Conference Paper
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 78 - 85, 03.01.2019

Abstract

References

  • Ab Karim, S. and Chi, C.G.Q. (2010). Culinary Tourism As A Destination Attraction: An Empirical Examination of Destinations’ Food Image. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(6):531-555.
  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Astronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3):79-89.
  • Alyakut, Ö. ve Küçükkömürler, S. (2017). Geleneksel Kartepe Mutfak Kültürü ve Bu Tür Mutfak Kültürü Araştırmalarının Kırsal ve Gastronomi Turizmine Katkısı. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 1:83-90.
  • Bertella, G. (2011). Knowledge in Food Tourism: The Case of Lofoten and Maremma Toscana. Current Issues in Tourism, 14(4): 355-371.
  • Cohen, E. (2004). Tourism and Gastronomy. Edited by Anne-Mette Hjalager and Greg Richards. Routledge,238.
  • Correia, A., Moital, M., Da Costa, C.F., Peres, R. (2008). The Determinants of Gastronomic Tourists’ Satisfaction: A Second‐Order Factor Analysis. Journal of Foodservice, 19(3):164-176.
  • Çağlı, I.B. (2012). Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Danhi, R. (2003). What is Your Country’s Culinary Identity?, Culinology Currents, Winter, 4-5.
  • Deniz, T. ve Atışman, E. (2017). Kayseri İlinin Gastronomi Turizmine Yönelik Bir SWOT Analizi Çalışması. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3):56-65.
  • Deveci, B., Türkmen, S., Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm ile Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(2): 29-34.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm: İstanbul İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • European Comission, (2014). Ana Sayfa/İşçi Verimliliği, Personel Gideri. Erişim: 24.09.2018
  • Everett, S. and Aitchison, C. (2008). The Role of Food Tourism in Sustaining Regional Identity: A Case Study of Cornwall, South West England. Journal of Sustainable Tourism, 16(2):150-167.
  • Gheorghe G., Tudorache P., Nistoreanu P. (2014). Gastronomic Tourism, A New Trend for Contemporary Tourism. Cactus Tourism Journal, 9(1):12-21.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y., Uğuz, S.Ç. (2015). Gastronomi Turizmi: Ayvalık’ta Yerli Turistler Üzerinde Görgül Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1): 14-29.
  • Göker, G. (2011). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi (Balıkesir İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Guzman, L.T., Canizares, S.S. (2011). Gastronomy Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain. Review of Economics & Finance. September, 2011.
  • Güzel-Şahin, G., Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2):63-73.
  • Hall, C.M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., Cambourne, B. (eds.) (2003). Food Tourism Around the World. Boston: Butterworth-Heinemann.
  • Hatipoğlu, A. (2010). İnançların Gastronomi Üzerine Etkileri Bodrumdaki Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Yöneticilerinin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Llisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Henderson, J.C. (2009) Food Tourism Reviewed. British Food Journal, 111(4):317-326.
  • Hjalager, A-M. ve Richards, G. (eds) (2002). Tourism and Gastronomy. London: Routledge.
  • İrigüler, F. ve Güler, M.E. (2018). Türkiye’deki Profesyonel Turist Rehberlerinin Gastronomi Turizmine Bakışı. Available from: https://www.researchgate.net/publication/312552176_TURKIYE%27DEKI_PROFESYONEL_TURIST_REHBERLERININ_GASTRONOMI_TURIZMINE_BAKISI [accessed Oct 13 2018]
  • Jiménez-Beltrán, F.J., López-Guzmán, T., González Santa Cruz, F. (2016). Analysis of the Relationship Between Tourism and Food Culture. Sustainability, 8(5):418.
  • Kargiglioğlu, Ş. ve Akbaba, A. (2016). Yerli Gastroturistlerin Eğitim Seviyeleri ve Yaş Gruplarına Göre Destinasyondaki Gastronomi Turizmi Etkinliklerine Katılımları: Gaziantep’i Ziyaret Eden Gastroturistler Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1):87-95.
  • Karlsson, S. E. (2005). The Social and The Cultural Capital of A Place and their Influence on The Production of Tourism A Theoretical Reflection Based on An Illustrative Case Study. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 5(2):102-115.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal Turizme Olan Talepte Yöresel Yiyecek ve İçecek Kültürünün Rolü. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2:33-37.
  • Kivela, J. and Crotts, J.C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience A Destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3): 354-377.
  • McIntosh, R. and Goeldner, C. (1990). Tourism: Principles, Practices, Philosophies(6th ed.), New York:John Wiley & Sons.
  • Öney, H. (2013). Gastronomi Turizmi. Alternatif Turizm, Bahçe, S. (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Eskişehir, Web Ofset Tesisleri, 159-171.
  • Özer, Y. (2013). Destinasyon Pazarlamasında Gastronominin Rolü. Yayımlanmamış Doktora Tezi. web: http://www.slideshare.net/yaseminozer45/doktora-tez adresinden 5 Eylül 2018’te alınmıştır.
  • Povey, G. (2011). Gastronomy and Tourism. In Robinson, P.(ed.) Heitmann, S.(Ed.) Dieke, P.(Ed.) Research Themes for Tourism, Oxon GBR: CABI Publishing: Oxford.
  • Quan, S., and Wang, N. (2004). Towards A Structural Model of The Tourist Experience: An İllustration From Food Experiences in Tourism. Tourism Management, 25(3):297-305.
  • Richards, G. (2002). Gastronomy: An Essential Ingredient in Tourism Production and Consumption, in Hjalager, A.M. and Richards, G. (eds.), Tourism and Gastronomy, London: Routledge, 3-20.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2):264-278.
  • Sims, R. (2009). Food, Place and Authenticity: Local Food and The Sustainable Tourism Experience. Journal of Sustainable Tourism, 17(3):321-336.
  • Smith, S. and Costello, C. (2009). Culinary Tourism: Satisfaction with A Culinary Event Utilizing Importance-Performance Grid Analysis. Journal of Vacation Marketing, 15(2):99-110.
  • Şahinalp, M.S. (2005). Şanlıurfa Şehri’nin Kültürel Fonksiyonu, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı:11, Ocak- 2005, İstanbul.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2016). Akdeniz Mutfak Kültürünün Gastronomi Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1):86-99.
  • UNWTO, (2017). Published by the World Tourism Organization, Madrid, Spain May. Second Global Report on Gastronomy Tourism.
  • UNWTO,2017file:///C:/Users/User/Desktop/gastronomy_report_web%20UNWTO.pdf.
  • Üner, E.H. (2014). Her Şey Dahil Sistemde Türkiye Gastronomi Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yüncü, H.R. (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. In Congress of Aybastı-Kabatas (Vol. 11).

DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 78 - 85, 03.01.2019

Abstract

Gastronomi turizmi yeni yiyecek ve içecek deneyimi kazanmak amacı ile yapılan bir turizm şeklidir. Son

yıllarda teknolojinin hızlı bir şekilde her alanda yer alması geleneksel gıdalara ulaşımı zorlaştırmıştır. Kültürel

değerlerin hızlı bir şekilde kaybolmaya başlaması aynı zamanda bu tür kültürel değerlerin gelenekselleştirilerek

gelecek nesillere aktarılması gereğini ortaya çıkarmıştır. Kültürel değerler arasında yörelere özgü gıda maddeleri,

sunumları, özel gün kutlamaları ve bu tür törenlerde yapılan sunumlar tüm dünyada oldukça önem kazanmaya

başlamıştır. Son yıllarda kültürel değerleri tanımaya, yaşatmaya yönelik yapılan turizm, gastronomi turizminin

yaygınlaşmasına neden olmuştur. Bazı ülkeler gastronomi turizmini ülkelerinin kültürel değerlerinin en önemli

parçası olarak değerlendirmeye başlamışlardır. Bu durum tüm dünyada gastronomi turizmi eğilimini arttırmıştır.

Ülkemiz gastronomik değerler açısından son derecede zengindir. Bu çalışmada; dünyada ve Türkiye’de gastronomi

turizmindeki son yıllardaki eğilimlerin ne durumda olduğunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmanın

ülkemizde çok yeni olan gastronomi turizminin önemini ortaya koyarak gastronomi turizmi alanına yeni bir bakış

açısı kazandırabileceği düşünülmektedir.

