Teknolojinin
gelişmesiyle birlikte insanların farklı uyarıcılara karşı verdikleri tepkileri
tespit edilebilmeyi sağlayan farklı yöntemler geliştirilmiştir. Bu yöntemlerden
biri olan Göz İzleme (Eye-Tracking) tekniği insanların göz hareketleri üzerinde
incelemeler yapmayı olanaklı hale getirmiştir. Göz İzleme tekniği web tasarımı,
reklam ve sinema gibi görsel anlamda ürünlerin sunulduğu iletişim alanında da
tüketicileri etkileyebilmek için kullanılmaktadır. Tüketicilerin herhangi bir
uyarıcıya vermiş olduğu tepkilere yönelik veriler ürün üretimi, tanıtımı,
dağıtımı ve sunumu gibi farklı aşamalarda dikkate alınmaktadır. Bu açıdan
iletişim alanında yapılan çalışmalarda göz izleme yöntemi önemli bulgular elde
etmemize olanak sağlar. Bu çalışmanın amacı, göz izleme yönteminin iletişim
çalışmalarında nasıl kullanıldığını kavramsal olarak inceleyerek alana katkıda
bulunmaktır.
Different
methods that enable the determination of the reactions given by the people
against different stimulants were developed together with the improvement in
technology. Being one of these methods, Eye-Tracking technique made analyses on
the eye movements of the people possible. Eye-tracking technique is also used
in the communication field where visual products such as web design,
advertisement and cinema are presented in order to affect the consumers. Data
acquired from the reactions given by the consumer to any stimulant are taken
into consideration in various phases such as product production, promotion,
distribution and presentation. In that sense, the eye tracking method helps us
acquire important findings in the studies conducted in the field of
communication. The purpose of this study is to contribute to the field by
conceptually analyzing how the eye tracking method is used in the communication
studies.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.