This study explores the current challenges that Information Technology (IT) teachers face and how these issues impact their professional practices. The research was conducted using a case study design and involved 15 teachers selected through maximum variation sampling during the 2023-2024 academic year. Data were collected using semi-structured interview forms and analyzed through content analysis. The findings reveal that IT teachers not only teach but also undertake various additional roles such as computer repair, camera system management, web page design, photography, and sound system maintenance. Furthermore, issues such as the elective status of IT courses, the mandatory acceptance of Computer Guidance Teacher (BTR) roles, and the exclusion of IT subjects in exams were identified. Proposed solutions include making IT courses compulsory, employing permanent BTR teachers, and including IT-related questions in national exams to address these challenges.
Bu araştırma, Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin karşılaştıkları güncel sorunları ve bu sorunların mesleki pratiklerini nasıl etkilediğini incelemeyi amaçlamaktadır. Örnek olay deseniyle yürütülen çalışma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında görev yapan ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen 15 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla toplanmış ve içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin yalnızca ders anlatmakla kalmayıp bilgisayar tamiri, kamera sistemi yönetimi, web sayfası tasarımı, fotoğrafçılık, ses sistemleri bakımı gibi pek çok görevi üstlendiğini ortaya koymuştur. Ayrıca, bilişim dersinin seçmeli olması, öğretmenlerin zorunlu olarak Bilgisayar Rehber Öğretmenliği (BTR) görevini kabul etmesi, dersin sınavlarda yer almaması gibi sorunlar tespit edilmiştir. Çözüm önerileri arasında, bilişim teknolojileri dersinin zorunlu hale getirilmesi, formatör öğretmenlerin kadrolu istihdam edilmesi ve genel sınavlarda dersle ilgili sorular sorulması yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 16, 2024 |
Acceptance Date | December 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.