Bu derleme çalışması, Carol Dweck tarafından geliştirilen Zihniyet Teorisi’nin kuramsal temelini incelemekte ve eğitim, iş yaşamı, spor ve kişisel gelişim alanlarındaki uygulamalarını çok yönlü bir perspektifle değerlendirmektedir. Zihniyet, bireylerin zekâ ve yeteneklerinin değişebilir oluşuna yönelik inançlarını ifade eder ve gelişim odaklı zihniyet ile sabit zihniyet olmak üzere ikiye ayrılır. Gelişim odaklı zihniyetin bireylerin motivasyonu, öğrenme süreci ve psikolojik dayanıklılıkları üzerindeki olumlu etkileri çok sayıda bilimsel araştırmayla ortaya konulmuştur. Bu çalışmada zihniyetin bireysel, sosyal ve kültürel bağlamlarda nasıl şekillendiği ve dönüştürülebileceği ele alınmıştır. Ayrıca nörobilimsel bulgular, liderlik stilleri, eğitim politikaları ve dijital araçlarla zihniyet gelişiminin nasıl desteklenebileceği tartışılmıştır. Bulgular, gelişim odaklı zihniyetin hem bireysel potansiyelin açığa çıkmasında hem de örgütsel ve sosyal düzeyde sürdürülebilir başarıda belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
Zihniyet teorisi gelişim odaklı zihniyet sabit zihniyet eğitim psikolojisi spor psikolojisi kişisel gelişim.
This review study examines the theoretical foundations of the Mindset Theory developed by Carol Dweck and evaluates its multifaceted applications in education, professional life, sports, and personal development. The concept of mindset refers to individuals’ beliefs about the malleability of intelligence and abilities, and it is categorized into two types: growth mindset and fixed mindset. Numerous scientific studies have demonstrated the positive impact of a growth mindset on motivation, learning processes, and psychological resilience. This study discusses how mindset is shaped and transformed within individual, social, and cultural contexts. It also explores how neuroscience findings, leadership styles, educational policies, and digital tools can support mindset development. The findings suggest that a growth mindset plays a decisive role not only in realizing individual potential but also in achieving sustainable success at organizational and societal levels.
Mindset theory growth mindset fixed mindset educational psychology sport psychology personal development
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sport and Exercise Psychology, Applied and Developmental Psychology (Other) |
| Journal Section | Review |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 22, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 4, 2025 |
| Acceptance Date | June 14, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |
Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.