Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal hizmet son sınıf öğrencilerinin eğitimleriyle ilgili görüşleri ve mesleki beklentileri

Year 2016, Volume: 2 Issue: 3, 843 - 854, 01.07.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279028

Abstract

Bu çalışmanın amacı Ankara Üniversitesi ve Başkent Üniversitesi sosyal hizmet son sınıf öğrencilerinin eğitimleri ve mesleki yaşamları ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Bu araştırma betimsel bir çalışmadır. Çalışma grubunu Ankara Üniversitesi ve Başkent Üniversitesindeki sosyal hizmet son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Basit rastgele örneklem yöntemi ile Ankara Üniversitesinden 61, Başkent Üniversitesinden 37 olmak üzere toplam 98 gönüllü öğrenciye  ulaşılmıştır. Veriler iki bölümden oluşan soru formu kullanılarak toplanmıştır. Birinci bölümde sosyo demografik sorular yer alırken, ikinci bölümde araştırmacılar tarafından geliştirilen sosyal hizmet eğitimi ve mesleki beklentilere ilişkin sorular yer almaktadır. Veriler SPSS 16.0 programı ile frekans dağılımı (f), yüzdelik ve Ki-Kare (X2) teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına gore Ankara Üniversitesinde eğitim başladıktan sonar mesleğe ilişkin umut, heyecan ve beklentisi düşen öğrenci sayısı Başkent Üniversine göre daha fazladır. Ankara Üniversitesi öğrencilerinin %47.6’sı, Başkent Üniversitesi öğrencilerinin %59.4’ü bazı derslerin bölümle ilişkili olmadığını düşünmektedirler. Başkent Üniversitesi öğrencileri arasında öğretim elemanlarının alanında yetkin olduğunu düşünen öğrenci sayısı %78.4 iken, Ankara Üniversitesi öğrencileri arasında daha düşüktür (%26.2). Sosyal hizmetin Türkiye’de yeterince gelişmediğini düşünen öğrenci sayısı Ankara Üniversitesi öğrencilerine gore Başkent Üniversitesi öğrencileri arasında daha fazladır. Başkent Üniversitesi öğrencilerinin %54’ü, Ankara Üniversitesi öğrencilerinin %39.3’ü mezuniyet sonrasında kolay iş bulabileceklerini düşünmektedirler. Başkent Üniversitesi öğrencilerinin %89.2’si, Ankara Üniversitesi öğrencilerinin %67.2’si sosyal hizmetin geleceğin mesleği olduğu konusunda hemfikirdir.


 

