Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi)

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 62 - 82, 30.06.2018

Öz

Değer, toplumsal kuralların insan
davranışlarını yönlendiren boyutudur. Toplum içerisinde doğan birey, çevresinin
oluşturduğu kültürel dünyadan etkilenir ve davranışlarını ona göre
şekillendirir. Her bireyden,  özelde içine
doğmuş olduğu kültür ortamının değerlerini, genelde ise evrensel olarak kabul
edilmiş değerleri benimsemesi beklenir. Bu durum değer kavramının toplumun yeni
üyelerine nasıl kazandırılacağı sorusunu da beraberinde getirir. Bazen birey,
çevresinde olup bitenlerden bu değerleri kazanırken bazen de değer kazandırma
süreci eğitimle tamamlanır. Bu eğitimin belli bir sistemle yapılması, değer
olarak kabul edilen davranış ve durumlar üzerinde toplumsal uzlaşıya varılması
gerekliliğini doğurur.  Türk eğitim sisteminde
değerler eğitiminin başta Türkçe dersi olmak üzere Sosyal Bilgiler, Hayat
Bilgisi gibi derslerin içeriğiyle yapılması söz konusudur. Ayrıca çocuk
edebiyatı ürünlerinde, yazarlardan değerler eğitimini göz önünde bulundurarak
yazmaları beklenmektedir. Günümüzde çocukları hedef kitle olarak kabul eden pek
çok yazar vardır. Bu yazarlardan bazıları eserlerini değerler eğitimi açısından
oldukça zengin bir içerikle oluşturmaktadır. Bu yazarlardan biri de Mustafa
Ruhi Şirin’dir. Yazarın çocuk edebiyatına kazandırdığı şiirleri, sanat
masalları, mektupları ve hikâyeleri araştırmacılar tarafından incelenmiş ve
eserlerin içerdiği eğitsel iletiler tespit edilmiştir.



Bu çalışmada Mustafa Ruhi
Şirin’in eserlerindeki eğitsel iletilerin incelendiği tezlerde araştırmacıların
iletilere ulaşmada kullandıkları yöntem ve aynı eserle ilgili ulaşılan iletiler
doküman analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır.
Çalışmanın sonunda araştırmacıların iletilere ulaşmada okuyup özetleme yolunu
tercih ettiği, farklı araştırmacıların Şirin’in aynı eserinden çıkardığı
iletilerin, çoğunlukla aynı olmasına rağmen, zaman zaman farklılaştığı
görülmüştür. Bu çalışmanın amacı değer ve ileti kavramlarının belli bir sistem
dâhilinde ele alınıp alınmadığını ve aynı eserden çıkarılan iletilerin araştırmacıların
bakış açılarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir.

