Research Article
BibTex RIS Cite

The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 154 - 169, 31.12.2020

Abstract

This study aims to determine elementary teacher candidates’ environmental literacy levels. The study was conducted by using survey method with participation of 83 elementary teacher candidates. In order to collect data, the environmental literacy questionnaire with four factors including the knowledge about environment, attitude towards environment, environmental use, and interest towards environmental problems factors was administered to the participants. In order to analyze the data, percentages, frequencies, mean scores, and standard deviation values were calculated. The results revealed that the participants had insufficient knowledge about environment. Specifically, they reported a high rate of positive opinions about biodiversity, ecosystem, and the importance of living beings other than humans. However, they had a lower rate of correct answers for the items related to the balance of nature. In terms of environmental problems, the candidates reported high interest towards poor quality drinking water, water scarcity, and water pollution. Overall, the elementary teacher candidates participated in this study had low level of environmental literacy.

References

  • Akıllı, M., Genc, M. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Alt Boyutlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5/2, ss. 81-97.
  • Aksoy, B., & Karatekin, K. (2011). Farklı Programlardaki Lisans Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Duyuşsal Eğilimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), s. 23- 36.
  • Artun, H. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okur-yazarlık düzeylerine etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34,1-14. Başaran Uğur, A.R., Bektaş, O., Güneri, E., (2019). Sınıf Ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevre Tutum Düzeyleri Clasroom And Scıence Teachers’ Sustaınable Envıronment Attıtude Levels. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12(63), 775-788.
  • Deniş, H. & Genç, H. (2007). Çevre Bilimi Dersi Alan ve Almayan Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Tutumları ve Çevre Bilimi Dersindeki Başarılarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(13), 20-26.
  • Derman, A., Hacıeminoğlu, E., (2017). Sürdürülebilir Gelişme İçin Eğitim Bağlamında Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Okuryazarlığı Düzeylerinin Belirlenmesi. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 81-103.
  • Eroğlu, B. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fettahlıoğlu, P. (2018). Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. Mersin University Journal of the Faculty of Education,14(1). 404-425.
  • Genç, M., Genç, T., (2016). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 9-19.
  • Gheith, E., (2019). Environmental Literacy among Prospective Classroom Teachers in Jordan. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research 18/12, 258-279.
  • Gönençgil B. (2011). Uluslararası süreçler çerçevesinde çevre eğitimi. Türkiye Çevre Eğitim Vakfı (TÜRÇEV).
  • Goulgouti, A., Plakitsi, K., & Stylos, G. (2019). Environmental Literacy: Evaluating Knowledge, Affect, and Behavior of Pre-service Teachers in Greece. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 15(1), e02202. https://doi.org/10.29333/ijese/6287
  • Güler, E. (2013). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Düzeylerinin Belirlenmesi Ve Öğrencilerin Okuryazarlığı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Adana.
  • Johnson, B. (2001). “Toward a New Classification of Nonexperimental Quantitative Research. Educational Researcher,” vol. 30 (2), p. 3–13. [9].
  • Johnson, R. B. and Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, vol. 33 (7), p.14-26.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karatekin, K., Aksoy, B., (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 7(1)., 1423-1438.
  • Kışoğlu, M., Yıldırım, T., Salman, M., Sülün, A. (2016). İlkokul ve Ortaokullarda Çevre Eğitimi Verecek Olan Öğretmen Adaylarında Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışların Araştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18(1), 299-318.
  • Kıyıcı, F. B., Yiğit, E. A., & Darçın, E. S. (2014). Doğa eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değişimin ve görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-27.
  • Kidman, G., Casinader, N., (2019). Developing Teachers’ Environmental Literacy through Inquiry based Practices. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(6), em1687, 1-9.
  • Kroufek, R., Latova, M., (2014). The Envıronmental Lıteracy Of Pre-Servıce Teachers Of Prımary School In The Czech Republıc . Conference: 7th International Conference of Education, Research and Innovation Seville, Spain, 3931-3937.
  • Magulod, G.C., (2018). Environmental literacy and epistemological beliefs of Filipino pre-service teachers: A search for congruency. Journal of Biodiversity and Environmental Sciences (Online) Vol. 12(5), p. 197-205.
  • MSU-WATER (2001-2006). Social Assessment: Stakeholder Attitudes, Beliefs, and Uses of Water Resources, co-PI M. Kaplowitz and S. Witter Vice President of Finance and Operations, Michigan State University.
  • Roth, C. E. (1992). Environmental literacy: its roots, evolution and directions in the 1990s.
  • Teksoz, G., Sahin, E., & Ertepinar, H. (2010). Environmental literacy, pre-service teachers, and a sustainable future. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 39, 3.
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., Timur, B.( 2013), Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), 10(1), 125-141.
  • Uyanık, G., (2016). Farklı Lisans Programlarındaki Öğretmen Adaylarının Hava Kirliliğine İlişkin Algılarının ve Duyarlılıklarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4) 1571-1588.
  • Uyar, A., Temiz, A., (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (6), 954-961.
  • Yücel, S. A. & Morgil F. İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
  • Zayimoğlu, Öztürk, F., Öztürk, T., Şahin, A. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Eğitimi Özyeterlik Algılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(2), 293-311.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 154 - 169, 31.12.2020

