Yapay zekâ, bir kavram olarak ilk tartışılmaya başladığı andan itibaren dikkatleri üzerine çeken bir sosyal olgu olmuştur. Makina öğrenmesinin insan yaşamını kolaylaştıracağı düşüncesi büyük heyecan uyandırmış ve yapay zekânın gündelik yaşam uygulamalarına eklemlenmesi, çeşitli beklentiler de oluşturmuştur. Yapay zekâ algoritmalarının birçok sektöre zaman ve iş yükü çerçevesinde avantajlar getireceği tartışılırken, medya kuruluşları da özellikle haber üretimi noktasında yapay zekâya ilgi göstermektedir. Bu nedenle bu çalışmada, Türk haber medyasının yapay zekâ destekli haberciliğe ilişkin mevcut yönelimi, ChatGPT üzerinden ele alınmıştır. Bu şekilde, ilgili teknolojinin kabulüne ilişkin bir görünümün ortaya koyulması amaçlanmış, bu amaçla kamusal yayıncılık ve özel yayıncılık noktasında Türk haber medyasından meslek profesyonelleri ile yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiş ve bulgular tartışılmıştır. Netice itibarıyla görüşülen medya profesyonelleri, ChatGPT gibi dil temelli yapay zekâ araçlarının gazeteciliğe doğru şekilde eklemlendiği takdirde yararlı olacağını düşünmektedir. Diğer taraftan medya profesyonelleri, gazeteciliğin geleceği açısından yapay zekâ enstrümanlarının etik kodları ihmal edeceği, mesleğin niteliğini düşüreceği ve istihdam bakımından ciddi sorunlar oluşturacağı endişelerini taşımaktadır.
Artificial intelligence has been a social phenomenon that has attracted attention since the moment it was first discussed as a concept. The idea that machine learning will make human life easier has aroused great excitement, and the integration of artificial intelligence into daily life practices has also aroused various expectations. While it is discussed that artificial intelligence algorithms will bring advantages to many sectors in terms of time and workload, media organizations also show interest in artificial intelligence, especially in news production. Therefore, in this study, the current orientation of the Turkish news media towards AI-supported journalism through ChatGPT. In this way, it aims to provide an outlook regarding the acceptance of the relevant technology. For this purpose structured in-depth interviews were conducted with professionals from the Turkish news media in terms of public broadcasting and private broadcasting and the findings were discussed. In conclusion, the media professionals interviewed think that language-based artificial intelligence tools such as ChatGPT can be useful if they are integrated into journalism in the right way. On the other hand, media professionals are concerned that AI tolls will neglect ethical codes, reduce the quality of the profession and pose serious employment problems for the future of journalism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Media Studies, Journalism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 24, 2024 |
Submission Date | April 17, 2024 |
Acceptance Date | November 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 68 |