References

  • Akkoyunlu, B. (1995) Bilgi teknolojilerinin Okullarda Kullanımı ve Öğretmenlerin Rolü, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 105-109.
  • Alar, H. (2001) Çağdaş Türk Eğitimi Açısından Üniversite-Kütüphane İlişkisi Üzeri-ne Bir İnceleme, A.Ü.Türkiye Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Erzurum, s. 321-333.
  • Balay, R. (2004) Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (Ankara University, Journal of Faculty of educational Sciences, 37(2), s. 61-82.
  • Bolay, S. H.( 2011) Çağdaş Üniversitede Neler Önem Kaanmaktadır?, Yükseköğre-tim ve Bilim Dergisi (Journaş of Higher Education and Science), 1(3), s.105-112), Doi:10.5961/jhes.2011.016.
  • Cılga, İ. Sosyal Hizmet Bilimi ve Mesleği. http://www.sosyalhizmetuzmani.org/sosyal_hizmet_bilimi6.htm (Erişim Ta-rihi: 15.02.2016).
  • Çakmak, Ö. (2008), Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi, D.Ü. Ziya Gökalp Eği-tim Fakültesi Dergisi, 11, s.33-41.
  • Duyan, V.; Sayar, Ö.,Ö.; Özbulut, M. (2008) Sosyal Hizmeti Tanımak ve Anlamak: Sos-yal Hizmet Uzmanları ve Alanda Çalışanlar İçin Bir Rehber,1. Baskı, Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği.
  • Duyan, V. (2012) Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemler, An-kara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği.
  • Ekinci, E. ve Burgaz, B.(2007). Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akade-mik Hizmetlere İlişkin Beklenti Ve Memnuniyet Düzeyleri (The Expectation and SDatisfaction Levels of the Students at Hacettepe University with Respect to Academic Services). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (H. U. Journal of Education) 33: 120-134
  • Erbay, E.; Sevin, Ç. (2013). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. Sınıf Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerine ve Gelecekteki Mesleki Yaşamlarına İlişkin Görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi. 24 (1), s.25- 239.
  • Erbay, E., Adıgüzel, İ., Akçay, S. (2013). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Uygulaması Dersleri Kapsamında Uygulama Yürütecekleri Kurumları Tercih Etme Süreçleri, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24 (2), s. 95-107.
  • Gökcan, K. Sosyal Hizmet Eğitimi, http://www.sosyalhizmetuzmani.org/shizmetegitimi.htm, Erişim Tarihi: 21.05.2014.
  • IFSW (International Federation of Social Work), http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/ (Erişim Tarihi: 02.12.2015).
  • IFSW (International Federation of Social Work) http://ifsw.org/sosyal-hizmet-nedir/ (Erişim Tarihi: 02.12.2015).
  • İbicioğlu, H.; Taş, S.; Özmen, H.İ. (2010). Üniversite Eğitiminin Girişimcilik Düşüncesinin Değişimine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygula-ma, dergipark.ulakbim.gov.tr/uaifd/article/download/.../5000048433.
  • Korkut-Owen, F.; Kepir, D.D.; Özdemir, S.; Ulaş, Ö.; Yılmaz, O (2012) Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (3), s. 135-151.
  • Kürüm, D. (2013). Eğitim Sisteminde Topluma Hizmet, Editör: Ayhan Hakan, Top-luma Hizmet Eğitimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2907, Eskişehir, s.84-107.
  • Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018 (2013), T.C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Payne, M. (1997) Modern Social Work Theory, Second Edition, London: Macmillan Press.
  • Sarıkaya, T.; Khorshid, L. (2009) Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etki-leyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,7(2), s.393-423.
  • Şahin,İ. Zoraloğlu,Y. Fırat,N. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 17, Sayı 3, ss: 429-452.
  • Thomson, N. (2014). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. İkinci Baskı, Editör: Ö.C.Öntaş, B.H. Eren, Ankara: Dipnot. Orijinal Künye: Understanding Social Work: Preparing for Practice, Third Edition, Palgrave Macmillan, 2009.
  • Türkmen, B. (2003). Mesleki Eğitimin Esasları Bağlamında Sosyal Hizmet Eğitimine Yeni Model Önerisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:11, No:2, 269-276.
  • Yıldız, E.; Talih, D. (2011) Üniversitelerin Kalkınmadaki Rolü: Babaeski Meslek Yüksekokulu Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6(2), s.269-287.
  • Zastrow, C. (2014) Sosyal Hizmete Giriş, 2. Baskı, Çeviri Editörü: Durdu Baran Çiftçi, Ankara: Nika.
  • http://www.sosyalhizmetuzmani.org/sosyalservis.htm (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://ifsw.org/sosyal-hizmet-nedir (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://tercih.tv/universite-bolumleri/baskent-universitesi (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://tercih.tv/universite-bolumleri/ankara-universitesi (Erişim Tarihi: 15.02.2016).

Opinions of senior social work students on their education and professional expectations

Year 2016, Volume: 2 Issue: 3, 843 - 854, 01.07.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279028

