Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığı, psikolojik dayanıklılık ve yetersizlik duyguları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, ilişkisel ve kesitsel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 536 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ), Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ), Yetersizlik Duygusu Ölçeği (YDÖ) aracılığıyla Şubat-Nisan 2018 tarihleri arasında toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların beklentilerinin karşılanması, babanın kontrolcü olması ve ödevlerin internetten yapılması İBÖ puan ortalamalarını azaltıcı etkiye sahip olduğu tespit edildi. Öte yandan, internette amaçsız gezinmenin, günlük internete bağlanma süresinin ve oyun oynamanın İBÖ puan ortalamalarını artırıcı etkiye sahip olduğu belirlendi. PDÖ kendini adama ve kontrol alt ölçek puanlarındaki artışın internet bağımlılığının semptomatik durumunu azaltıcı etkisi olduğu bulundu. Ayrıca, YDÖ cesaretin kırılması, kendi değerini yadsıma ve yararsız üstünlük çabası alt ölçek puanlarındaki artışın internet bağımlılığının semptomatik durumunu artırıcı etkisi olduğu bulundu.
Sonuç: Yetersizlik duygularının ve psikolojik dayanıklılığın öğrencilerin internet bağımlılığı üzerinde önemli etkenler olduğu belirlenmiştir. Toplumun geleceği olan gençlere yönelik problem çözme, stresle baş etme ve etkin internet kullanımı konusunda eğitim programları planlanabilir.
-
Objective: This study aimed to determine the relationship between internet addiction, psychological resilience, and inadequacy feelings in nursing students.
Materials and Methods: This study was designed as a correlational and cross-sectional study. The sample of the study consisted of 536 students studying at the health sciences faculty of a university in the west of Turkey. The personal information form, the Internet Addiction Scale (IAS), the Psychological Resilience Scale (PRS), and the Inadequacy Feeling Scale (IFS) were used for data collection between February and April 2018.
Results: It was determined that meeting the participants' expectations, being a controlling father, and doing the homework on the internet had a decreasing effect on the IAS score averages. On the other hand, aimless surfing on the internet, daily internet connection time, and playing games were found to have an increasing effect on IAS score averages. It was found that the increase in PRS dedication and control subscale scores reduced the symptomatic status of internet addiction. In addition, it was found that the increase in the IFS discouragement, denial of self-worth, and superiority useless effort subscale scores had an increasing effect on the symptomatic status of internet addiction.
Conclusion: It is determined that feelings of inadequacy and psychological resilience are important factors in students' internet addiction. Training programs on problem solving, coping with stress, and effective internet use can be planned for youth, who are the future of society.
-
-
The authors would like to thank all students who participated in the study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | June 2, 2024 |
Submission Date | July 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.