Amaç: Araştırmanın amacı oral antikoagülan tedavi alan bireylerin yaşam deneyimlerinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma verileri nitel araştırma deseninden olgu bilim yöntemi kullanılarak yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak (n=16) toplandı. Tüm görüşmeler cep telefonu ses kayıt programı kullanılarak kayıt altına alındı. Veriler metne dönüştürülerek, Nvivo 8.0 paket programında değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmaya katılanların yaş ortalaması 58±10,56 idi. Araştırmada ilaç kullanım bilgisi ve farkındalık, ilaç yarar algısı, ilaç zarar algısı, tedavi memnuniyeti, günlük yaşama etkisi ile ilgili temalar belirlendi.
Sonuç: Belirlenen beş ana tema; bilgi/farkındalık, yarar ve zarar algısı, günlük yaşama etki ve tedavi memnuniyetidir. Sağlık çalışanlarının hastalar için planlayacakları eğitim programlarında belirlenen bu temaları göz önünde bulundurmaları önerilmektedir.
Objective: The aim of the study is to examine the life experiences of individuals receiving oral anticoagulant therapy.
Material and Methods: The research was carried out with face-to-face semi-structured interviews (n = 16) using the qualitative research method from the qualitative research design. All interviews were recorded by the mobile phone audio record programme and the interviews were transcribed into the text and evaluated in the Nvivo 8.0 packet program.
Results: The average age of the participants in the study was 58 ± 10.56 years. In the research, themes related to drug use knowledge and awareness, drug benefit perception, drug harm perception, treatment satisfaction, and its effect on daily life were determined.
Conclusion: Awareness/knowledge, benefit and harm perception, impact on daily life and treatment satisfaction were defined within the scope of five main themes. It is recommended that healthcare professionals consider these themes determined in the training programs they will plan for patients.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Surgical Diseases Nursing, Public Health Nursing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2024 |
Submission Date | March 19, 2024 |
Acceptance Date | April 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.