Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Squid Game 1 Series (2021) on the Axis of Neoliberalism within the Framework of Character Erosion and Dystopian Elements

Year 2024, Issue: 68, 127 - 149, 24.11.2024
https://doi.org/10.47998/ikad.1554744

Abstract

This research analyzes Squid Game 1 using Richard Sennett's concepts of character erosion and dystopian control mechanism. In the research, it is stated that the neoliberal economic understanding that emerged in the 1980s and continues to be effective today is reflected in the series. In the study, the characters in the series Squid Game 1 and the relationships between the characters are analyzed through Sennett's concepts of character erosion: The Effects of Work on Personality in the New Capitalism (2008), while the control mechanisms created in the series are analyzed using four dystopian control mechanism concepts. The method used in the study is the descriptive analysis method of qualitative research. The sample selection is purposive sampling method. While the characters are explained with Sennett's eight concepts explaining character erosion, the dystopian elements are analyzed with four control mechanism concepts. The main characters in the series are analyzed with the concepts of character erosion and dystopian control mechanisms, and the relationship between these concepts and the characters is analyzed. As a result of the research, it is argued that the main characters in the series have characteristics that reflect Sennett's concepts of character erosion. At the same time, it is argued that the control mechanisms in the series are parallel to dystopian concepts of control mechanisms.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Bayraktar, F. (2018). 2000 Yılı sonrası sinema ve tv dizilerinde distopya. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balı, F. (2016). Sinemada distopyanın inşası. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ceyhan, M. (2019). Sinemada özgün bir distopik anlatı incelemesi: Alphaville örneği. ARTS Dergisi,1(1), 60-68.
  • Cortes, A. & Crippen, M. (2021). Phenomenology and ecology: art, cities, and cinema in the pandemic. The Polish Journal of Aesthetics. 61(2),27–41.
  • Dardot, P. & Laval, C. (2012). Dünyanın yeni aklı: neoliberal toplum üzerine deneme. (F. Taylan, Çev.). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Dumenil, G. & Levy, D. (2009). Kapitalizmin Marksist iktisadi (S. Pelek, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Fitting, P. (2021). Ütopya, distopya ve bilimkurgu. İçinde G. Claeys (Editör), Ütopya edebiyatı. (ss. 193-218). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gordin, M.D., Tilley H. &Prakash G. (2017). Mekân ve zamanın ötesinde ütopya ve distopya. İçinde Ütopya/distopya tarihsel olasılığın koşulları. (ss. 7-22). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Harvey, D. (2005). Neoliberalizmin kısa tarihi. (A. Onacak, Çev.). Sel Yayınları.
  • Jhonston, D.& Saad Filho, A. (2006). Neoliberalizm muhalif bir seçki. (Ş. Başlı & T. Öncel Çev.). Yordam. Kurmuş, O. (2014). Türkiye’de neoliberalizm. Mülkiye Dergisi, 34(268), 9-41.
  • Marx, K. (1970). Ekonomi politiğin eleştirisine katkı. (M.İ. Erdost, Çev.). Sol Yayınları.
  • Narboni, J. & Comolli, J. (2010). Sinema, ideoloji, eleştiri. İçinde S. Büker ve G. Topçu (Editörler). Sinema: tarih-kuram-eleştiri. Kırmızı Kedi.
  • Phuong Khanh, N. (2021). Dystopian theme in South Korean literature and film. UED Journal of Social Sciences, 1859(4603), 137-148. Danang University of Science and Education.
  • Reese, L. William. (1999). Dictionary of philosophy and religion. Humanitiy Press.
  • Savran, S.(2013). Üçüncü büyük depresyon, kapitalizmin alacakaranlığı. Yordam Kitap.
  • Sennett, R. (2008). Karakter aşınması: yeni kapitalizmde işin kişilik üzerindeki etkileri. (B. Yıldırım, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Şavran, G. (2009). Sosyolojide araştırma yöntemleri ve teknikleri. İçinde G. Şavran (Editör), Araştırma probleminin oluşturulması ve uygun yöntem ve tekniklerinin seçimi. (ss. 106-143) Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Tekgül, Y. & Cin, M. F. (2015). Neoklasik paradigma olarak Washinton/Post Washington uzlaşısının yükselişi ve düşüşü: post-keynezyen alternatif yaklaşım. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 247-262. Çukurova Üniversitesi.
  • Turgut, A. E. (2019). Türkiye’de neoliberalizm ve sosyal devletin dönüşümü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ülger, C. (2018). Distopya hayal ile gerçek arasında. Aya Kitap.
  • Ulaş, S. Erk. (2002). Felsefe sözlüğü. Bilim ve Sanat.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Squid Game 1 Dizisinin (2021) Neoliberalizm Karakter Aşınması ve Distopik Unsurlar Çerçevesinde İncelenmesi

Year 2024, Issue: 68, 127 - 149, 24.11.2024
https://doi.org/10.47998/ikad.1554744