Abstract

The objective of this study is to determine the opinions of senior (4th year) social work students in Ankara University and Başkent University on their educational and professional lives. This research is a descriptive study. The population of this study is the senior (4th year)  social work students in Ankara University and Başkent University. The sample is selected via simple random sampling and in total 98 students voluntarily participated in the study, 61 of them being from Ankara University and 37 from Başkent University. The data is collected with a questionnaire, which consists of two parts. The first part of the questionnaire has socio-demographic questions whereas the second part of the questionnaire includes questions about social work education and occupational expectations, which are developed by the researchers. The data is analysed with SPSS 16.0 statistical programme, and frequency distribution (f), percentages and Chi-Square test(X2) techniques are used. According to the analysis results, the percentage of Ankara University students, who stated that their excitement, hope and expectations have decreased after starting the programme is higher compared to Başkent University students.47.6 % of Ankara University students and 59.4 % of Başkent University students think that some courses are not relevant for their degree. The percentage of Başkent University students who think that academic staff at their university is competent is 78.4 % whereas this number is much lower for Ankara University students (26.2 %). The percentage of students who think that social work is underdeveloped in Turkey is higher among Başkent University students compared to Ankara University students. 54 % of Başkent University students and 39.3 % of Ankara University students think that they will easily find a job after graduation. The percentage of agreeing with the statement that social work is a future job is 89.2 % among Başkent University students and 67.2 % among Ankara University students.

References

  • Akkoyunlu, B. (1995) Bilgi teknolojilerinin Okullarda Kullanımı ve Öğretmenlerin Rolü, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 105-109.
  • Alar, H. (2001) Çağdaş Türk Eğitimi Açısından Üniversite-Kütüphane İlişkisi Üzeri-ne Bir İnceleme, A.Ü.Türkiye Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Erzurum, s. 321-333.
  • Balay, R. (2004) Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (Ankara University, Journal of Faculty of educational Sciences, 37(2), s. 61-82.
  • Bolay, S. H.( 2011) Çağdaş Üniversitede Neler Önem Kaanmaktadır?, Yükseköğre-tim ve Bilim Dergisi (Journaş of Higher Education and Science), 1(3), s.105-112), Doi:10.5961/jhes.2011.016.
  • Cılga, İ. Sosyal Hizmet Bilimi ve Mesleği. http://www.sosyalhizmetuzmani.org/sosyal_hizmet_bilimi6.htm (Erişim Ta-rihi: 15.02.2016).
  • Çakmak, Ö. (2008), Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi, D.Ü. Ziya Gökalp Eği-tim Fakültesi Dergisi, 11, s.33-41.
  • Duyan, V.; Sayar, Ö.,Ö.; Özbulut, M. (2008) Sosyal Hizmeti Tanımak ve Anlamak: Sos-yal Hizmet Uzmanları ve Alanda Çalışanlar İçin Bir Rehber,1. Baskı, Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği.
  • Duyan, V. (2012) Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemler, An-kara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği.
  • Ekinci, E. ve Burgaz, B.(2007). Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akade-mik Hizmetlere İlişkin Beklenti Ve Memnuniyet Düzeyleri (The Expectation and SDatisfaction Levels of the Students at Hacettepe University with Respect to Academic Services). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (H. U. Journal of Education) 33: 120-134
  • Erbay, E.; Sevin, Ç. (2013). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet 4. Sınıf Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerine ve Gelecekteki Mesleki Yaşamlarına İlişkin Görüşleri. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi. 24 (1), s.25- 239.
  • Erbay, E., Adıgüzel, İ., Akçay, S. (2013). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Uygulaması Dersleri Kapsamında Uygulama Yürütecekleri Kurumları Tercih Etme Süreçleri, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24 (2), s. 95-107.
  • Gökcan, K. Sosyal Hizmet Eğitimi, http://www.sosyalhizmetuzmani.org/shizmetegitimi.htm, Erişim Tarihi: 21.05.2014.
  • IFSW (International Federation of Social Work), http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/ (Erişim Tarihi: 02.12.2015).
  • IFSW (International Federation of Social Work) http://ifsw.org/sosyal-hizmet-nedir/ (Erişim Tarihi: 02.12.2015).
  • İbicioğlu, H.; Taş, S.; Özmen, H.İ. (2010). Üniversite Eğitiminin Girişimcilik Düşüncesinin Değişimine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygula-ma, dergipark.ulakbim.gov.tr/uaifd/article/download/.../5000048433.
  • Korkut-Owen, F.; Kepir, D.D.; Özdemir, S.; Ulaş, Ö.; Yılmaz, O (2012) Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (3), s. 135-151.
  • Kürüm, D. (2013). Eğitim Sisteminde Topluma Hizmet, Editör: Ayhan Hakan, Top-luma Hizmet Eğitimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2907, Eskişehir, s.84-107.
  • Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018 (2013), T.C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Payne, M. (1997) Modern Social Work Theory, Second Edition, London: Macmillan Press.
  • Sarıkaya, T.; Khorshid, L. (2009) Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etki-leyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,7(2), s.393-423.
  • Şahin,İ. Zoraloğlu,Y. Fırat,N. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 17, Sayı 3, ss: 429-452.
  • Thomson, N. (2014). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. İkinci Baskı, Editör: Ö.C.Öntaş, B.H. Eren, Ankara: Dipnot. Orijinal Künye: Understanding Social Work: Preparing for Practice, Third Edition, Palgrave Macmillan, 2009.
  • Türkmen, B. (2003). Mesleki Eğitimin Esasları Bağlamında Sosyal Hizmet Eğitimine Yeni Model Önerisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:11, No:2, 269-276.
  • Yıldız, E.; Talih, D. (2011) Üniversitelerin Kalkınmadaki Rolü: Babaeski Meslek Yüksekokulu Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 6(2), s.269-287.
  • Zastrow, C. (2014) Sosyal Hizmete Giriş, 2. Baskı, Çeviri Editörü: Durdu Baran Çiftçi, Ankara: Nika.
  • http://www.sosyalhizmetuzmani.org/sosyalservis.htm (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://ifsw.org/sosyal-hizmet-nedir (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://tercih.tv/universite-bolumleri/baskent-universitesi (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
  • http://tercih.tv/universite-bolumleri/ankara-universitesi (Erişim Tarihi: 15.02.2016).
There are 30 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Melahat Demirbilek This is me

