The current research aims to uncover the experiences and perceptions of preschool teachers on children's rights. The research was conducted according to the phenomenology design and 12 volunteer preschool teachers working in public schools in Selçuklu and Meram districts of Konya province participated in. The data collected in face-to-face semi-structured interviews were evaluated with the content analysis method. Study results demonstrate that preschool teachers mostly emphasized children's rights such as care, education, life, health, play, and protection. While teachers emphasize most healthy communication with the child in the child-teacher relationship, they have different opinions about physical contact with the child. Teachers also observed that children are more aware of their right to be taken care of (nutrition and shelter), education, and play. Finally, although the teachers talked about various methods and techniques in the teaching of children's rights, they did not explain adequately how they used them. Based on these results, the author gives some suggestions.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin çocuk hakları konusundaki deneyimlerini ve algılarını belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine göre yapılmıştır. Çalışmaya Konya ilinin Selçuklu ve Meram ilçelerindeki devlet okullarında çalışan 12 gönüllü okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Görüşmelerde toplanan veriler, içerik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğretmenlerin en çok bakılma, eğitim, yaşama, sağlık, oyun oynama, korunma gibi çocuk haklarına vurgu yaptıkları görülmüştür. Ayrıca öğretmenler, çocuk-öğretmen ilişkisinde en çok çocukla sağlıklı iletişim kurmaya vurgu yaparken, çocukla fiziksel temas kurma konusunda farklı fikirlere sahiptir. Bunun yanında öğretmenler, çocukların daha çok bakılma (beslenme, barınma), eğitim ve oyun haklarını bildiklerine dikkat çekmişlerdir. Son olarak öğretmenler, çocuk haklarının öğretimi konusunda çeşitli yöntem ve tekniklerden bahsetmelerine rağmen bunları nasıl kullandıklarını açıklamamışlardır. Bu sonuçlara bağlı olarak bazı öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Acceptance Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 1 |