Abstract

References

  • Akıllı, M., Genc, M. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Alt Boyutlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5/2, ss. 81-97.
  • Aksoy, B., & Karatekin, K. (2011). Farklı Programlardaki Lisans Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Duyuşsal Eğilimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), s. 23- 36.
  • Artun, H. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okur-yazarlık düzeylerine etki eden faktörlerin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34,1-14. Başaran Uğur, A.R., Bektaş, O., Güneri, E., (2019). Sınıf Ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevre Tutum Düzeyleri Clasroom And Scıence Teachers’ Sustaınable Envıronment Attıtude Levels. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12(63), 775-788.
  • Deniş, H. & Genç, H. (2007). Çevre Bilimi Dersi Alan ve Almayan Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Tutumları ve Çevre Bilimi Dersindeki Başarılarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(13), 20-26.
  • Derman, A., Hacıeminoğlu, E., (2017). Sürdürülebilir Gelişme İçin Eğitim Bağlamında Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Okuryazarlığı Düzeylerinin Belirlenmesi. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 81-103.
  • Eroğlu, B. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fettahlıoğlu, P. (2018). Algılanan Çevresel Sorunların Çevre Okuryazarlık Düzeyine Göre Analizi. Mersin University Journal of the Faculty of Education,14(1). 404-425.
  • Genç, M., Genç, T., (2016). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 9-19.
  • Gheith, E., (2019). Environmental Literacy among Prospective Classroom Teachers in Jordan. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research 18/12, 258-279.
  • Gönençgil B. (2011). Uluslararası süreçler çerçevesinde çevre eğitimi. Türkiye Çevre Eğitim Vakfı (TÜRÇEV).
  • Goulgouti, A., Plakitsi, K., & Stylos, G. (2019). Environmental Literacy: Evaluating Knowledge, Affect, and Behavior of Pre-service Teachers in Greece. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 15(1), e02202. https://doi.org/10.29333/ijese/6287
  • Güler, E. (2013). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Düzeylerinin Belirlenmesi Ve Öğrencilerin Okuryazarlığı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Adana.
  • Johnson, B. (2001). “Toward a New Classification of Nonexperimental Quantitative Research. Educational Researcher,” vol. 30 (2), p. 3–13. [9].
  • Johnson, R. B. and Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, vol. 33 (7), p.14-26.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karatekin, K., Aksoy, B., (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 7(1)., 1423-1438.
  • Kışoğlu, M., Yıldırım, T., Salman, M., Sülün, A. (2016). İlkokul ve Ortaokullarda Çevre Eğitimi Verecek Olan Öğretmen Adaylarında Çevre Sorunlarına Yönelik Davranışların Araştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18(1), 299-318.
  • Kıyıcı, F. B., Yiğit, E. A., & Darçın, E. S. (2014). Doğa eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değişimin ve görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-27.
  • Kidman, G., Casinader, N., (2019). Developing Teachers’ Environmental Literacy through Inquiry based Practices. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(6), em1687, 1-9.
  • Kroufek, R., Latova, M., (2014). The Envıronmental Lıteracy Of Pre-Servıce Teachers Of Prımary School In The Czech Republıc . Conference: 7th International Conference of Education, Research and Innovation Seville, Spain, 3931-3937.
  • Magulod, G.C., (2018). Environmental literacy and epistemological beliefs of Filipino pre-service teachers: A search for congruency. Journal of Biodiversity and Environmental Sciences (Online) Vol. 12(5), p. 197-205.
  • MSU-WATER (2001-2006). Social Assessment: Stakeholder Attitudes, Beliefs, and Uses of Water Resources, co-PI M. Kaplowitz and S. Witter Vice President of Finance and Operations, Michigan State University.
  • Roth, C. E. (1992). Environmental literacy: its roots, evolution and directions in the 1990s.
  • Teksoz, G., Sahin, E., & Ertepinar, H. (2010). Environmental literacy, pre-service teachers, and a sustainable future. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 39, 3.
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., Timur, B.( 2013), Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), 10(1), 125-141.
  • Uyanık, G., (2016). Farklı Lisans Programlarındaki Öğretmen Adaylarının Hava Kirliliğine İlişkin Algılarının ve Duyarlılıklarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4) 1571-1588.
  • Uyar, A., Temiz, A., (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (6), 954-961.
  • Yücel, S. A. & Morgil F. İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
  • Zayimoğlu, Öztürk, F., Öztürk, T., Şahin, A. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Eğitimi Özyeterlik Algılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(2), 293-311.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Esra Kaya Atıcı 0000-0002-9106-344X

İrfan Emre 0000-0003-0591-3397

Publication Date December 31, 2020
Acceptance Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Kaya Atıcı, E., & Emre, İ. (2020). The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates. International Journal of Social Science Research, 9(2), 154-169.
AMA Kaya Atıcı E, Emre İ. The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates. IJSSR. December 2020;9(2):154-169.
Chicago Kaya Atıcı, Esra, and İrfan Emre. “The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates”. International Journal of Social Science Research 9, no. 2 (December 2020): 154-69.
EndNote Kaya Atıcı E, Emre İ (December 1, 2020) The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates. International Journal of Social Science Research 9 2 154–169.
IEEE E. Kaya Atıcı and İ. Emre, “The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates”, IJSSR, vol. 9, no. 2, pp. 154–169, 2020.
ISNAD Kaya Atıcı, Esra - Emre, İrfan. “The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates”. International Journal of Social Science Research 9/2 (December 2020), 154-169.
JAMA Kaya Atıcı E, Emre İ. The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates. IJSSR. 2020;9:154–169.
MLA Kaya Atıcı, Esra and İrfan Emre. “The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates”. International Journal of Social Science Research, vol. 9, no. 2, 2020, pp. 154-69.
Vancouver Kaya Atıcı E, Emre İ. The Determination of Environmental Literacy Levels of Elementary Teacher Candidates. IJSSR. 2020;9(2):154-69.