References

  • Ab Karim, S. and Chi, C.G.Q. (2010). Culinary Tourism As A Destination Attraction: An Empirical Examination of Destinations’ Food Image. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(6):531-555.
  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Astronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3):79-89.
  • Alyakut, Ö. ve Küçükkömürler, S. (2017). Geleneksel Kartepe Mutfak Kültürü ve Bu Tür Mutfak Kültürü Araştırmalarının Kırsal ve Gastronomi Turizmine Katkısı. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 1:83-90.
  • Bertella, G. (2011). Knowledge in Food Tourism: The Case of Lofoten and Maremma Toscana. Current Issues in Tourism, 14(4): 355-371.
  • Cohen, E. (2004). Tourism and Gastronomy. Edited by Anne-Mette Hjalager and Greg Richards. Routledge,238.
  • Correia, A., Moital, M., Da Costa, C.F., Peres, R. (2008). The Determinants of Gastronomic Tourists’ Satisfaction: A Second‐Order Factor Analysis. Journal of Foodservice, 19(3):164-176.
  • Çağlı, I.B. (2012). Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü: Gastronomi Turizmi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Danhi, R. (2003). What is Your Country’s Culinary Identity?, Culinology Currents, Winter, 4-5.
  • Deniz, T. ve Atışman, E. (2017). Kayseri İlinin Gastronomi Turizmine Yönelik Bir SWOT Analizi Çalışması. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3):56-65.
  • Deveci, B., Türkmen, S., Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm ile Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(2): 29-34.
  • Dilsiz, B. (2010). Türkiye’de Gastronomi ve Turizm: İstanbul İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • European Comission, (2014). Ana Sayfa/İşçi Verimliliği, Personel Gideri. Erişim: 24.09.2018
  • Everett, S. and Aitchison, C. (2008). The Role of Food Tourism in Sustaining Regional Identity: A Case Study of Cornwall, South West England. Journal of Sustainable Tourism, 16(2):150-167.
  • Gheorghe G., Tudorache P., Nistoreanu P. (2014). Gastronomic Tourism, A New Trend for Contemporary Tourism. Cactus Tourism Journal, 9(1):12-21.
  • Gökdeniz, A., Erdem, B., Dinç, Y., Uğuz, S.Ç. (2015). Gastronomi Turizmi: Ayvalık’ta Yerli Turistler Üzerinde Görgül Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(1): 14-29.
  • Göker, G. (2011). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi (Balıkesir İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Guzman, L.T., Canizares, S.S. (2011). Gastronomy Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain. Review of Economics & Finance. September, 2011.
  • Güzel-Şahin, G., Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2):63-73.
  • Hall, C.M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., Cambourne, B. (eds.) (2003). Food Tourism Around the World. Boston: Butterworth-Heinemann.
  • Hatipoğlu, A. (2010). İnançların Gastronomi Üzerine Etkileri Bodrumdaki Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Yöneticilerinin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Llisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Henderson, J.C. (2009) Food Tourism Reviewed. British Food Journal, 111(4):317-326.
  • Hjalager, A-M. ve Richards, G. (eds) (2002). Tourism and Gastronomy. London: Routledge.
  • İrigüler, F. ve Güler, M.E. (2018). Türkiye’deki Profesyonel Turist Rehberlerinin Gastronomi Turizmine Bakışı. Available from: https://www.researchgate.net/publication/312552176_TURKIYE%27DEKI_PROFESYONEL_TURIST_REHBERLERININ_GASTRONOMI_TURIZMINE_BAKISI [accessed Oct 13 2018]
  • Jiménez-Beltrán, F.J., López-Guzmán, T., González Santa Cruz, F. (2016). Analysis of the Relationship Between Tourism and Food Culture. Sustainability, 8(5):418.
  • Kargiglioğlu, Ş. ve Akbaba, A. (2016). Yerli Gastroturistlerin Eğitim Seviyeleri ve Yaş Gruplarına Göre Destinasyondaki Gastronomi Turizmi Etkinliklerine Katılımları: Gaziantep’i Ziyaret Eden Gastroturistler Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1):87-95.
  • Karlsson, S. E. (2005). The Social and The Cultural Capital of A Place and their Influence on The Production of Tourism A Theoretical Reflection Based on An Illustrative Case Study. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 5(2):102-115.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal Turizme Olan Talepte Yöresel Yiyecek ve İçecek Kültürünün Rolü. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2:33-37.
  • Kivela, J. and Crotts, J.C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience A Destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3): 354-377.
  • McIntosh, R. and Goeldner, C. (1990). Tourism: Principles, Practices, Philosophies(6th ed.), New York:John Wiley & Sons.
  • Öney, H. (2013). Gastronomi Turizmi. Alternatif Turizm, Bahçe, S. (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Eskişehir, Web Ofset Tesisleri, 159-171.
  • Özer, Y. (2013). Destinasyon Pazarlamasında Gastronominin Rolü. Yayımlanmamış Doktora Tezi. web: http://www.slideshare.net/yaseminozer45/doktora-tez adresinden 5 Eylül 2018’te alınmıştır.
  • Povey, G. (2011). Gastronomy and Tourism. In Robinson, P.(ed.) Heitmann, S.(Ed.) Dieke, P.(Ed.) Research Themes for Tourism, Oxon GBR: CABI Publishing: Oxford.
  • Quan, S., and Wang, N. (2004). Towards A Structural Model of The Tourist Experience: An İllustration From Food Experiences in Tourism. Tourism Management, 25(3):297-305.
  • Richards, G. (2002). Gastronomy: An Essential Ingredient in Tourism Production and Consumption, in Hjalager, A.M. and Richards, G. (eds.), Tourism and Gastronomy, London: Routledge, 3-20.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2):264-278.
  • Sims, R. (2009). Food, Place and Authenticity: Local Food and The Sustainable Tourism Experience. Journal of Sustainable Tourism, 17(3):321-336.
  • Smith, S. and Costello, C. (2009). Culinary Tourism: Satisfaction with A Culinary Event Utilizing Importance-Performance Grid Analysis. Journal of Vacation Marketing, 15(2):99-110.
  • Şahinalp, M.S. (2005). Şanlıurfa Şehri’nin Kültürel Fonksiyonu, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı:11, Ocak- 2005, İstanbul.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2016). Akdeniz Mutfak Kültürünün Gastronomi Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1):86-99.
  • UNWTO, (2017). Published by the World Tourism Organization, Madrid, Spain May. Second Global Report on Gastronomy Tourism.
  • UNWTO,2017file:///C:/Users/User/Desktop/gastronomy_report_web%20UNWTO.pdf.
  • Üner, E.H. (2014). Her Şey Dahil Sistemde Türkiye Gastronomi Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yüncü, H.R. (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. In Congress of Aybastı-Kabatas (Vol. 11).
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Saime Küçükkömürler

