Objective: Our study aimed to test whether a one-hour short training model for Focused Assessment with Sonography in Trauma (FAST) training would increase the visual skills of paramedics who had no previous training in this field.
Material and Method: Our study was planned as a prospective, uncontrolled experimental study. A short training module was applied to 27 paramedics who were inexperienced in E-FAST Ultrasonography (USG). The first test was applied and the final test was applied after the training and their success in distinguishing normal and pathological case images was evaluated.
Results: 55.6% of the participants were women, 74.1% were new graduates, and their average age was 21.58 ± 9.60 years. When the answers given by the participants to the first test and the last test were evaluated; While 31.9% of the participants answered "I did not understand" to many questions in the first test, after the training, it was seen that 82.9% could form ideas for all tests. When the correct response rates of the participants to the first test and the last test were examined, a statistically significant increase was observed (p <0.001).
Conclusion: In our study, the skills of paramedics who had no E-FAST USG experience in distinguishing between normal and abnormal case images increased significantly after the training, and their success was observed to increase statistically significantly.
Amaç: Çalışmamızda Travmada sonografi ile odaklanmış değerlendirme (FAST) eğitimi için bir saatlik bir kısa eğitim modelinin daha önce bu konuda eğitimi olmayan paramediklerin görsel becerisini artırıp artırmayacağını test etmek amaçlandı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmamız prospektif tasarlanmış kontrolsüz deneysel çalışma olarak planlandı. E-FAST Ultrasonografi (USG) konusunda deneyimsiz 27 paramediğe kısa eğitim modülü ilk test uygulandı ve eğitim sonrası son test uygulanarak normal ve patolojik vaka görüntülerini ayırmadaki başarıları değerlendirildi. Bulgular: Katılımcıların %55,6’sı kadın, %74,1’i yeni mezun ve yaş ortalamaları 21,58 ± 9,60 yıldı. İlk test ve son teste katılımcıların verdikleri yanıtlar değerlendirildiğinde; ilk testte birçok soruda katılımcıların %31,9 unda anlayamadım yanıtı var iken eğitim sonrasında %82,9 tüm testler için fikir yürütülebildiği görüldü. Katılımcıların ilk test ve son teste doğru yanıt oranlarına bakıldığında istatistiksel olarak anlamlı artış görüldü (p<0,001).
Sonuç: Çalışmamızda hiçbir E-FAST USG deneyimi olmayan paramediklerin eğitim sonrasında normal ve anormal vaka görüntülerini ayırt etmede becerileri anlamlı miktarda arttı ve başarılarının istatistiksel olarak anlamlı derecede arttığı görüldü.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | October 8, 2023 |
Publication Date | October 8, 2023 |
Submission Date | July 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.