study consisted of the nursing students in faculty. The sample was not
selected in this study, the study was completed with 66 students. Nursing students were asked to complete a prompt
“English is like …... because ............”. Content
analysis was used to analyze metaphors. 54.5% of the students stated that their
English is at the beginning level. Students produced 54 different metaphors
related to the concept of English as a foreign language. The three most
metaphors produced are a new world (f = 5), stairs (f = 3) and water (f = 3).
Metaphors are divided into seven categories: “labor”, “exploration”, “complex”,
“necessity”, “facilitator”, “development” and “eternity”. Although the majority
of students are aware of the need for English for the nursing profession,
English is perceived as difficult and complex. It is recommended to increase
the motivation of nursing students to learn foreign languages.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.