Bu çalışma Türkiye’de gazetecilik eğitiminin kullandığı bilgi kaynaklarını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu kaynakları güncellikleri ve bilimsellikleri ile ilgili olarak iki boyutta ele almaktadır. Bu amaçla, doktora çalışmalarını değerlendirecek bir içerik analizi tasarlanmıştır. Bu araştırma ilk olarak doktora tezlerinin nitel ve nicel özelliklerini ve biyografik kaynakların türlerini araştırmıştır. Bu amaçla değişkenler kaynakçayı değerlendirmek için uygun ölçeklerde tasarlanmışlardır. Değişkenler kaynakların türleri, menşei, yayın tarihi, yayın başlıkları ve yayın içeriklerini türlerini kapsamaktadır.
Araştırma verileri Türkiye’deki gazetecilik eğitiminin küresel akademik tartışmalar içindeki konumunu belirleme amacıyla profilini çıkarmak için çözümlenmiştir.
This study aims to determine the knowledge source using journalism education in Turkey. Those sources have two dimensions concerning actuality and being scientific. For this purpose, the content analysis, to inquire doctoral dissertation, had been designed. This research primarily inquired quantitative and qualitative attributes of doctoral dissertations and the types of their bibliographic research. For this purpose variables have been designed in appropriate scales to evaluate bibliography. Variables involve types, origins, publication date, publication titles of bibliographic sources and the type of publication contents.
Research data has been analyzed to portrait the journalism education in Turkey with the intention of defining its academic status in global academic debates.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Submission Date | September 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 41 |