Objective: This study investigates the relationship between the perception of women and the image of nursing profession, with regard to gender and the provinces of nursing students practicing in obstetrics and gynecology clinics.
Material and Method: This descriptive and cross-sectional study included 237 fourth-year students, selected from state universities in provinces A, B and C, using the Gender Equality Index and the Women's Empowerment Index. The data were collected using the Individual Identification Form, the Scale of Perception of Women in University Students, and the Image Scale for Nursing Profession. Descriptive statistics, chi-square test, independent samples t test, Mann-Whitney U, One-Way ANOVA, Kruskal-Wallis and Tukey HSD test were employed for data analysis.
Results: The median age of nursing students was 22 and 82.7% of them were women. It was found that the students experienced the most excitement (70.9%) and happiness (53.2%) during the clinical practice of obstetrics and gynecology nursing. The fact that all of the individuals in these clinical practices were women, positively influenced the work of 92.5% of the female students and 7.5% of the male students. 88.9% of female students and 11.1% of male students want to work in obstetrics and gynecology clinics after graduation. Nursing students had a medium level of professional image (141.86±7.207) and a medium level of female perception (103.56 ±6.249). The study showed that there was a negative and very weakly significant relationship between the total score of the perception of women scale and the gender sub-dimension score of the image scale for the nursing profession (r=-0.134; p=0.040).
Conclusion: The findings suggest that nursing students’ perception of the image of the nursing profession varied according to gender and provinces during clinical practice in obstetrics and gynecology clinics. There was also a relationship between the image of the profession and the perception of women. We recommend that nurse educators strive to create a learning environment that reduces the stress of students when approaching the sick/ healthy individual with a gender-equal holistic perspective.
-
Amaç: Kadın doğum kliniklerinde uygulama yapan hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet ve illere göre kadın algısı ve mesleğe yönelik imajı arasındaki ilişkinin belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışmaya Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Endeksi ve Kadın Güçlenme Endeksi kullanılarak seçilen A, B ve C illerinde yer alan devlet üniversitelerinin hemşirelik bölümü dördüncü sınıfında öğrenim gören 237 öğrenci katılmıştır. Veriler, Birey Tanıtım Formu, Üniversite Öğrencilerinde Kadın Algısı Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, ki-kare testi, bağımsız örnekler t testi, Mann-Whitney U, One-Way ANOVA, Kruskal-Wallis ve Tukey HSD testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin yaş ortancası 22 olup, %82,7’si kadındır. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği dersi klinik uygulaması süresince öğrencilerin en fazla heyecan (%70,9) ve mutluluk (%53,2) yaşadıkları bulunmuştur. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği klinik uygulamalarında bakım verilen bireylerin tamamının kadın olması, kadın öğrencilerin %92,5’inin erkek öğrencilerin %7,5’inin çalışmalarını olumlu etkilemiştir. Mezuniyet sonrası kadın doğum kliniklerinde çalışmayı kadın öğrencilerin %88,9’u erkek öğrencilerin %11,1’i istemektedir. Hemşirelik öğrencilerinin orta düzeyde meslek imajı (141,86±7,207) ve orta düzeyde kadın algısı (103,56 ±6,249) olduğu bulunmuştur. Kadın algısı ölçeği toplam puanı ile hemşirelik mesleğine yönelik imaj ölçeğinin cinsiyet alt boyut puanı arasında negatif yönlü, çok zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır (r=-0,134; p=0,040).
Sonuç: Öğrenci hemşirelerin Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği dersi klinik uygulaması sırasında hemşirelik mesleğine yönelik imajının cinsiyet ve illere göre değiştiği ve meslek imajı ile kadın algısı arasında ilişki olduğu bulunmuştur. Hemşire eğitimcilerin toplumsal cinsiyet eşitlikçi holistik bir bakış açısıyla hasta/sağlıklı bireye yaklaşım konusunda öğrencilerin streslerini azaltıcı bir öğrenme çevresi oluşturmaları önerilebilir.
-
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | October 8, 2023 |
Publication Date | October 8, 2023 |
Submission Date | August 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.