Kaynakça

  • Arıcı, A. F. (2016). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü.Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Akbaş, O.(2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış, Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16): 9-27.
  • Akçay, A. ve Tunagür, M.(2017). Türkiye’de Değerlerin Tespitine Yönelik Yapılmış Yüksek Lisans Tezleri Üzerine Bir İçerik Analizi, EKEV Akademi Dergisi, 2, 53-71.
  • Avcı, M. S.(2011). Mustafa Ruhi Şirin’in Çocuğa Yönelik Eserlerinin Eğitsel Açıdan İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Van.
  • Baş, B. (2015). Türkçe Öğretimi Açısından Çocuk Edebiyatı.Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demiryürek, G.(2015). Çağdaş Çocuk Şiirinde Değerler Eğitimi (1980’den Günümüze). Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Dilidüzgün, S.(2003).Çağdaş Çocuk Yazını(2.Basım). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Güngör, E.(2010). Değer Psikolojisi Üzerine Araştırmalar(4.Basım). Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Hökelekli, H.(2011). Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Karatay, H.(2011). Karakter Eğitiminde Edebi Eserlerin Kullanımı. Turkish Studies, 6(1), 1398-1412.
  • Kıbrıs, İ.(2010). Çocuk Edebiyatı(4.baskı), Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman M. A.(1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis, SAGE Publications: Thousand Oaks.
  • Mutluel, O.(2014). Çocukta Değer Bilinci ve Karakter Eğitimi. Bolu:Boy Yayınları.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Şimşek, T.(2002). Çocuk Edebiyat., Ankara: Rengarenk Yayınları.
  • Taşkıran, E.(2015). Mustafa Ruhi Şirin’in Masallarında ve Öykülerinde Eğitsel İletiler, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Afyonkarahisar.
  • Yakar, Y. M.(2011). Mustafa Ruhi Şirin’in Türk Çocuk Edebiyatındaki Yeri Ve Eserlerinin Eğitsel Değeri Üzerine Bir İnceleme, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Yalçın, A. Aytaş, G.(2002). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yazıcı, K.(2006). Değerler Eğitimi’ne Genel Bir Bakış,TÜBAR, 19: 499-523.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a7f55bbb54410.99230696 (Erişim Tarihi: 10.12.2017)
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 62 - 82, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Arıcı, A. F. (2016). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü.Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Akbaş, O.(2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış, Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16): 9-27.
  • Akçay, A. ve Tunagür, M.(2017). Türkiye’de Değerlerin Tespitine Yönelik Yapılmış Yüksek Lisans Tezleri Üzerine Bir İçerik Analizi, EKEV Akademi Dergisi, 2, 53-71.
  • Avcı, M. S.(2011). Mustafa Ruhi Şirin’in Çocuğa Yönelik Eserlerinin Eğitsel Açıdan İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Van.
  • Baş, B. (2015). Türkçe Öğretimi Açısından Çocuk Edebiyatı.Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demiryürek, G.(2015). Çağdaş Çocuk Şiirinde Değerler Eğitimi (1980’den Günümüze). Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Dilidüzgün, S.(2003).Çağdaş Çocuk Yazını(2.Basım). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Güngör, E.(2010). Değer Psikolojisi Üzerine Araştırmalar(4.Basım). Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Hökelekli, H.(2011). Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Karatay, H.(2011). Karakter Eğitiminde Edebi Eserlerin Kullanımı. Turkish Studies, 6(1), 1398-1412.
  • Kıbrıs, İ.(2010). Çocuk Edebiyatı(4.baskı), Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman M. A.(1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis, SAGE Publications: Thousand Oaks.
  • Mutluel, O.(2014). Çocukta Değer Bilinci ve Karakter Eğitimi. Bolu:Boy Yayınları.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Şimşek, T.(2002). Çocuk Edebiyat., Ankara: Rengarenk Yayınları.
  • Taşkıran, E.(2015). Mustafa Ruhi Şirin’in Masallarında ve Öykülerinde Eğitsel İletiler, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Afyonkarahisar.
  • Yakar, Y. M.(2011). Mustafa Ruhi Şirin’in Türk Çocuk Edebiyatındaki Yeri Ve Eserlerinin Eğitsel Değeri Üzerine Bir İnceleme, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Yalçın, A. Aytaş, G.(2002). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yazıcı, K.(2006). Değerler Eğitimi’ne Genel Bir Bakış,TÜBAR, 19: 499-523.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a7f55bbb54410.99230696 (Erişim Tarihi: 10.12.2017)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sümeyye Yağmur

Talat Aytan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Kabul Tarihi 6 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yağmur, S., & Aytan, T. (2018). Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi). International Journal of Social Science Research, 7(1), 62-82.
AMA Yağmur S, Aytan T. Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi). IJSSR. Haziran 2018;7(1):62-82.
Chicago Yağmur, Sümeyye, ve Talat Aytan. “Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi)”. International Journal of Social Science Research 7, sy. 1 (Haziran 2018): 62-82.
EndNote Yağmur S, Aytan T (01 Haziran 2018) Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi). International Journal of Social Science Research 7 1 62–82.
IEEE S. Yağmur ve T. Aytan, “Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi)”, IJSSR, c. 7, sy. 1, ss. 62–82, 2018.
ISNAD Yağmur, Sümeyye - Aytan, Talat. “Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi)”. International Journal of Social Science Research 7/1 (Haziran 2018), 62-82.
JAMA Yağmur S, Aytan T. Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi). IJSSR. 2018;7:62–82.
MLA Yağmur, Sümeyye ve Talat Aytan. “Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi)”. International Journal of Social Science Research, c. 7, sy. 1, 2018, ss. 62-82.
Vancouver Yağmur S, Aytan T. Mustafa Ruhi Şirin’in Eserleri Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir Değerlendirme(Eğitsel İletiler Örneklemi). IJSSR. 2018;7(1):62-8.

*