Research Article
BibTex RIS Cite

Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma

Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 413 - 428, 27.07.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.756051

Abstract

Turizm sektörünün önemli bir dalı olan kruvaziyer turizmi, ülkelerin sosyal ve ekonomik gelişiminde büyük bir yer tutmaktadır. Kruvaziyer turizmine katılan kişi sayısının dünyada 2019’da 30 milyonu geçeceği öngörülmektedir. Gelecek yıllarda artacak rekabet ile baş etmek için, sosyal medya odaklı pazarlama stratejileri de geliştirmek kaçınılmaz olmuştur. Bu çalışmada kruvaziyer turizminin dünyada geldiği nokta incelenmiş, ülkemizdeki kruvaziyer turizm potansiyeli araştırılmıştır. Kruvaziyer sektörü çalışanları ve ilgili akademisyenlerle, 2019 yılı Haziran ve Aralık aylarında yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi kullanılarak yapılan görüşmeler önemli bulgular elde edilmiştir. Elde edilen bulgular sonuç bölümünde değerlendirilmiş ve birtakım öneriler geliştirilmiştir. Çalışmanın sektöre ve alan yazına katkı sağlaması beklenmektedir

References

  • Bayazıt, Ş. (2015) Kruvaziyer pazarı ve destinasyonlarının analizi: Türk yolcuları ve kruvaziyer limanları hakkında ampirik bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Brıda, J.G., Manuela, P., Eugenia, R. & Zapata-Aguirre, S. (2012b). Cruise passengers’ experience embarking in a Caribbean home port. the case study of cartagena de ındias. Ocean and Coastal Management, 55(1), 135-145.
  • Bülbül, K., Özipek, B.B & Kalın, İ. (2008). Aşk ile nefret arasında Türkiye’de toplumun batı algısı. Ankara: Seta Yayıncılık.
  • Dul, J. & Hak, T. (2008). Case study methodology in business research. Oxford: Butterworth Heinemann, Linacre House, Jordan Hill.
  • Güzel, K. (2006). Kruvaziyer turizminin Türkiye’deki geleceği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İncekara, A. & Yılmaz, S. (2002). Dünyada ve Türkiyede kruvaziyer turizmi. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları
  • Lekakou, M. B. & Pallis, A. A. (2004). Cruising the Mediterranean Sea: Market structures and Eu polıcy initıatives. Journal of Transport and Shipping, 2(1), 1-14.
  • Mancini, M. (2004). A Guide to the cruise line industry. Thomson - Delmar Learning, Second Edition, Canada, 3-104
  • Martin, H.S. & Rodriguez-del-Bosque, I.A. (2008).Exploring the cognitive-affective nature of destination image and the role of psychological factors in its formation. Journal of Tourism Management, 28: 263 – 277.
  • Oral, E., Z. ve Esmer, S., (2010). Ege bölgesi kurvaziyer turizminin mevcut durumu ve geleceği. Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları 8. Ulusal Kongresi. 27 Nisan-1 Mayıs, Trabzon. 825-834.
  • Oral, E. Z., Coşar, Y., Danacı, A. & Esmer, S. (2014). Kruvaziyer limanlarında yer seçimi. 8. Kıyı Mühendisliği Sempozyumu. 7-9 Kasım 2014. 297-310.
  • Saklı, A. R. & Eroğlu, B. (2016). Rize’nin kruvaziyer turizm potansiyelinin incelenmesi II. Rize Sempozyumu: Turizm 04-06 Kasım 2016, Rize.
  • Satta, G., Parola F., Penco, L. & Persico, L. (2015). Word of mouth and satisfaction in cruise port destinations. Tourism Geographies, 17(1). 54-75
  • Seidl, A., Guiliano, F. & Pratt, L. (2006). Cruise tourism and community economic development in Central America and the Caribbean: The case of Costa Rica. Revista de Turismo Patrimonio Cultural. 4(2).213-224.
  • Wild, P. & Dearing, J. (2000). Development of and prospects for cruising in Europe. Maritime Policy & Management, 27(4), 315-333.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Seçkin Yayıncılık
  • DTGM : https://atlantis.udhb.gov.tr/istatistik/istatistik_kruvaziyer.aspx Erişim Tarihi: 22.07.2019
  • TUİK: https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=74&locale=tr Erişim Tarihi: 09.06.2019
  • TÜRSAB: https://www.tursab.org.tr/haberler/tursab-turkiye-kruvaziyer-turizmi-raporu_10714
  • CLIA: https://cruising.org/-/media/research-updates/research/featured/2018-clia-state-of-the-industry.pdf
  • CLIA: https://cruising.org/news-and-research//media/CLIA/Research/CLIA.pdf Erişim Tarihi: 19.06.2019
  • www.yenicaggazetesi.com.tr/istanbula-kruvaziyer-ugramiyor-218054h.htm Erişim Tarihi: 12.06.2019

A qualitative research on cruise tourism marketing

Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 413 - 428, 27.07.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.756051

Abstract

Cruise tourism, an important branch of the tourism sector, occupies a major place in the social and economic development of countries. It is estimated that the number of consumers engaged in cruise tour-ism will exceed 30 million in 2019 in the world. In order to cope with the competition that will increase in the coming years, it has been inevitable to develop social media-oriented marketing strategies as well. In this study, the point of cruise tourism in the world will be examined and the potential of cruise tourism in our country will be investigated. Significant findings were obtained in the interviews held with the employees of the cruise sector and the relevant academicians using the semi-structured interview method in June and December 2019. The findings were evaluated in the conclusion and some suggestions were developed. The study is expected to contribute to the sector and literature