Safiye Özdemirhan This is me

Mehmet Yigit This is me

Leyla Özdemir This is me

Hasan Yüksel This is me

Ömer Özdemir This is me

Publication Date July 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Demirbilek, M., Özdemirhan, S., Yigit, M., Özdemir, L., et al. (2016). Opinions of senior social work students on their education and professional expectations. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(3), 843-854. https://doi.org/10.24289/ijsser.279028
AMA Demirbilek M, Özdemirhan S, Yigit M, Özdemir L, Yüksel H, Özdemir Ö. Opinions of senior social work students on their education and professional expectations. International Journal of Social Sciences and Education Research. April 2016;2(3):843-854. doi:10.24289/ijsser.279028
Chicago Demirbilek, Melahat, Safiye Özdemirhan, Mehmet Yigit, Leyla Özdemir, Hasan Yüksel, and Ömer Özdemir. “Opinions of Senior Social Work Students on Their Education and Professional Expectations”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2, no. 3 (April 2016): 843-54. https://doi.org/10.24289/ijsser.279028.
EndNote Demirbilek M, Özdemirhan S, Yigit M, Özdemir L, Yüksel H, Özdemir Ö (April 1, 2016) Opinions of senior social work students on their education and professional expectations. International Journal of Social Sciences and Education Research 2 3 843–854.
IEEE M. Demirbilek, S. Özdemirhan, M. Yigit, L. Özdemir, H. Yüksel, and Ö. Özdemir, “Opinions of senior social work students on their education and professional expectations”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 2, no. 3, pp. 843–854, 2016, doi: 10.24289/ijsser.279028.
ISNAD Demirbilek, Melahat et al. “Opinions of Senior Social Work Students on Their Education and Professional Expectations”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2/3 (April 2016), 843-854. https://doi.org/10.24289/ijsser.279028.
JAMA Demirbilek M, Özdemirhan S, Yigit M, Özdemir L, Yüksel H, Özdemir Ö. Opinions of senior social work students on their education and professional expectations. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2:843–854.
MLA Demirbilek, Melahat et al. “Opinions of Senior Social Work Students on Their Education and Professional Expectations”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 2, no. 3, 2016, pp. 843-54, doi:10.24289/ijsser.279028.
Vancouver Demirbilek M, Özdemirhan S, Yigit M, Özdemir L, Yüksel H, Özdemir Ö. Opinions of senior social work students on their education and professional expectations. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2(3):843-54.