Abstract

Bu araştırma Squid Game 1 dizisini Richard Sennett’in karakter aşınması ve distopik kontrol mekanizma kavramlarıyla incelemektedir. Araştırmada 1980’li yıllarda ortaya çıkan ve günümüze kadar etkisini sürdüren neoliberalizmin dizide yansıtıldığı ifade edilmektedir. Squid Game 1 dizisinde yer alan karakterler ve karakterler arasındaki ilişkiler, Richard Sennett’in Karakter Aşınması: Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri (2008) eserinde yer alan kavramlarla incelenirken, dizide yaratılan kontrol mekanizmaları ise distopik kontrol mekanizma kavramlarıyla analiz edilmektedir. Çalışmada kullanılan yöntem nitel araştırmanın betimsel analiz yöntemidir. Örneklem seçimi ise amaçlı örneklem olarak belirlenmiştir. Dizideki karakterler Sennett’in karakter aşınmasını açıkladığı sekiz kavramla incelenmektedir. Dizide yaratılan kontrol mekanizmaları ise dört distopik kontrol mekanizma kavramıyla çözümlenmektedir. Dizideki ana karakterler, karakter aşınması ve distopik kontrol mekanizma kavramlarıyla ilişkilendirilerek çözümlenmektedir. Araştırma sonucunda, dizideki ana karakterlerin Sennett’in karakter aşınması kavramlarını yansıtan özellikleri barındırdığı ileri sürülmektedir. Aynı zamanda dizideki kontrol mekanizmaların ise distopik kontrol mekanizma kavramlarıyla paralellik gösterdiği ifade edilmektedir.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Bayraktar, F. (2018). 2000 Yılı sonrası sinema ve tv dizilerinde distopya. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balı, F. (2016). Sinemada distopyanın inşası. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ceyhan, M. (2019). Sinemada özgün bir distopik anlatı incelemesi: Alphaville örneği. ARTS Dergisi,1(1), 60-68.
  • Cortes, A. & Crippen, M. (2021). Phenomenology and ecology: art, cities, and cinema in the pandemic. The Polish Journal of Aesthetics. 61(2),27–41.
  • Dardot, P. & Laval, C. (2012). Dünyanın yeni aklı: neoliberal toplum üzerine deneme. (F. Taylan, Çev.). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Dumenil, G. & Levy, D. (2009). Kapitalizmin Marksist iktisadi (S. Pelek, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Fitting, P. (2021). Ütopya, distopya ve bilimkurgu. İçinde G. Claeys (Editör), Ütopya edebiyatı. (ss. 193-218). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gordin, M.D., Tilley H. &Prakash G. (2017). Mekân ve zamanın ötesinde ütopya ve distopya. İçinde Ütopya/distopya tarihsel olasılığın koşulları. (ss. 7-22). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Harvey, D. (2005). Neoliberalizmin kısa tarihi. (A. Onacak, Çev.). Sel Yayınları.
  • Jhonston, D.& Saad Filho, A. (2006). Neoliberalizm muhalif bir seçki. (Ş. Başlı & T. Öncel Çev.). Yordam. Kurmuş, O. (2014). Türkiye’de neoliberalizm. Mülkiye Dergisi, 34(268), 9-41.
  • Marx, K. (1970). Ekonomi politiğin eleştirisine katkı. (M.İ. Erdost, Çev.). Sol Yayınları.
  • Narboni, J. & Comolli, J. (2010). Sinema, ideoloji, eleştiri. İçinde S. Büker ve G. Topçu (Editörler). Sinema: tarih-kuram-eleştiri. Kırmızı Kedi.
  • Phuong Khanh, N. (2021). Dystopian theme in South Korean literature and film. UED Journal of Social Sciences, 1859(4603), 137-148. Danang University of Science and Education.
  • Reese, L. William. (1999). Dictionary of philosophy and religion. Humanitiy Press.
  • Savran, S.(2013). Üçüncü büyük depresyon, kapitalizmin alacakaranlığı. Yordam Kitap.
  • Sennett, R. (2008). Karakter aşınması: yeni kapitalizmde işin kişilik üzerindeki etkileri. (B. Yıldırım, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Şavran, G. (2009). Sosyolojide araştırma yöntemleri ve teknikleri. İçinde G. Şavran (Editör), Araştırma probleminin oluşturulması ve uygun yöntem ve tekniklerinin seçimi. (ss. 106-143) Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Tekgül, Y. & Cin, M. F. (2015). Neoklasik paradigma olarak Washinton/Post Washington uzlaşısının yükselişi ve düşüşü: post-keynezyen alternatif yaklaşım. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 247-262. Çukurova Üniversitesi.
  • Turgut, A. E. (2019). Türkiye’de neoliberalizm ve sosyal devletin dönüşümü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ülger, C. (2018). Distopya hayal ile gerçek arasında. Aya Kitap.
  • Ulaş, S. Erk. (2002). Felsefe sözlüğü. Bilim ve Sanat.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Television Programming, Cinema Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Engin Yıldız 0000-0001-6739-1139

Publication Date November 24, 2024
Submission Date September 23, 2024
Acceptance Date November 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 68

Cite

APA Yıldız, E. (2024). Squid Game 1 Dizisinin (2021) Neoliberalizm Karakter Aşınması ve Distopik Unsurlar Çerçevesinde İncelenmesi. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi(68), 127-149. https://doi.org/10.47998/ikad.1554744