References

  • Bayazıt, Ş. (2015) Kruvaziyer pazarı ve destinasyonlarının analizi: Türk yolcuları ve kruvaziyer limanları hakkında ampirik bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Brıda, J.G., Manuela, P., Eugenia, R. & Zapata-Aguirre, S. (2012b). Cruise passengers’ experience embarking in a Caribbean home port. the case study of cartagena de ındias. Ocean and Coastal Management, 55(1), 135-145.
  • Bülbül, K., Özipek, B.B & Kalın, İ. (2008). Aşk ile nefret arasında Türkiye’de toplumun batı algısı. Ankara: Seta Yayıncılık.
  • Dul, J. & Hak, T. (2008). Case study methodology in business research. Oxford: Butterworth Heinemann, Linacre House, Jordan Hill.
  • Güzel, K. (2006). Kruvaziyer turizminin Türkiye’deki geleceği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İncekara, A. & Yılmaz, S. (2002). Dünyada ve Türkiyede kruvaziyer turizmi. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları
  • Lekakou, M. B. & Pallis, A. A. (2004). Cruising the Mediterranean Sea: Market structures and Eu polıcy initıatives. Journal of Transport and Shipping, 2(1), 1-14.
  • Mancini, M. (2004). A Guide to the cruise line industry. Thomson - Delmar Learning, Second Edition, Canada, 3-104
  • Martin, H.S. & Rodriguez-del-Bosque, I.A. (2008).Exploring the cognitive-affective nature of destination image and the role of psychological factors in its formation. Journal of Tourism Management, 28: 263 – 277.
  • Oral, E., Z. ve Esmer, S., (2010). Ege bölgesi kurvaziyer turizminin mevcut durumu ve geleceği. Türkiye’nin Kıyı ve Deniz Alanları 8. Ulusal Kongresi. 27 Nisan-1 Mayıs, Trabzon. 825-834.
  • Oral, E. Z., Coşar, Y., Danacı, A. & Esmer, S. (2014). Kruvaziyer limanlarında yer seçimi. 8. Kıyı Mühendisliği Sempozyumu. 7-9 Kasım 2014. 297-310.
  • Saklı, A. R. & Eroğlu, B. (2016). Rize’nin kruvaziyer turizm potansiyelinin incelenmesi II. Rize Sempozyumu: Turizm 04-06 Kasım 2016, Rize.
  • Satta, G., Parola F., Penco, L. & Persico, L. (2015). Word of mouth and satisfaction in cruise port destinations. Tourism Geographies, 17(1). 54-75
  • Seidl, A., Guiliano, F. & Pratt, L. (2006). Cruise tourism and community economic development in Central America and the Caribbean: The case of Costa Rica. Revista de Turismo Patrimonio Cultural. 4(2).213-224.
  • Wild, P. & Dearing, J. (2000). Development of and prospects for cruising in Europe. Maritime Policy & Management, 27(4), 315-333.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Seçkin Yayıncılık
  • DTGM : https://atlantis.udhb.gov.tr/istatistik/istatistik_kruvaziyer.aspx Erişim Tarihi: 22.07.2019
  • TUİK: https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=74&locale=tr Erişim Tarihi: 09.06.2019
  • TÜRSAB: https://www.tursab.org.tr/haberler/tursab-turkiye-kruvaziyer-turizmi-raporu_10714
  • CLIA: https://cruising.org/-/media/research-updates/research/featured/2018-clia-state-of-the-industry.pdf
  • CLIA: https://cruising.org/news-and-research//media/CLIA/Research/CLIA.pdf Erişim Tarihi: 19.06.2019
  • www.yenicaggazetesi.com.tr/istanbula-kruvaziyer-ugramiyor-218054h.htm Erişim Tarihi: 12.06.2019
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Cansu Tor Kadıoğlu 0000-0003-1663-9282

Publication Date July 27, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Tor Kadıoğlu, C. (2020). Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(3), 413-428. https://doi.org/10.24289/ijsser.756051
AMA Tor Kadıoğlu C. Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research. July 2020;6(3):413-428. doi:10.24289/ijsser.756051
Chicago Tor Kadıoğlu, Cansu. “Kruvaziyer Turizm Pazarlaması üzerine Nitel Bir araştırma”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6, no. 3 (July 2020): 413-28. https://doi.org/10.24289/ijsser.756051.
EndNote Tor Kadıoğlu C (July 1, 2020) Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research 6 3 413–428.
IEEE C. Tor Kadıoğlu, “Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 6, no. 3, pp. 413–428, 2020, doi: 10.24289/ijsser.756051.
ISNAD Tor Kadıoğlu, Cansu. “Kruvaziyer Turizm Pazarlaması üzerine Nitel Bir araştırma”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6/3 (July 2020), 413-428. https://doi.org/10.24289/ijsser.756051.
JAMA Tor Kadıoğlu C. Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6:413–428.
MLA Tor Kadıoğlu, Cansu. “Kruvaziyer Turizm Pazarlaması üzerine Nitel Bir araştırma”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 6, no. 3, 2020, pp. 413-28, doi:10.24289/ijsser.756051.
Vancouver Tor Kadıoğlu C. Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6(3):413-28.