Nağme Boran Şırvan This is me

Aybuke Ceyhun Sezgın This is me

Publication Date January 3, 2019
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Küçükkömürler, S., Şırvan, N. B., & Sezgın, A. C. (2019). DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ. Uluslararası Turizm Ekonomi Ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 78-85.
AMA Küçükkömürler S, Şırvan NB, Sezgın AC. DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ. IJTEBS. January 2019;2(2):78-85.
Chicago Küçükkömürler, Saime, Nağme Boran Şırvan, and Aybuke Ceyhun Sezgın. “DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ”. Uluslararası Turizm Ekonomi Ve İşletme Bilimleri Dergisi 2, no. 2 (January 2019): 78-85.
EndNote Küçükkömürler S, Şırvan NB, Sezgın AC (January 1, 2019) DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi 2 2 78–85.
IEEE S. Küçükkömürler, N. B. Şırvan, and A. C. Sezgın, “DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ”, IJTEBS, vol. 2, no. 2, pp. 78–85, 2019.
ISNAD Küçükkömürler, Saime et al. “DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ”. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi 2/2 (January 2019), 78-85.
JAMA Küçükkömürler S, Şırvan NB, Sezgın AC. DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ. IJTEBS. 2019;2:78–85.
MLA Küçükkömürler, Saime et al. “DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ”. Uluslararası Turizm Ekonomi Ve İşletme Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 2, 2019, pp. 78-85.
Vancouver Küçükkömürler S, Şırvan NB, Sezgın AC. DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE GASTRONOMİ TURİZMİ. IJTEBS. 2019;2(2):78-85.