Çevrimiçi kullanıcıların oluşturduğu içeriğin ekonomik bir değer olarak tasnif edilip ticari amaçlarla kullanımı, eleştirel kültür ve medya çalışmalarında önemli bir tartışma alanı haline geldi. Çevrimiçi içerik tartışmaları, sosyal ve ekonomik süreçler ayrımına dayalı kavramsal bir çerçeveyi takip etme eğilimindedir. Bu izlek, kullanıcının sosyalleşirken yarattığı içeriğin, temellük edilmek suretiyle sermaye birikim rejimlerine dahil edilmesini sorunsallaştırmaktadır. Sosyal ve ekonomik alan karşıtlığı temelinde tanımlanan bu ilişki, teknoloji kullanım pratiklerini üretici veya tüketici olmaya, dolayısıyla insanı da “veri üreten” bir varoluşa indirgeme riski taşımaktadır. Bu çalışma çevrimiçi içerik tartışmasını, sosyal alan ekonomik alan karşıtlığından ziyade, bu alanların buluştuğu kamusal bir etkinlik biçimi olan alışveriş üzerinden ele almaktadır. Bu noktada, bir deneyim aktarma etkinliği olarak kullanıcı incelemelerini ele alan bu çalışma, söylem analizi yöntemiyle bu metinleri incelemektedir. Söz konusu içerikleri yaratan öznelliklerin farklı anlamlandırma pratiklerine ve kültürel katılım taleplerine sahip olduğu varsayılmakta; bu varsayım, indirgemeci bir kullanıcı sınıflandırmasına mesafeli durmayı da beraberinde getirmektedir. Müşterilerin alışveriş deneyimlerinden pazarlama verisi devşiren şirketler, kullanıcıları satın aldıkları ürünlerle ilgili içerik üretmeye mütemadiyen teşvik etmektedir. Piyasanın olumsuz etkilerinden korunmaya çalışan insanlar da artan bir eğilimle, çevrimiçi satın alma işlemlerinde kullanıcı deneyimlerine başvurmaktadır. Bu ilişkisellik kullanıcı incelemelerini, kapitalizmin hedefleri ile insanların sosyal bir deneyim olarak alışveriş taleplerinin karşılaştığı gerilimli bir alana dönüştürmektedir. Dijital pazarların insansız alışveriş hedeflerine müştereklik talep eden incelemeleriyle itiraz eden kullanıcılar, dayanışmacı deneyim paylaşımlarıyla sanal pazaryerini yeniden tanımlamaktadırlar. Aynı zamanda, satıcı ile müşteri ilişkilerinin müzakere edildiği bu incelemelerde, alışveriş birbirini tanımayan insanlar için meşru bir karşılaşma imkanı olarak teyit edilmektedir.
The classification of user-generated content as economic value and its use for commercial purposes has become an important area of debate in critical cultural and media studies. Discussions of online content tend to follow a conceptual framework based on the distinction between social and economic processes. This theme problematizes the incorporation of user-created content into regimes of capital accumulation through appropriation. This relationship, defined on the basis of the opposition between the social and the economic spheres, runs the risk of reducing practices of technology use to producers or consumers, and thus human beings to a “data-producing” existence. This study addresses the debate on user-generated content through shopping, a form of public activity where these spheres meet, rather than the opposition between the social and economic spheres. At this point, this study, which deals with user reviews as an activity of experience transfer, examines these texts with the method of discourse analysis. It is assumed that the subjectivities that create these contents have different practices of signification and demands for cultural participation; this assumption implies a distancing from a reductionist classification of users. Companies that collect marketing data from customers' shopping experiences encourage users to create content related to the products they buy. In an attempt to protect themselves from the negative effects of the market, people are increasingly turning to user experiences for their online purchases. This relationality makes user reviews a tense space where the goals of capitalism and the human demand for shopping as a social experience collide. In opposition to the unmanned shopping goals of digital markets, users are redefining the virtual marketplace through a solidaristic sharing of experiences in their reviews that demand a commons. At the same time, in these reviews, where the relationship between seller and customer is negotiated, shopping is affirmed as a legitimate encounter between people who do not know each other.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2023 |
Publication Date | September 28, 2023 |
Submission Date | April 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 63 |