In this research, it is aimed to analyze how the inbreeding in universities influences the research applications of academic members, based on their own opinions in the context of academic freedom. This study, which is carried out in line with this aim, has been carried out with the phenomenological approach which is one of the qualitative research models. The research data were obtained by in - depth interviews and the participants were determined by the maximum diversity method which is one of the purpose sampling techniques. The data obtained as a result of the interviews were analyzed by content analysis and tried to reveal meaningful themes. As a result of the analysis, participants' opinions were gathered under the themes of "Scientific Research and Scientific Knowledge Production", "Identifying Research Problems", "Academic Freedom" and "Working as a Teaching Member in the Department of Ph.D”. The resulting themes were presented in support of the quotations from the participants' statements and discussed within the context of related literature.
Bu araştırmada, üniversitelerdeki içten
beslenmenin, öğretim üyelerinin araştırma uygulamalarını nasıl etkilediğini,
akademik özgürlük bağlamında kendi görüşlerine dayalı olarak çözümlenmesi
amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yürütülen bu çalışma, nitel araştırma
modellerinden biri olan fenomenolojik yaklaşımla gerçekleştirilmiştir.
Araştırma verileri derinlemesine görüşmeler ile elde edilmiş olup araştırma
katılımcıları amaçlı örnekleme tekniklerinden biri olan maksimum çeşitlilik
yöntemi ile belirlenmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik
analizi ile analiz edilerek anlamlı temalar ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
Analiz sonucunda katılımcı görüşlerinin “Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Bilgi
Üretimi”, “Araştırma Problemlerinin Nasıl Belirlendiği”, “Akademik Özgürlük” ve
“Doktora Yaptıkları Bölümde Öğretim Üyesi Olarak Çalışmak” temaları altında
toplandığı görülmüştür. Ortaya çıkan temalar katılımcıların ifadelerinden
yapılan alıntılar ile desteklenerek sunulmuş ve son olarak ilgili alan yazın
ile ilişkili olarak tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Acceptance Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |